Abstract
Ethnic leaders play an increasingly important role in shaping the ethnic ties and functioning of ethnic groups. National and ethnic elites are also advocates of collective identity. They create the criteria of ethnic identity and develop identity constructs. Such constructs are to be the frame for the creation of the individual identity of the members of the group. While formulating identity projects leaders must be in dialogue with the group which they wish to influence. In this paper, I will show the complexity of these processes. In the eighty narratives collected during my research on Silesian ethnic leaders we see individual ways of constructing identity and boundaries of group practices of everyday life (where identity is negotiated and multiple, based on the symbolic resources and categorizations available in the group – the pnioki, krzoki and ptokiof the title), and, on the other hand, identity projects constructed in a more conscious way. The latter are created in the context of identity politics, which my interlocutors lead on behalf of the collective entity (in this case, the Silesian community).
References
Babiński G. (2005), Tożsamości na pograniczach, w: E. Budakowska (red.), Tożsamość bez granic, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Barth F. (2004), Grupy i granice etniczne: społeczna organizacja różnic kulturowych, w: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bokszański Z. (1997), Stereotypy a kultura, Wrocław: FNP: Leopoldinum.
Bokszański Z. (2005), Tożsamości zbiorowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Budakowska E. (2005), Wstęp, w: E. Budakowska(red.), Tożsamość bez granic, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Castells M. (2008), Siła tożsamości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dolińska K. (2009), Potoczny i ideologiczny poziom doświadczania śląskości. Ślązacy w poszukiwaniu odrębności?, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Gerlich M.G. (2010), „My, prawdziwi Górnoślązacy…”: studium etnologiczne, Warszawa: Wydawnictwo DiG; Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kijonka J. (2016), Tożsamość współczesnych Górnoślązaków. Studium socjologiczne, Katowice: Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski.
Miller D. (2000), Citizenship and National Identity, Cambridge: Polity Press.
Nijakowski L.M. (2002), Dyskursy o Śląsku: kształtowanie śląskiej tożsamości regionalnej i narodowej w dyskursie publicznym, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Nijakowski L.M. (2004), O procesach narodotwórczych na Śląsku, w: L.M. Nijakowski (red.), Nadciągają Ślązacy. Czy istnieje narodowość śląska?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Nowicka E. (2004), Etniczność w procesie przemian, „Przegląd Polonijny” z. 3(113).
Pnioki, krzoki, ptoki (2016), http: // gryfnie.com/kultura/pnioki-krzoki-ptoki/ [13.09.2016].
Sekuła E.A. (2009), Po co Ślązakom potrzebny jest naród? Niebezpieczne związki między autonomią a nacjonalizmem, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sekuła A.E., Jałowiecki B., Majewski P., Żelazny W. (2012), Być narodem? Ślązacy o Śląsku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Szmeja M. (2000), Niemcy? Polacy? Ślązacy! Rodzimi mieszkańcy Opolszczyzny w świetle badań socjologicznych, Kraków: Universitas.
Szmeja M. (2013), Czy zmiana identyfikacji? Ślązacy we współczesnym społeczeństwie polskim, „Przegląd Polonijny” z. 1(147).
Taylor C. (1996), Źródła współczesnej tożsamości, w: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany, Kraków: Znak.
Tudzierz Ł. (2016), Kim jesteśmy? Szkic współczesnego młodego Ślązaka, https: // tuudi. net/2015/04/27/kim-jestesmy-szkic-wspolczesnego-mlodego-slazaka/[13.09.2016].
Warmińska K. (2006), Pamięć społeczna w walce o uznanie w społeczeństwie wielokulturowym, w: K. Golemo, T. Paleczny, E. Wiącek (red.), Wzory wielokulturowości we współczesnym świecie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Warmińska K. (2014), O tożsamości i polityce, „Studia Humanistyczne” AGH, nr 13/3.
Woroniecka G., Załęcki P. (2008), Wprowadzenie, w: M. Kempny, G. Woroniecka, P. Załęcki (red.), Tożsamość i przynależność. O współczesnych przemianach identyfikacji kulturowych w Polsce i Europie, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Wódz K., Wódz J. (2006), Dimensions of Silesian Identity, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Żelazny W. (2012), Śląskość jest materią w procesie. Cały czas działa, w: A.E. Sekuła, B. Jałowiecki, P. Majewski, W. Żelazny, Być narodem? Ślązacy o Śląsku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy