Abstract
Łukasz Kliś, Design ’70, czyli „chały nie było” [Design’70 or „trash was not there”], edited by W. Bryl-Roman, „Człowiek i Społeczeństwo” vol. XLIII: Projektowanie w latach 70. [Designing in the 1970s], Poznań 2017, pp. 77-88, Adam Mickiewicz University. Faculty of Social Sciences Press. ISSN 0239-3271.
Opinions about Polish design in the seventies are divided. But many examples prove that it was quite a good time for Polish design: like Polish road letters system – designed by Marek Sigmund during one month. It was an extremely big challenge – a question of a short time and easy-to-use tools as possible to fix the visual communication problem on every Polish road by unprofessional staff. Polish road letters still work! Or Polish gliders, which were among the best in the world; not only being able to win most important competitions, but also of a beautiful form. In People’s Poland there were total designers too, like Tadeusz Ciałowicz in Wroclaw. He designed furniture, neon lighting, posters, interiors of shops, trademarks – all in the exquisite quality. Design and visual communication education was developed according ideas taken from Western Europe schools (such was the case of Krzysztof Lenk’s design atelier in Fine Art Academy in Łódź).
References
Lenk K., Krótkie teksty o sztuce projektowania, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009.
Projektowanie w trudnych czasach, „ 2+3 D” 59/2016.
Satalecka E., Konceptualiści ze 109, „2+3 D” 50/2015.
Sudijc D., Język rzeczy, Karakter, Kraków 2013.
Szydłowska A., Misiak M., Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Karakter, Kraków 2015.
Wicha M., Jak przestałem kochać design, Karakter, Kraków 2015.
Zatorska Z.,Misiak M., Zwiedzajcie Piastowski Wrocław, Fundacja 102, Wrocław 2015.
http:// www.samolotypolskie.pl/samoloty/2006/126/Okarmus-Wladyslaw [marzec 2016].
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy