Abstract
The article presents the research project “Pandemic diaries” carried out by a team working under the scientific supervision of prof. Wiesław Gumuła. The project was implemented in cooperation with the Institute of Literature in Krakow, which in 2020 announced a literary competition for journals that were to be devoted to everyday life in pandemic conditions. Researchers adopted the theoretical perspective of the sociology of everyday life and the phenomenological one. The analysis concerned the categories appearing in dailies such as social change, social relations, time, death, tourism, economy and economy, and many others. The diaries have literary value and contain important social content that has become the subject of sociological analyzes broadening the knowledge about people’s lives in conditions of sudden and unexpected change.
References
Berger, P., Kellner, H. (2005). Akt interpretacji, tłum. M. Bogunia-Borowska. W: P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury. Kraków: Znak.
Bogunia-Borowska, M. (2008). Codzienność życia społecznego – wyzwania dla socjologii XXI wieku. W: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Znak.
Bogunia-Borowska, M. (2021). Doświadczenie zmiany w czasie pandemii: perspektywa fenomenologiczna. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Camus, A. (1978). Dżuma, tłum. J. Guze. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Donati, P. (2022). The Pandemic: An Epiphany of Relations and Opportunities for Transcendence. Church, Communication and Culture, 7(1), 23–57. DOI: https://doi.org/10.1080/23753234.2022.2043712
Dorczak, R. (2021). Pandemia, kryzys gospodarczy i nierówności. O nierównym doświadczaniu skutków. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Gumuła, W. (red.). (2021). Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Gumuła, W. (2021a). Niecodzienna codzienność: świat społeczny w stanie pandemii. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Gumuła, W. (2021b). Niezwykłe spotkanie pandemii z finansjalizacją w świecie relacji międzyludzkich. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Janiszewska, J. (2021). Podróże, kontakty międzykulturowe, czas i przestrzeń w dobie pandemii. Refleksje i wspomnienia słowami autorek i autorów dzienników pandemicznych. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Kolasińska, E. (2021). Praca zdalna wpisana w pandemię COVID-19. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Malec, K. (2021). Pandemia w świetle teorii kryzysu. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Migacz, J. (2021). Strach – odczucia i obserwacje wybranych autorów dzienników pandemicznych. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Migacz, J., Gumuła, W. (2021). Kim są autorzy dzienników pandemicznych? W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Podemski, K. (2005). Socjologia podróży. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Rembierz, M. (2021). Stan pandemii jako ćwiczenie duchowe. O uczeniu się i oswajaniu siebie w stanie pandemicznej zapaści i dezorientacji witalnej. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Rokicki, J. (2021). Maseczka. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Sarzyńska, A. (2021). Czy walcząc z wirusem, bierzemy pod uwagę przegraną? Refleksje na temat śmierci w czasach pandemii COVID-19. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Sztompka, P. (2008). Życie codzienne – temat najnowszej socjologii. W: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Znak.
Thomas, W.I., Thomas, D.S. (1928). The Child in America: Behavior Problems and Programs. New York: Alfred A. Knopf.
Thomas, W.I., Znaniecki, F. (1976). Chłop polski w Europie i Ameryce. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Znaniecki, F. (1971). Nauki o kulturze: narodziny i rozwój, tłum. J. Szacki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Znaniecki, F. (1988). Wstęp do socjologii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
License
Copyright (c) 2023 Wiesław Gumuła, Małgorzata Bogunia-Borowska, Joanna Janiszewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy