Abstract
This article aims at describing the evidence for the efficacy of communication. The author differentiates effectiveness and efficacy of communication, as well as communication per se and communication with each other. He argues that there can be no discussion about the efficacy of communication without establishing its effectiveness. A communication process can be ineffective either when there is no recipient of the communicate or when the message is not received due to, for example, a noise. Even though the effectiveness can be measured using a nominal scale, the efficacy requires at least an ordinal scale. The author bases his conclusions on the theory of communication models, intentionality and, proposed by him, “a constant species”.
References
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F. (2006). Relacje interpersonalne. Poznań: Rebis.
Chomsky, N. (2015). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: The MIT Press.
Ciccarelli, S.K., White, J.N. (2014). Psychology. Upper Saddle River: Prentice Hall.
Dobek-Ostrowska, B. (1999). Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Dobek-Ostrowska, B. (2006). Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Domachowski, W. (1993). Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Domachowski, W. (2017). Stała gatunkowa i jej związki z indywiduowymi i interakcyjnymi komunikatami niewerbalnymi. W: W. Domachowski, A. Kucharski (red.), Granice komunikowana się (s. 11–24). Szczecin: Volumina.pl Daniel Krzanowski.
Forgas, J.P., Williams, K.D, Wheeler, L. (2005). Umysł społeczny. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Grice, P. (1977). Logika i konwersacja. Przegląd Humanistyczny, 6, 85–99.
Griffin, E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Petty, R.E., Cacioppo, J.T. (1980). The elaboration likelihood model of persuasion. W: L. Berkowitz (red.), Advances in Experimental Social Psychology, vol. 19 (s. 123–205). New York: Academic Press.
Petty, R.E., Cacioppo, J.T, Strathman, A.J., Priester, J.R. (2007). Myśleć czy nie myśleć: badając drogi perswazji. W: T.C. Brock, M.C. Green (red.), Perswazja. Perspektywa psychologiczna (s. 101–146). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pisarek, W. (2008). Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy