Abstract
The aim of this article is to explore the way the notion of culture has been presented in management theories. In some instances, the concept was absent; but a closer inspection can reveal that culture was an issue or a challenge for managers – as it was the case with taylorism, which actually tried to overcome the cultural differentiation of the workforce. Today, intercultural management and the concept of organizational culture are a crucial part of management theory and education. But the abundance of books and articles on the impact of culture on the economy poses yet another challenge for the students of culture. Is this phenomenon understood correctly, and does intercultural management do justice to the nature of culture and intercultural relations? Perhaps the focus on culture has been blown out of proportion, and perhaps it is meant to hide a purely technocratic attitude toward the workforce? Nevertheless, it would be hard to understand globalization without taking into account the transcultural phenomen of today’s management.
References
Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Z. Pucek, Universitas, Kraków 2005.
Cameron K.S., Quinn R.E., Diagnosing and Changing Organizational Culture. Based on the Competing Values Framework, Jossey-Bass, San Francisco 2011.
Draper S.W., The Hawthorne, Pygmalion, Placebo and Other Effects of Expectation: Some Notes, Department of Psychology, University of Glasgow, http://www.psy.gla.ac.uk/~steve/hawth.html [dostęp: 20.08.2014].
Fink G., Cross-cultural Competence and Management – Setting the Stage, „European Journal of Cross-Cultural Competence and Management” 2009, no. 1.
Friedman B.M., The Moral Consequences of Economic Growth, Alfred A. Knopf, New York 2005.
Grey C., A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book about Studying Organizations, Sage, Los Angeles 2009.
Hofstede G., Culture’s Consequences. International Differences in Work-related Value, Sage Publications, Beverly Hills 1980.
Hofstede G., Cultures and Organizations. Software of the Mind, McGraw-Hill, New York 1997.
Jacob N., Intercultural Management, Kogan Page, London 2003.
Kaniewska A., Antropolog na Wall Street, Instytut Obywatelski, www.instytutobywatelski.pl [dostęp: 12.12.2013].
Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Kultura organizacji. Badania etnograficzne polskich firm, red. M. Kostera, GWP, Gdańsk 2007.
Landsberger H.A., Hawthorne Revisited. Management and the Worker: Its Critics and Developments in Human Relations in Industry, Cornell University, Ithaca 1959.
Latusek D., Zarządzanie międzykulturowe w Polsce, [w:] Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej, red. M. Ratajczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.
Pascale R., Athos A., The Art of Japanese Management, Penguin, London 1982.
Peters T.J., Waterman R.H. Jr., In Search of Excellence. Lessons from America’s Best-run Companies, Harper & Row Publishers, New York 1982.
Sójka J., Kulturoznawca w świecie gospodarki, „Kultura Współczesna” 2008, nr 1.
Sójka J., Kulturoznawstwo – od znawstwa do dyscypliny naukowej, „Nauka” 2005, nr 4.
Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R. Jr., Kierowanie, przeł. A. Ehrlich, PWE, Warszawa 1997.
Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, przeł. B. Nawrot, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2002.
Welsch W., Transculturality – the Puzzling Form of Cultures Today, [w:] Spaces of Culture: City, Nation, World, eds M. Featherstone, S. Lash, Sage, London 1999.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy