Abstrakt
Punktem wyjścia artykułu jest przypomnienie znaczenia, jakie przywiązywał Zygmunt Haupt do „chętnego zawieszenia niewiary” przez czytelnika, a przedmiotem namysłu – wykraczające poza kontekst ściśle poetologiczny znaczenie tej formuły Coleridge’a. Zawieszenie niewiary i dopełniająca sens tego określenia poetycka wiara – to w historii literatury hasła wywoławcze dla głębokiego namysłu nad odejściem w kulturze od wyznaniowej wiary religijnej na rzecz „wiary poetyckiej”, której treścią jest jakość doświadczenia artystycznego, określana przez M.H. Abramsa jako „naturalny supranaturalizm”. Artykuł wskazuje, że z tym eksplorowanym przez modernistów doświadczeniem mamy do czynienia w dziele Haupta.
Bibliografia
Abrams, Meyer Howard. Natural Supernaturalism. Tradition and Revolution in Romantic Literature. New YorkLondon: W. W. Norton, 1973.
Abrams, Meyer Howard. „Rationality and Imagination in Cultural History: A Reply to Wayne Booth”. Critical Inquiry 2, 3 (1976): 447–464. DOI: https://doi.org/10.1086/447851
Carlyle, Thomas. Sartor Resartus. Życie i zdania pana Teufelsdröckha w trzech księgach. Tłum. Sygurd Wiśniowski. Warszawa: Nakład i druk S. Lewentala, 1882.
Coleridge, Samuel Taylor. Biographia literaria. Tłum. Bartosz Działoszyński. Warszawa: PWN, 2019.
Coleridge, Samuel Taylor. Biographia Literaria or Biographical Sketches of My Literary Life and Opinions. New York: Leavitt, Lord& Co., Boston: Crocker & Brewster, 1834.
Giedroyc, Jerzy, Zygmunt Haupt. Listy 1947–1975. Red. Paweł Panas. Warszawa: Towarzystwo „Więź”, 2022.
Haupt, Zygmunt. Baskijski diabeł. Opowiadania i reportaże. Red. Aleksander Madyda. Wstęp Andrzej Stasiuk. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016.
Haupt, Zygmunt. Z Roksolanii. Opowiadania, eseje, reportaże, publicystyka, warianty, fragmenty (1935–1975). Red. Aleksander Madyda. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018.
Łapiński, Zdzisław. „Dwaj nowocześni: Leśmian i Przyboś”. Teksty Drugie 5-6 (1994): 79–87.
Mizerkiewicz, Tomasz. „«Ale będę. Ale będę». Proza Zygmunta Haupta a nowoczesna kultura obecności”. W: Po tamtej stronie tekstów. Literatura polska a nowoczesna kultura obecności, 177–232. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013.
Niewiadomski, Andrzej. „Jeden jest zawsze ostrzem”. Inna nowoczesność Zygmunta Haupta. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2015.
Stevens, Wallace. „O nowoczesnej poezji”. Tłum. Czesław Miłosz. W: Miłosz, Czesław. Przekłady poetyckie, red. Magdalena Heydel, 283–284. Kraków: Znak, 2005.
Stevens, Wallace. Opus Posthumous. Red. Samuel French Morse. New York: Alfred A. Knopf, 1957.
Stevens, Wallace. „Studium dwóch gruszek”. Tłum. Czesław Miłosz. W: Miłosz, Czesław. Wypisy z ksiąg użytecznych, 85–86. Kraków: Znak, 2000.
Stevens, Wallace. The Collected Poems of Wallace Stevens. Red. John N. Serio, Chris Beyers. New York: Vintage Books, 2015.
Stevens, Wallace. „To Henry Church, October 15, 1940”. W: Letters of Wallace Stevens, red. Holy Stevens, 376–378. London: Faber and Faber, 1966
Wasserman, Earl. The Subtler Language. Critical Readings of Neoclassic and Romantic Poems. Michigan: Johns Hopkins Press, 1959
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Tomasz Garbol
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.