Abstract
Tradition in modern societies is subject to changes and modifications. Picture of this situation is, in my present condition corrida de toros in Spain. For some, it is a spectacular fight of man and bull, wiping about art or even which is an art in itself, for others it is a barbaric act of killing a bull in front of the audience. The audience of this tradition is quite specific and defined them as aficionados– enthusiasts. True enthusiasts are able to catch the slightest bullfight tradition malpractice and do not hesitate to take immediate action. The ongoing around the corrida de toros discussion in the minds of aficionados makes it the right to practice the age-old tradition is threatened. Therefore, in the last decade, are born many associations of aficionados. Of all the countless organizations aficionados (as well as a foundation), you can even replace UFTAE – Unión de Federaciónes Taurinas de Aficionados de España, Asociación Taurina Parlamentaria (ATP), association of readers “Aplausos” or Asociación de Profesionales y Aficionados Taurinos de Utrera.
References
Castillo del M. (1989), Hiszpańskie czary, Książka i Wiedza, Warszawa
Correa Calderon E. (red. – 1950), Costubmristas españoles, Aguilar S.A. De Ediciones, Madryt
Burszta W. (1998), Antropologia kultury, Zysk i S-ka, Poznań
Elias N. (2011), O procesie cywilizacji, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa
Kieniewicz J. (2001), Hiszpania w zwierciadle polskim, Wydawnictwo Novus Orbis, Warszawa
Krwawa zemsta byka, [w:] „Fakt”, nr 119 (2002), 24.05.2010
Ludorowski L. (2007), Henryka Sienkiewicza podróż do Hiszpanii i „Walka byków”, Polihymnia, Lublin
McLuhan M. (2001), Wybór tekstów (red. E. McLuhan, F. Zingrone), Zysk i S-ka, Poznań
Sienkiewicz H. (1996), Walka byków. Wspomnienia z Hiszpanii, [w:] P. Sawicki (opr.) Hiszpania malowniczo-historyczna. Zapirenejskie wędrówki Polaków w latach 1838-1930, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
strony internetowe:
http://aficionadosaltoro.blogspot.com/ (16.01.2012)
http://www.columbia.edu/itc/spanish/cultura/texts/Gallup_CorridasToros_0702.htm(16.01.2012)
http://taurinaderoquetas.blogspot.com/2011/12/galicia-prohibe-el-acceso-de-menoresde.html (16.01.2012)
http://taurofilia.blogspot.com/2007/10/nota-de-la-asociacin-taurina.html (16.01.2012)
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy