Towarzyskość w butelce – wino w relacjach społecznych
PDF

Jak cytować

Wyborski, P. . (2012). Towarzyskość w butelce – wino w relacjach społecznych. Człowiek I Społeczeństwo, 33, 41–64. https://doi.org/10.14746/cis.2012.33.4

Abstrakt

The purpose of this article based on in-depth interviews with Polish wine consumers/amateurs is to consider whether wine consumption may be perceived as an agent of social relations. I argue that collective wine drinking occasions may be sociologically understood as exemplifications both of Simmelian idea of sociability and Maffesoli’s modern tribalism. Consequently the main problem of the text is also to stress the role of social context in experiencing consumption pleasures as well as the significance of sharing common standards of taste in constructing and maintaining social relations.

https://doi.org/10.14746/cis.2012.33.4
PDF

Bibliografia

Barthes R. (2000), Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa: Wydawnictwo KR

Beck U., Giddens A., Scott L. (2009), Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, przeł. Jacek Konieczny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bennett A. (1999), Subcultures or neo-tribes? Rethinking the relationship between youth, style and musical taste, “Sociology” 33 (599)

Bourdieu P. (2005), Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. Piotr Biłos, Warszawa: Scholar

Campbell C. (1998), Consumption and the rhetorics of need and want, “Journal of Design History”, vol.11 (3) (s. 235-246)

Campbell C. (2004), I shop therefore I know that I am: the metaphysical basis for modern consumerism, [w:] K.M. Ekstrom, H. Brembeck (eds), Elusive consumption, Oxford: Berg (s. 27-44)

Charters S. (2006), Wine and society. Social and cultural context of a drink, London: Elsevier Butterworth-Heinemann

Colman T. (2008), Wine politics. How governments, environmentalists, mobsters and critics influence the wines we drink, Berkeley: University of California Press

Crane T. (2006), Wine as an aesthetic object, [w:] B.C. Smith (ed.), Questions of taste: philosophy of wine, Oxford: Oxford University Press (s. 141-155)

Dant T. (2005), Materiality and society, Maidenhead: Open University

Dant T. (2006), Material civilization: things and society, ”British Journal of Sociology” 2006 vol 57 nr 2 (s. 289-308)

Dant T. (2007), Kultura materialna w rzeczywistości społecznej. Przekład zredagował i poprawił Janusz Barański, Kraków: Wydawnictwo UJ

Dant T. (2000), Consumption caught in the „cash nexus”, “Sociology” 34 (s. 655-670)

Demossier M. (2004), Contemporary lifestyles: the case of wine, [w:] D. Sloan (ed.), Culinary taste. Consumer behaviour in the international restaurant sector, London: Elsevier Butterworth-Heinemann (s. 93-108)

Demossier M. (2005), Consuming wine in France: the ‘wandering’ drinker and the vin-anomie, [w:] T.M. Wilson (ed.), Drinking cultures: sites and practices in the production and expression of identity, Oxford: Berg Publishers (s. 129-154)

Demossier M. (2010), Wine drinking culture in France. National myth or a modern passion? Cardiff: University of Wales Press

Douglas M. (1987), A distinctive anthropological perspective, [w:] M. Douglas (ed.), Constructive drinking. Perspectives on drink from anthropology, Cambrigde and Paris: Cambridge University Press and Maison des Sciences de l’Homme (s. 3-15)

Douglas M., Isherwood B.C. (1996), The world of goods. Towards anthropology of consumption, London: Routledge

Droit R.P. (2005), 51 zabaw (z) rzeczami. Doświadczanie rzeczywistości, przeł. Elżbieta Urscheler, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Drozdowski R. (2006), Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Elias N. (1990), Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, przeł. Tadeusz Zabłudowski, Warszawa: PIW

Falco C. (2006), Wino. Porady markiza z Grinon, przeł. Magdalena Dzięgielewska, Poznań: Zysk i S-ka

de la Fuente E. (2008), The art of social forms and the social forms of art; the sociology-aesthetics nexus in Georg Simmel’s thought, “Sociological Theory” vol 26 nr 4 (pp. 344-362)

de la Fuente E. (2009), On the promise of a sociological aesthetics: from Georg Simmel to Michel Maffesoli, dokument internetowy, www.aesculit.cn/article/2009/01/09/1042.html

Gronow J. (1997), The sociology of taste, London: Routledge

Hennion A. (2008), Those things that hold us together: taste and sociology “Cultural Sociology” vol 1(1), (s.97-114)

Komter A. (2001), Heirlooms, nikes and bribes: towards a sociology of things, “Sociology” vol 35 (1) (s.59-75)

van Krieken R. (1998), Norbert Elias, London and New York: Routledge

Miller D. (2008), The comfort of things, Cambridge: Polity

Krajewski M. (2008), Ludzie i przedmioty – relacje i motywy przewodnie, [w:] J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa (red.), Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego

Maffesoli M. (2008), Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, przeł. Marta Bucholc, Warszawa: PWN

Mennell S. (2007), The American civilizing process, Cambridge: Polity

Resnick E. (2008), Wine trends. Success strategies for new markets, new consumers and new trends, New York: Palgrave Macmillan

Simmel G. (2005), Socjologia, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa: PWN

Simmel G. (2006), Socjologia posiłku, [w:] G. Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. Małgorzata Łukasiewicz (s. 272-282)

Smith B.C. (2007), The objectivity of taste and tasting, [w:] Barry C. Smith (ed.), Questions of taste. The philosophy of wine, Oxford: Oxford University Press (pp. 41-77)

Smith D. (2001), Norbert Elias and modern social theory, London: Sage

Teil G., Hennion A. (2004), Discovering quality or performing taste? A sociology of the amateur, [w:] M. Harvey, A. McMeekin, A. Warde (eds.), Qualities of food, Manchester: Manchester University Press (pp. 19-37)

Warde A. (1997), Consumption, food and taste. Culinary antinomies and commodity culture, London: Sage

Warde A., Martens L. (2000), Eating out: social differentiation, consumption and pleasure, Cambridge: Cambridge University Press

Watson M. (2008), The materials of consumption, “Journal of Consumer Culture” vol 8 (1), (s. 5-10)

Wilson T.M., (2001), Drinking cultures: sites and practices in the production and expression of identity, [w:] T.M. Wilson (ed.), Drinking cultures: alcohol and identity, Oxford: Berg Publishers (s. 1-24)

Woodward I. (2001), Domestic objects and the taste epiphany. Resource for consumption methodology, “Journal of Material Culture” vol 6 (2), (s. 115-136)