Abstract
The article concerns on the Mark Granovetter’s concept of the strength of weak ties. The main question is about how it is used in theoretical and ideological disputes of latemodern society today. For some, a society based on weak ties is equivalent of increasing autonomy and individuality, but this is also the relaxation of the most repressive forms of social control. For others, weak social relationships are the evidence of a deep crisis of contemporary societies. The problem is that both, the first and the others speakers are using the term “strength of weak ties” mask the true picture of social reality. The first are blind on the process of society disintegration. Others – ignore the growing importance of social networks and do not appreciate the causal force of “minimal engagement”. The new technologies are able to aggregate these “minimal engagements” into a new powerful instrument of political, social and cultural impact.
References
Friedkin N. (1980), A Test of the Structural Features of Granovetter's “Strength of Weak Ties' Theory”, “Social Networks”, nr 2
Granovetter M. (1973), The strength of Weak Ties, “American Journal of Sociology”
Kwiatkowski P. (2004), Paradoks Internetu jako jeden z głównych elementów uzależnienia od Internetu (zjawisko – mechanizm – profilaktyka), [w:] D. Kowalski, M. Kwiatkowski, A. Zduniak (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Wybrane perspektywy, Poznań"
Marody M., Giza-Poleszczuk A. (2004), Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa
Mouffe Ch. (2005), Paradoks demokracji, Wrocław
Olson M. (1965), The Logic of Collective Action. Public Goods and the Theory of Groups, Cambridge
Putnam R. (2000), Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community, New York
Rivoltella P.C. (2008), From Media Education to Digital Literacy: A Paradigm Change?, [w:] P.C. Rivoltella (red.), Digital Literacy: Tools and Methodologies for Information Society, London
Rogers E., Lawrence K. (1981), Communication Networks: Toward a New Paradigm for Research, New York
Senett R. (2009), Upadek człowieka publicznego, Warszawa
Siciński A. (2002), Styl życia. Kultura. Wybór. Szkice, Warszawa
Ziółkowski M. (2008), Indywidualizm a działania wspólnotowe w Polsce na początku XXI wieku, [w:] J. Mucha, E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zieli"ska (red.), Co nas łączy, co nas dzieli? Zielona Góra
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy