Abstract
The article tries to analyze the phenomenon of the growing numbers of artistic festivals with an intellectual agenda. In the author's opinion the very appearance of artistic festivals in the beginning of the 20th Century was already an intellectual project of healing war wounds through art, which later created the background for the political project of a common union of European countries. Contemporary artistic festivals are as much presentations of different kinds of art as they are intellectual projects that try to introduce various issues: urban studies, ethnical diversity or results of scientific research. Artistic festivals are analyzed here as cultural performances (in order to be presented, issues undertaken by the festivals need to be performed) that have subversive, transformative and normative power. From the viewpoint of performance studies and aesthetics of performativity, contemporary festivals crushed the division between art and events that are part of everyday, "real" life.
References
Autissier A.M. (2009), A short history of Festivals, [w:] A.M. Autissier (red – 2009), The Europe of Festivals. From Zagreb to Edinburgh, intersecting viewpoints, Toulouse
Ferrari R. (2011), The Stage as a Drawing Board. Zuni Icosahedron’s Architecture is Art Festival. “The Drama Review”, t. 209
Fischer-Lichte E. (2008), Estetyka performatywno ci, Kraków
Foccroulle B. (2009), At the heart of European identities, [w:] A.M. Autissier (red – 2009),
The Europe of Festivals. From Zagreb to Edinburgh, intersecting viewpoints, Toulouse Kriechbaumer R. (2010), Festspielgeschichte, http://www.salzburgerfestspiele.at/en/history (dost$p 15.04.2011)
Lasinger M., History of The Salzburg Festival, http://www.salzburgerfestspiele.at/en/history (dost$p 15.04.2011)
McKenzie J. (2012), Performuj albo... Od dyscypliny do performansu, Kraków
Ostrowska J. (2010), Miasto – miejsce teatralne, [w:] E. Rewers, A. Skórzy!ska (red – 2010), Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, Poznań
Pejovi) K. (2009), Urban Arts Festivals: a mark on regions, [w:] A.M. Autissier (red. – 2009), The Europe of Festivals. From Zagreb to Edinburgh, intersecting viewpoints, Toulouse
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy