Abstract
Social psychologists only to very small degree investigate real human behavior. This article is an analysis of the reasons why this is so. The author points out that the otherwise valuable phenomenon of cognitive shift, which occurred precisely in the 1960s, naturally boosted the interest of social psychologists in such phenomena like stereotypes and values; at the same time, it unfortunately decreased interest in others, like aggression or altruism. Researchers today generally preferring to employ survey studies (even if they are a component of experiments being conducted) to analysis of behavioural variables. This gives rise to the question of whether social psychology remains a science of behavior.
References
Baumeister, R.F., Vohs, K.D., Funder, D.C. (2007). Psychology as the science of self-reports and finger movements: Whatever happened to actual behavior? Perspectives on Psychological Science, 2, 396–403. DOI: https://www.doi.org/10.1111/j.1745-6916.2007.00051.x.
Deutsche Bank. Raport Finansowy Polaków 2014. Plany na 2015 rok, https://www.deutschebank.pl/raport-portret-finansowy-polakow-2014.pdf, dostęp: 14.05.2020.
Dolinski, D. (2018). Is psychology still a science of behaviour? Social Psychological Bulletin, 13, Article e25025. DOI: https://www.doi.org/10.5964/spb.v13i2.5205.
Dolinski, D. (2018a). Social psychology should be a science of feelings, thoughts and behaviour. Social Psychological Bulletin, 13, Article e26133. DOI: https://www.doi.org/10.5964/spb.v13i2.26133.
Grzyb, T. (2016). Why can’t we just ask? The influence of research methods on results. The case of “bystander effect”. Polish Psychological Bulletin, 47, 276–283. DOI: https://www.doi.org/10.1515/ppb-2016-0027
Grzyb, T., Dolinski, D. (2017). Beliefs about obedience levels in studies conducted within the Milgram paradigm: Better than average effect and comparisons of typical behaviors by residents of different countries. Frontiers in Psychology, 8, 1632. DOI: https://www.doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01632.
Heisenberg, W. (1927). Ueber den anschaulichen Inhalt der quantentheoretischen Kinematik and Mechanik. Zeitschrift für Physik, 43, 172–198.
Kaplan, H.R. (1987). Lottery winners: The myth and reality. Journal of Gambling Behavior, 3, 168–178.
Milgram, S. (1974). Obedience to Authority: An Experimental View. New York: Harper and Row.
Motyl, M., et al., (2017). The state of social and personality science: Rotten to the core, not so bad, getting better, or getting worse. Journal of Personality and Social Psychology, 113, 34–58. DOI: https://www.doi.org/10.1037/pspa0000084.
Peng, K., Nisbett, R.E., & Wong, N.Y.C. (1997). Validity problems comparing values across cultures and possible solutions. Psychological Methods, 2, 329–344.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy