Abstract
This essay tries to present a special face of the Jewish people in the history of man and world. As a key to understand the Jewish condition and identity I am using a well known notion of “the wandering Jew”. The counterpoint to a negative perception of this idea of Jews is a deep and real insight in their identity. This identity was shaped through the exceptional, consecutive encounters of Hebrews, Israelis, of the Jewish people with the unique God. He is unique also by the fact of their election and guidance on the way aiming to experience Him as the Lord full of love to them. This “knowing” of God occurs through the mutual relations between people and peoples. The fundamental feature of the Jewish condition is wandering, un-domestication which should result in breaking with these fetters and ties which make impossible our self-understanding which is a condition of a veritable freedom. This freedom is recognized in fulfilling one’ s vocation which starts with the election by God. The patriarchs of Israel – Abraham, Isaac and Jacob are the figures-icons useful in a better existential understanding of man and God. The Shoah which was so terrifying tragedy of Jews was a turning point for the Jewish reflection on their own vicissitudes, on the relation to God and the whole history. In the same time the Shoah was and should be fundamental to the contemporary civilization as well as to Christians and Churches in perceiving their vocation and mission.
References
Augustyn św. (1987), Wyznania, Warszawa
Canetti E. (1981), Ocalony język, Warszawa
Epstein D. (1994), Abraham, „W drodze”, 10 (254)
Epstein D. (1997), Jakub-Izrael. Tożsamość konfliktowa, „W drodze”, 2 (282)
Grosfeld J. (2011), Od lęku do nadziei. Chrześcijanie, Żydzi, Świat, Kraków
Heschel A.J. (2007), Bóg szukający człowieka, Kraków
Heschel A.J. (2008), Człowiek szukający Boga. Szkice o modlitwie i symbolach, Kraków
Mazurkiewicz P. (2006), Przebaczenie i pojednanie, „Chrześcijaństwo-świat-polityka” 1 (1), ss. 7-32
Mauriac F. (2007), Wstęp, [w:] E. Wiesel, Noc, Kraków
Poliakov L. (2009), Historia antysemityzmu, Kraków
Ratzinger J. (2004), Wiara, prawda, tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, Kielce
Ratzinger J. (2006), Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Kraków
Rouart M-F. (1988), Le Mythe du juif errant, Paryż
Sherwin B.L. (1995), Duchowe dziedzictwo Żydów polskich, Warszawa
Śpiewak P. (2004), Księga nad księgami. Midrasze, Kraków
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy