Abstract
At the beginning of the article, the author focuses his attention on general characteristics of the ideal and the real homo energeticus. Next, the author tries to show the relationship between homo energeticus and different homines: 1. homo teleologicus – the man pursuing his goals, 2. homo sociologicus – a man seeking to meet the needs of affiliation, entering into relationships with others, 3. homo politicus – a man as a social being. In the second part of the article, the author presents homo energeticus in the organization. He discusses pro- and anti-effective organizational cultures (positive and negative cultures), then discusses a human capital model and a sieve model of HRM and their impact on the mental costs incurred by workers in their work environment. There is also indicated the cognitive potential inherent in the typologies of national cultures, such as the typology of G. Hofstede, in relation to the concept of homo energeticus. The author concludes his article with the view that there is a need for further study of the issue and draws a real possibility of integrating this concept in education, particularly to philosophical, ethical, praxiological and business ethics educations. According to the author, the inclusion of the concept into education would contribute to greater reflectivity of individuals in their personal lives, would contribute to more creativeness of employees in organizations, and also contribute to building civil society and the realization of sustainable development.
References
Albert M., Kapitalizm kontra kapitalizm, Signum, Kraków 1994.
Allport G., Jak stajemy się osobowością, [w:] idem, Osobowość i religia, przeł. H. Bartoszewicz, A. Bartkowicz, I. Wyrzykowska, IW PAX, Warszawa 1988.
Bańka J., Ja teraz. U źródeł filozofii człowieka współczesnego, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1983.
Bettger F., Jak przetrwać i odnieść sukces w biznesie, przeł. J. Hołówka, Studio Emka, Warszawa 1993.
Bombała B., Fenomenologia zarządzania. Przywództwo, Difin, Warszawa 2010.
Bombała B., Personalistyczna filozofia zarządzania jako odpowiedzialność pozytywna, „Prakseologia” 2002, nr 142.
Carnegie D., Jak przestać się martwić i zacząć żyć, Studio Emka, Warszawa b.r.w.
Chappell T., Dusza biznesu, przeł. W. Sadkowski, Studio Emka, Warszawa 1998.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, przeł. B. Wojciszke, GWP, Gdańsk 1999.
Cooper R.K., Sawaf A., EQ. Inteligencja emocjonalna w organizacji i zarządzaniu, przeł. D. Bakalarz, Studio Emka, Warszawa 2000.
Dahrendorf R., Homo sociologicus. O historii, znaczeniu i granicach kategorii roli społecznej, przeł. P. Polak, [w:] Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Znak, Kraków 2005.
Franklin B., Żywot własny, przeł. J. Stawiński, PIW, Warszawa 1960.
Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, przeł. A. Śliwa, L. Śliwa, PWN, Warszawa-Wrocław 1997.
Gasparski W., Normy etyczne a normy sprawnościowe w zarządzaniu, [w:] Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, D. Miller, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 1999.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, przeł. A. Jankowski, Media Rodzina, Poznań 1996.
Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, przeł. M. Rusiński, PWN, Warszawa 2002.
Hampden-Turner Ch., Trompenaars F., Siedem kultur kapitalizmu, przeł. D. Gostyńska, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2003.
Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, przeł. M. Durska, PWE, Warszawa 2000.
Hryniewicz J.T., Stosunki pracy w polskich organizacjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998.
Karczewski L., Wybrane aspekty wewnętrznego PR w firmach japońskich, „Prakseologia” 2008, nr 148.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy