Kto dziś wierzy w wodniki? Ekologiczne inspiracje w ponowoczesnej literaturze czeskiej (przypadek Miloša Urbana)
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 24, rok 2021, tytuł wiosna 2021
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

„zielona literatura”
słowiańska demonologia
kryzys ekologiczny
etyka środowiskowa
utopia postpastoralna

Jak cytować

Gawarecka, A. (2021). Kto dziś wierzy w wodniki? Ekologiczne inspiracje w ponowoczesnej literaturze czeskiej (przypadek Miloša Urbana). Forum Poetyki, (24), 140–161. https://doi.org/10.14746/fp.2021.24.30236

Abstrakt

Miloš Urban, czeski prozaik, kojarzony przede wszystkim z postmodernistycznymi grami z konwencjami thrillera metafizycznego, opublikował w 2001 r. nagrodzoną prestiżową nagrodą Magnesia Litera powieść Hastrman, włączając się tym samym w nurt tak zwanej literatury zielonej. Niepokój wywołany coraz bardziej nasilającą się degradacją środowiska naturalnego północnych Czech skierował uwagę pisarza w stronę wypracowania metody twórczej, zdolnej – bez zbyt jednoznacznego pouczania czytelnika – do wskazania zagrożeń związanych z kryzysem ekologicznym. Sięgając po wzorce genologiczne dziewiętnastowiecznej powieści etnograficznej, łącząc je z elementami horroru oraz współczesnej political fiction oraz – w największej mierze – umieszczając w centrum świata przedstawionego tekstu (w funkcji narratora i protagonisty) wodnika, a zatem figurę nie tylko głęboko zakorzenioną w czeskiej pamięci kulturowej, lecz także obdarzoną dualną zwierzęco- bądź demono-ludzką charakterystyką ontologiczną, Urban uzyskał efekt swoistej etycznej nierozstrzygalności poczynań bohatera. Tytułowy hastrman działa „w słusznej – ekologicznej – sprawie”, ale by zadanie swe zrealizować, korzysta ze zbrodniczych, stricte terrorystycznych, metod. Dzięki temu powieść, zamiast formułować stanowcze odpowiedzi, stawia raczej pytania, zmuszając odbiorcę do przemyślenia własnej postawy i do zaproponowania narzędzi ocalenia stopniowo, ale nieuchronnie zanikającego tradycyjnego porządku, bazującego na harmonijnej współpracy człowieka z otaczającą go przyrodą.

https://doi.org/10.14746/fp.2021.24.30236
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Balaštík, Miroslav. „Literatura a politika. Poznámky k tematu”. Dokořán, č. 22 (2002): 25–27.

Barcz, Anna. Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej. Katowice: Śląsk, 2016.

Böhme, Gernot. Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego. Przetłumaczone przez Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2002.

Braidotti, Rosi. „Poprzez nomadyzm”. Przetłumaczone przez Aleksandra Derra. Teksty Drugie, nr 6 (2007): 107–127.

Domańska, Ewa. „Humanistyka ekologiczna”. Teksty Drugie, nr 1–2 (2013): 13–32.

Domańska, Ewa. „Wiedza o przeszłości – pespektywy na przyszłość”. Kwartalnik Historyczny, nr 2 (2013): 221–274.

Dosoudilová, Anna. Kánon zelené literatury. Co a jak čtou „pestří a zelení”? Diplomová práce, FFUK, Praha 2013. https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/134158?lang=en (dostęp: 23.02.2021).

Fiedorczuk, Julia. Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Katedra. Wydawnictwo Naukowe, 2015.

Frydryczak, Beata. „Estetyka przyrody: nowe pojmowanie natury”. Estetyka i Krytyka, nr 15/16 (2008–2009): 41–55.

Horáčková, Alice. „Urban: Jen počkejte, ztrestám vás svým románem!” https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/urban-jen-pockejte-ztrestam-vas-svym-romanem.A010515_175240_vytvarneum_cfa (dostęp: 22.03.2021).

Janoušek, Pavel. Hravé a dravé. Kritikova abeceda. Praha: Academia, 2009.

Kopecký, Petr. Robinson Jeffers a John Steinbeck.Vzdálení i blízcí. Brno: Host, 2012.

Krajewski, Marek. „Dyskretna niezgoda. Opór i kultura materialna”. Kultura Współczesna, nr 2 (2010): 35–50.

Kronenberg, Anna. Geopoetyka. Związki literatury i środowiska. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

Marx, Leo. „Pastoralizm w Ameryce”. Przetłumaczone przez Marek Paryż. W Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Zregagowane przez Agata Preis-Smith, 95–132. Kraków: Universitas, 2004.

Nagy, Ladislav. „Po černém gotickém románu – román zelený

Miloš Urban: Hastrman”, 2003, http://www.iliteratura.cz/Clanek/10849/urban-milos-hastrman (dostęp: 21.02.2021).

Nycz, Ryszard. Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012.

Pasamonik, Barbara. „Fundamentalizm kulturowy jako współczesna kontrkultura. Na przykładzie konwersji na islam”. W Kultury kontestacji. Dziedzictwo kontrkultury i nowe ruchy społecznego sprzeciwu. Zredagowane przez Tomasz Maślanka i Rafał Wiśniewski, 57–72. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.

Rak, Jiří. Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy. Jinočany: Nakladatelství H&H, 1994.

Reifová, Irena. „Jsem na straně krásné lži. Rozhovor s Milošem Urbanem”. Přítomnost, Zima (2002): 51.

Salwa, Mateusz. „Znaczenie estetyki przyrody dla etyki środowiskowej”. Etyka, nr 56 (2018): 29–50.

Sowa, Jan. „Co jest wywrotowe?”. Kultura Współczesna, nr 2 (2010): 11–23.

Stibral Karel. Estetika přírody. K historii estetického ocenění krajin. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019.

Sulima, Roch. Głosy tradycji. Warszawa: DiG, 2001.

Šidák, Pavel. „Člověk mezi zvířetem a démonem, lidským a ne-lidským. Jedna interpretace tématu vodníka v české literatuře”. W Polidštěné zvíře. Kapitoly ke středoevropskému myšlení o literaturę. Zredagowane przez Jiří Hrabal, 47–58. Olomouc: Vydavatelství Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 2017.

Šidák, Pavel. Mokře chodí v suše. Vodník v české literatuře. Praha: Academia, 2018.

Urban, Miloš. Hastrman. Zelený román. Praha: Argo, 2001.

Urban, Miloš. „Jak jsem dal spálit parlament”. Host, č. 7 (2008): 2.

Změlík, Richard. „Reálná a fukční krajina v díle Miloše Urbana (Hastrman)”. W Česká literatura v intermediální perspektivě. Zredagowane przez Stanislava Fedrová, 323–332. Praha: Akropolis, 2010