Abstract
Anna Maga, Lata 70. – fragmenty mozaiki [The 70s – Fragments of the mosaic], edited by W. Bryl-Roman, „Człowiek i Społeczeństwo” vol. XLIII: Projektowanie w latach 70. [Designing in the 1970s], Poznań 2017, pp. 31-62, Adam Mickiewicz University. Faculty of Social Sciences Press. ISSN 0239-3271.
Design is a creative area which is deeply dependent on material conditions: on technological and productive capacity and on production management. Polish design in the 70s was significantly influenced by political changes and new strategy of economic development based on the money borrowed from western countries. Thanks to foreign licenses producers and designers gained bigger technological potential. At the same time a lot of interesting works were created due to the activity of previously established institutions: design centres in factories and in the unions of particular industries. The article attempts to point out discrepancies between the advanced system of organisation and promotion of design and the real professional practice of designers. As it is really difficult to prepare an objective and synthetic view on the decade, the author relates her interviews with some of designers who were active in Poland in the 70s. As a result the reader becomes aware of what designing and producing was really like at that time in the sectors of electro-acoustic equipment, furniture, glass, fashion. The author also gives some important examples of projects realized in the serial production.
References
Banaś P., Polskie współczesne szkło artystyczne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1982.
Banaś P., Współczesne polskie szkło i ceramika, Arkady, Warszawa 1990.
Frejlich Cz., Odbiornik radiowy Amator Stereo, w: Rzeczy pospolite. Polskie wyroby 1899–1999, BOSZ, Olszanica 2001.
Lipka Z., Polski dostawczak. Syrena 105 Bosto. Auta PRL-u – złota kolekcja, De Agostini, Warszawa 2015.
Paczkowski A., Pół wieku dziejów Polski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy