Abstract
The aim of this article is to approach the roots of the corporate culture in the light of New Institutional Economics. The basis of analysis is the concept of four levels of the institutions by O.E. Williamson. The corporate governance is embedded in tradition (level 1) and in formal institutions (level 2). In European civilization tradition means especially – religion, so the American and European corporations culture is connected with religious Christian values. In the first part of the article the traditional, religion embeddedness of economic culture (level 1) is discussed. In the second part of the article two institutional theories of corporate governance (level 3) are discussed: agency theory and transactions costs theory. The connection between level 3 and level 1 as the roots of corporate governance is the transactions cost theory. In the summary the integration between corporate governance and corporate social responsibility is shown.
References
Andreski S., Maxa Webera olśnienia i pomyłki, przeł. K. Sowa, PWN, Warszawa 1992.
Bowen H., Social Responsibility of the Businessman, Harper & Row, New York 1953.
Clark J.M., The Changing Basis of Economic Responsibility, „Journal of Political Economy” 1916, no. 23.
Commons J.R., The Problems of Correlating Law, Economics and Ethics, „Wisconsin Law Review” 1932-1933, vol. 8, iss. 1.
Fama E.F., Jensen M.C., Separation of Ownership and Control, „Journal of Law and Economics” 1983, vol. XXVI.
Ferguson N., Potęga pieniądza, przeł. T. Kunz, WL, Warszawa 2012.
Furubotn E.G., Richter R., Institutions and Economic Theory, The University of Michigan Press, Ann Arbor 2011.
Kant I., Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden, PWN, Warszawa 1957.
Kant I., Krytyka władzy sądzenia, przeł. J. Gałecki, PWN, Warszawa 1986.
Knight F., The Ethics of Competition, Transaction Publishers, New Brunswick-London 1997.
Landes D.S., Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, przeł. H. Jankowska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2008.
Lane D.A., Complexity and Innovation Dynamics, [w:] Handbook on the Economic Complexity of Technological Change, ed. C. Antonelli, Edward Elgar, Cheltenham 2011.
Merriam T.W., Ekonomiczne ideały liberalnego chrześcijaństwa, [w:] Religia i ekonomia, przeł. i red. J. Grosfeld, IW PAX, Warszawa 1989.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy