Abstract
Diversity, which is characteristic feature of Middle Asia, attracts attention of tourists, adventures’seekers, scientists and others. It is so fascinating to compare the three countries – such dissimilar as Nepal, Tibet and Bhutan. The article presents everyday and spiritual life of the people and especially women from these countries, on the religious – Hindu and Buddhist – background.
References
Bem S.L. (2000), Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk, GWP
Bering J.M. (2010), Instinct of God. New York, Nicholas Brealey Publishing
Bering J.M. (2006), The cognitive psychology of belief in the supernatural. American Scientist, 94, 142-149
Boehm R. (2004), Images of Women In Spirituals Traditions: Role Models for Global Understanding. Canada, Intercultural Action Committee for the Advancement of Women
Chybicka A., Kosakowska-Berezecka N. i Petrus P. (2010), Wielokulturowość w organizacji – wyzwania dla zarządzania, [w:] A.M. Zawadzka (red.), Psychologia zarządzania w organizacjach. Warszawa, PWN
Darewicz K. (2011), Mosuo, królestwo kobiet, „National Geographic”, 3 (138), s. 66-73
Deaux K. i Lewis L.L. (1983), Components of Gender Stereotypes, „Psychological Documents”, 13, 25-83
Deaux K. i Lewis L.L. (1984), Components of Gender Stereotypes: Interrelationships Among
Components and Gender Label, „Journal of Personality and Social Psychology”, 46, 991-1004
Gazeta Wyborcza (2011), Królewski lub w Bhutanie. Wydanie internetowe 13.10.
Greenberg J., Pyszczynski T. i Solomon S. (1986), The causes and consequences of a need for self-esteem: A terror management theory, [w:] R.F. Baumeister (ed.), Public self and private self (pp. 189–212). New York, Springer-Verlag
Griffith J.L. i Griffith M.E. (2008), Odkrywanie duchowo ci w psychoterapii. Kraków, WAM
Grzymała-Moszczyńska H. (2004), Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Guthrie S. (2001), Why Gods? A cognitive theory, [w:] J. Andresen (red.), Religion in mind.
Cognitive Perspectives on Religious Belief, Ritual and Experience. New York, Cambridge University Press
Heszen-Niejodek I. (2003), Wymiar duchowy człowieka a zdrowie, [w:] Z. Juczyński i N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki. Łódź, Wydawnictwo UŁ)
Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Hofstede G., i Hofstede G.J. (2007), Kultury i organizacje. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Hood R.W. Jr., Hill P.C. i Spilka B. (2009), Psychology of Religion. New York, Guilford Press
Kalmus M. (2009), Tybet. Legenda i rzeczywistość, Kraków, Bezdroża
Kim R. (2011), Szczęście narodowe brutto. „Wprost”, 23 (1478), dodatek
Koenig H.G. (1994), Religion and hope, [w:] J.S. Levin (red.), Religion in Aging and Health:Theoretical Foundations and Methodological Frontiers, Thousand Oaks, California, Sage Publications, Inc., 18-51
Kosakowska N. (2004), Stereotypy kobiecych I męskich ról społecznych w ocenie dzieci, nastolatków i dorosłych, [w:] Z. Łoś (red.), Psychologia Rozwojowa. Emocje i doświadczenia w rozwoju – filozoficzne i metodologiczne inspiracje, Kraków, UJ
Krok D. (2008), The role of spirituality in coping: Examining the relationships between spiritual dimensions and coping styles. „Mental Health, Religion & Culture”, 11:7, 643-653
Money.pl (2009), Wydanie internetowe, serwis z dnia 13.07
Moskowitz G.B. (2005), Social cognition: Understanding self and others. New York, The Guilford Press
Néel A.D. (2011/1929), Mistycy i magowie Tybetu. Pozna!, Zysk i S-ka
Pommaret F. (2008), Bhutan. Podniebne Królestwo. Kraków, Wydawnictwo m. Ross Z., Le Bas T. i Bell B. (2009), Nepal. Warszawa, Langenscheidt
Saucier G. i Skrzypińska K. (2006), Spiritual But Not Religious? Evidence for Two Independent Dispositions. „Journal of Personality”, 74, 5, 1257-1292
Shweder R.A., Much N., Park L. i Mahapatra M.M. (1997), The 'Big Three' of Morality (Autonomy, Community, Divinity) and the 'Big Three' Explanations of Suffering, [w:] A. Brandt i P. Rozin (red.). Morality and Health, New York, Routledge
Skrzypińska K. (2002), Pogląd na świat a poczucie sensu i zadowolenie z życia. Kraków, Impuls
Skrzypińska K. (2012), Granice duchowości – perspektywa pierwsza. „Roczniki Psychologiczne”, 1(15) Wirtualna Polska (2011), Serwis z dnia 28.06
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy