Abstrakt
Głównym celem artykułu jest zbadanie sposobu funkcjonowania wybranych angielskich cech fonetycznych oraz inspiracji z nimi związanych w polskim punk rocku oraz usytuowanie wyników analizy w szerszym kontekście stylistycznym oraz socjolingwistycznym. Zgodnie z przyjętą tezą sposób wymowy w śpiewie może łączyć się z przekazaniem określonych – potencjalnie ewoluujących – znaczeń społecznych bądź stylistycznych, a w przypadku anglojęzycznego polskiego punk rocka znaczenia te zależne są od nurtów omawianego gatunku. Wymowa większości wykonawców charakteryzuje się wyraźnym wpływem języka polskiego i niewystylizowanym brzmieniem, a cechy cockneya kojarzone z klasycznym punkiem pojawiają się rzadko.
Bibliografia
Agha, Asif. „The Social Life of Cultural Value”. Language and Communication 23 (2003): 231–273.
Barańczak, Anna. Słowo w piosence. Poetyka współczesnej piosenki estradowej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1983.
Beal, Joan C. „«You’re Not from New York City, You’re from Rotherham»: Dialect and Identity in British Indie Music”. Journal of English Linguistics 37, nr 3 (2009): 223–240.
Bell, Allan. „Falling in love again and again: Marlene Dietrich and the iconization of non-native English”. Journal of Sociolinguistics 5 (2011): 627–656.
Block, David. Second language identities. London – New York: Continuum International Publishing Group, 2010.
Boberg, Charles. „The Phonological Status of Western New England”. American Speech 76 (1) (2001): 3–29.Brylewski, Robert, Rafał Księżyk. Kryzys w Babilonie: autobiografia. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2012.
Budzyński, Tomasz. Soul Side Story. Poznań: In Rock, 2011.
Foege, Alec. „Green Day: The Kids Are Alright”. Rolling Stone, 22.09.1994. https://www.rollingstone.com/music/music-news/green-day-the-kids-are-alright-247150/.
Gibson, Andy, Allan Bell. „Popular Music Singing as Referee Design”. W: Style-Shifting in Public. New Perspectives on Stylistic Variation. Red. Juan Manuel Hernández Campoy, Juan Antonio Cutillas-Espinosa, 139–164. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2012.
Gibson, Andy M. „Sociophonetics of Popular Music: Insights from Corpus Analysis and Speech Perception Experiments”. University of Canterbury, 2019. http://hdl.handle.net/10092/17892.
Gnoiński, Leszek, Jan Skaradziński. Encyklopedia polskiego rocka. Poznań: In Rock, 2001.
Gordon, Matthew J. 2004. „The West and Midwest: Phonology”, W: A Handbook of Varieties of English. Volume 1: Phonology, Red. Bernd Kortmann i Edgar W. Schneider, 338–350. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2004.Grabowski, Krzysztof, Krzysztof Gajda. Gościu. Poznań: In Rock, 2010.
Hebdige, Dick. Subculture: the Meaning of Style. London; New York: Routledge, 2002.
Konert-Panek, Monika. „Akcent a wizerunek: foniczne aspekty stylu rockowego”. W: Kultura rocka. Twórcy – tematy – motywy. Red. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, 1:55–67. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Konert-Panek, Monika. „«Just fake accent nicked from someone posh»: akcent w śpiewie jako wyraz tożsamości regionalnej i klasowej : przypadek Sleaford Mods”. W: Muzyka/Uniwersytet/Technologia/Emocje. Studia nad muzyką popularną. Red. Andrzej Juszczyk, Konrad Sierzputowski, Sylwia Papier, Natalia Giemza, 123–136. Kraków: AT Wydawnictwo, 2017.
Konert-Panek, Monika. „Overshooting Americanisation. Accent Stylisation in Pop Singing – Acoustic Properties of the BATH and TRAP Vowels in Focus”. Research in Language 15, nr 4 (2017): 371–384.
Konert-Panek, Monika. „Rozrywka i zaduma – foniczne aspekty tworzenia nastroju w tekstach Agnieszki Osieckiej”. W: Po prostu Agnieszka: w 75. rocznicę urodzin Agnieszki Osieckiej. Studia i materiały. Red. Igor Borkowski, 215–231. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011.
Konert-Panek, Monika, Mariusz Gradowski. „«Dublin in the rain is mine» – tożsamość i (prze)tworzona tradycja w piosence Big Fontaines D.C.” Czas Kultury 3 (2021): 41–47.
Księżyk, Rafał. Dzika rzecz: Polska muzyka i transformacja 1989–1993. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2020.
Lizut, Mikołaj. Punk Rock Later. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2003.
Lybeck, Karen. „Cultural Identification and Second Language Pronunciation of Americans in Norway”. Modern Language Journal (Estados Unidos) 86, nr 02 (2002): 174–191.
Milroy, Lesley. „Language ideologies and linguistic change”. W: Sociolinguistic variation: critical reflections. Red. Carmen Fought, 161–177. Oxford: Oxford University Press, 2004.
Morrissey, Franz Andres. „Liverpool to Louisiana in One Lyrical Line: Style Choice in British Rock, Pop and Folk Singing”. W: Standards and Norms in the English Language. Red. Miriam A. Locher, 195–218. Berlin – New York: Mouton de Gruyter, 2008.
Ramet, Sabrina P. „Muzyka rockowa a polityka w Polsce: poetyka protestu i oporu w tekstach utworów rockowych”. Civitas Hominibus 13 (2018): 109–139.
Rutkowski, Mariusz. „(Anty)estetyka nazewnictwa punkrockowego”. W: Unisono w wielogłosie II: w kręgu nazw i wartości. Red. Radosław Marcinkiewicz, 131–138. Sosnowiec: Wydawnictwo GAD Records, 2011.
Silverstein, Michael. „Shifters, Linguistic Categories and Cultural Description”. W: Meaning in Anthropology. Red. Keith H. Basso, Henry A. Selby, 11–55. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1976.
Simpson, Paul. „Language, Culture and Identity: With (Another) Look at Accents in Pop and Rock Singing”. Multilingua 18, nr 4 (1999): 343–367.
Sobkowiak, Włodzimierz. English Phonetics for Poles: A Resource Book for Learners and Teachers. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2004.
Sykulska, Karolina. „Język emocji – foniczne środki ekspresywne”. Poradnik Językowy 5 (2003): 6–20.
Tabouret-Keller, Andrée. „Language and Identity”. W: The Handbook of Sociolinguistics. Red. Florian Coulmas, 315–326. Oxford, UK; Cambridge, Mass.: Blackwell Publishers, 1997.
Tański, Paweł. Głosy i performanse tekstów. Literatura – piosenki – ciało. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.
Trudgill, Peter. „Acts of Conflicting Identity. The Sociolinguistics of British Pop-Song Pronunciation”. W: On Dialect: Social and Geographical Perspectives. Red. Peter Trudgill, 141–160. Oxford: Blackwell, 1983.
Watts, Richard, Franz Andres Morrissey. Language, the Singer and the Song: The Sociolinguistics of Folk Performance. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.
Wilkoń, Aleksander. Język artystyczny: studia i szkice. Katowice: Śląsk, 1999
Licencja
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.