Abstract
This study looks at the sources of the Erving Goffmann’s dramaturgical analysis – humanistic sociology, symbolic interactionism and functionalism. Taking into account the impact of these traditions on Goffman’s analysis, the problem of human rationality is highlighted. The category of management impressions corresponding to the Max Weber’s notion of rationality, which characteristic feature is focusing on achieving the objective by identifying and using optimal means of its realisation. This rationality was called “played” as the rational is the one, who knows how to play as himself effectively, credibly and acceptably to others.
Olga Urban, Racjonalność zagrana. O pojęciu racjonalności w dramaturgicznej koncepcji Ervinga Goffmana [Played rationality. About the notion of rationality in the dramaturgical analysis by Erving Goffmann], edited by W. Bryl-Roman, „Człowiek i Społeczeństwo” vol. XLIII: Projektowanie w latach 70. [Designing in the 1970s], Poznań 2017, pp. 203-216, Adam Mickiewicz University. Faculty of Social Sciences Press. ISSN 0239-3271.
References
Banaszak G., Kmita J., Społeczno-regulacyjna koncepcja kultury, Wyd. Instytutu Kultury, Warszawa 1991.
Beckett S., Końcówka, PIW, Warszawa 1986.
Czyżewski M., Wstęp. Analiza ramowa, czyli „co tu się dzieje?”, w: E. Goffman, Analiza ramowa, Nomos, Kraków 2010.
Fromm E., Niech się stanie człowiek, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2000.
Giddens A., Nowe zasady metody socjologicznej, Nomos, Kraków 2001.
Goffman E., Analiza ramowa, Nomos, Kraków 2010.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, PIW, Warszawa 1977.
Goffman E., Spotkania, Nomos, Kraków 2010.
Krzemiński I., Co się dzieje między ludźmi, Wyd. Jacek Santorski & Co., Warszawa 1999.
Merton R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.
Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004.
Szewczak W., Oblicza racjonalności, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2013.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002.
Tittenbrun J., Interakcjonizm we współczesnej socjologii amerykańskiej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1983.
Turner J.H., Struktura teorii socjologicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2006.
Weber M., Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2002.
Weber M., Pojęcie działania społecznego, w: Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Znak, Kraków 2005.
Zamiara K., Konstrukcja podmiotu w społeczno-regulacyjnej teorii kultury Jerzego Kmity, w: Humanistyka jako autorefleksja kultury, red. K. Zamiara, CIA BOOKS, Poznań 1993/1995.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy