„Hee Haw”. Performanse śpiewu i tekstów songów Nicka Cave’a z formacją The Birthday Party na płycie The Birthday Party (1980)
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

performatyka rocka
punk
język i styl piosenki
teksty piosenek rockowych
persona tekstowo-muzyczna
głos
śpiew
twórczość Nicka Cave’a
habitus
ziarno głosu
feno-tekst
geno-tekst

Jak cytować

Tański, P. (2022). „Hee Haw”. Performanse śpiewu i tekstów songów Nicka Cave’a z formacją The Birthday Party na płycie The Birthday Party (1980). Forum Poetyki, (27), 44–57. https://doi.org/10.14746/fp.2022.27.34891

Abstrakt

W artykule podjęto próbę interpretacji aspektów performatywnych śpiewu i tekstów piosenek Nicka Cave’a oraz autorstwa gitarzysty Rowlanda Stuarta Howarda (1959–2009), a także Micka Harveya, Vincenta Eugene’a Craddocka (znanego jako Gene Vincent) i Billa Davisa (właściwie: William Douchette) z albumu śpiewającego pianisty z grupą The Birthday Party The Birthday Party (1980). Studium, wpisując się w nurt rock song lyrics studies, jest recepcyjnym śladem i refleksją nad początkami drogi twórczej wybitnego autora tekstów piosenek oraz kompozytora muzyki rockowej i wokalisty, obdarzonego interesującym głosem. Teza prezentowanej pracy jest następująca: pochodzący z Australii wokalista od pierwszych nagrań z zespołem The Boys Next Door (płyta Door, Door z roku 1979) pisze utwory o miłości, bólu i samotności, a przede wszystkim każdy kolejny krążek autora Into My Arms to zapis doświadczenia tęsknoty, nie inaczej jest zatem i w przypadku omawianego tutaj albumu, który wyraża żal i smutek – uczucia autora/piosenkarza, „ja” opowiadającego/śpiewającego, persony tekstowo-muzycznej, czy inaczej mówiąc – piosenkowego podmiotu performatywnego. Śpiew Nicka Cave’a można określić jako metaforę habitusu punkowych miniatur piosenkowych, będących tekstowymi i głosowymi ekspresjami buntu, w których dominuje ironia, konstytutywną zasadą poetyki tych utworów zaś jest groteska.

https://doi.org/10.14746/fp.2022.27.34891
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Barthes, Roland. „Ziarno głosu”. Tłum. Jakub Momro. Teksty Drugie 5 (2015): 229–237.

„The Birthday Party”. Genius. https://genius.com/artists/The-birthday-party. Dostęp 22.02.2022.

Dalziell, Tanya, Karen Welberry, red. Cultural Seeds. Essays on the Work of Nick Cave. Farnham: Ashgate Publishing Limited, 2009.

Idiot Prayer: Nick Cave Alone at Alexandra Palace. Trafalgar Releasing, 2020.

„Lyrics”. Nick Cave, https://www.nickcave.com/lyrics/. Dostęp 22.02.2022.

Mayall, Prick. „Boys Next Door lyrics”. Live Journal, 10 July 2009. https://mick-harvey.livejournal.com/10656.html. Dostęp 22.02.2022.

Michałowski, Piotr. „Miniatura poetycka”. Pamiętnik Literacki 2 (1994): 116–135.

„Mikropoetyka”. Forum Poetyki wiosna/lato, 2017.

Robbins, Ira, David Sheridan. Birthday Party. https://trouserpress.com/reviews/birthday-party/. Dostęp 23.02.2022.

Tański, Paweł. „Antropologia słowa Nicka Cave’a na jego debiutanckiej płycie z zespołem The Bad Seeds From Her to Eternity (1984)”. Kultura Współczesna 2 (2021): 31–47.

Tański, Paweł. „Przykładam do ucha torbę na pawia: Nick Cave i tęsknota”. W tegoż: Głosy i performanse tekstów: Literatura – piosenki – ciało, 77–80. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.

Tański, Paweł. „«Sound of her name». Interpretacja tekstów piosenek z debiutanckiej płyty Door, Door Nicka Cave’a z zespołem The Boys Next Door”. Czas Kultury 3 (2021): 31–40