Abstract
The article tries to answer the question whether employee’s loyalty has any sense in the present day reality, when people change their job much more often than ever before and firms can appear and disappear very quickly. As the notion of loyalty is complex and polysemous, the first part of the article is devoted to the philosophical reflection on this issue. Next, the main arguments in the discussion on the employee’s loyalty are reconstructed and the pattern of loyal employees based on managerial experience is shown. This leads to the conclusion that there is no universal answer to the question about the sense of employee’s loyalty because it depends on the meaning of the term of loyalty and specific attributes of the organization for which the employee works. However, in some circumstances loyalty has the potential to contribute significantly to the employee’s fulfillment and to enhance the economic results of the organization. The main challenge for researchers is to identify these circumstances and conditions.
References
Altman W., Whatever Happened to Employee Loyalty?, „Engineering & Technology” 2008, vol. 3, iss. 6, April.
Baron M., The Moral Status of Loyalty, [w:] Ethical Issues in Engineering, ed. D. Johnson, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1991.
Boatright J.R., Ethics and the Conduct of Business, Prentice Hall, Upper Saddle River 2003.
Corvino J., Loyalty in Business?, „Journal of Business Ethics” 2002, vol. 41, iss. 1-2.
Duska R.F., Whistleblowing and Employee Loyalty, [w:] Contemporary Issues in Business Ethics, eds J.R. Desjardins, J. McCall, Wadsworth, Belmont 2000.
Elegido J.M., Does it Make Sense to be a Loyal Employee?, „Journal of Business Ethics” 2013,vol. 116, no. 3.
Ewin R.E., Corporate Loyalty: Its Objects and Its Grounds, „Journal of Business Ethics” 1993,vol. 12, no. 5.
Hajdin M., Employee Loyalty: An Examination, „Journal of Business Ethics” 2005, vol. 59.
Hirschman A., Lojalność, krytyka, rozstanie. Reakcje na kryzys państwa, organizacji i przedsiębiorstwa, przeł. J. Kochanowicz, I. Topińska, Fundacja im. Stefana Batorego, Znak, Warszawa-Kraków 1995.
Kleinig J., Loyalty, [w:] Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/loyalty/ [dostęp: 20.12.2013].
Konvitz M., Loyalty, [w:] Encyclopedia of the History of Ideas, vol. 3, ed. P.P. Wiener, Scribner’s, New York 1973.
Ladd J., Loyalty, [w:] The Encyclopedia of Philosophy, vol. 5, ed. P. Edwards, Macmillan, New York 1967.
Larmer R., Whistleblowing and Employee Loyalty, „Journal of Business Ethics” 1992, vol. 11.
Lipka A., Winnicka-Wejs A., Acedański J., Lojalność pracownicza, Difin, Warszawa 2012.
Mele D., Loyalty in Business: Subversive Doctrine or Real Need?, „Business Ethics Quarterly” 2001, vol. 11, iss. 1.
Ossowska M., Normy moralne, PWN, Warszawa 1970.
Pfeiffer R.S., Owing Loyalty to One’s Employer, „Journal of Business Ethics” 1992, vol. 11.
Pokrywka Ł., Długość zatrudnienia u pracodawcy w Polsce, http://rynekpracy.pl/artykul.php/typ.1/kategoria_glowna.10/wpis.522 [dostęp: 20.12.2013].
Randels G.D. Jr., Loyalty, Corporations and Community, „Business Ethics Quarterly” 2001, vol. 11.
Royce J., The Philosophy of Loyalty, Vanderbilt University Press, Nashville 1905.
Schrag B., The Moral Significance of Employee Loyalty, „Business Ethics Quarterly” 2001, vol. 11.
Shah D., 7 Qualities of a Truly Loyal Employee, http://www.linkedin.com/today/post/article/20130723160110-658789-7-qualities-of-a-truly-loyal-employee [dostęp: 15.01.2014].
Stieb J.A., Clearing up the Egoist Difficulty with Loyalty, „Journal of Business Ethics” 2006, vol. 63.
Sztompka P., Zaufanie, Znak, Kraków 2007.
Świątek-Barylska I., Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy