Abstrakt
Artykuł jest próbą analizy internetowej autobiografii Małgorzaty Musierowicz na podstawie wpisów i komentarzy opublikowanych na stronie www.musierowicz.com.pl w latach 2014–2016. Autorka definiuje takie pojęcia, jak strona oficjalna, blog, pakt autobiograficzny i praktyki autobiograficzne. W drugiej części artykułu autorka skupia się na tym, jak Musierowicz konstruuje swoją tożsamość jako pisarki, korzystając z narzędzi typowych dla bloga, to jest z wpisów i komentarzy. Analiza prowadzi do wniosku, że pisarka świadomie wykorzystuje specyfikę bloga do budowania dialogu z czytelnikami oraz kreowania swojego wizerunku pracowitej i znającej swoje rzemiosło autorki powieści dla młodzieży. W podsumowaniu autorka artykułu wskazuje pozostałe kwestie, nad którymi warto byłoby się pochylić w kontekście blogu Musierowicz oraz działalności blogowej i w social mediach innych pisarzy.
Bibliografia
Cywińska-Milonas, Maria. „Blogi (ujęcie psychologiczne)”. W: Liternet. Literatura i internet, red. Piotr Marecki, 95–109. Kraków: Rabid, 2002.
Gajewski, Krzysztof. „No comment. Z poetyki komentarza elektronicznego”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 56, 2 (2013): 111–128.
„Jeżycjadę można czytać wszędzie i zawsze: w pociągu, w parku i w ciszy swego domu… Rozmowa z Małgorzatą Musierowicz”. Guliwer. Kwartalnik o książce dla dziecka 1 (2016): 36–42.
Jędrych, Karolina. „Przesunięcie centrum świata i ucieczka na wieś w Febliku i Wnuczce do orzechów Małgorzaty Musierowicz”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Studia Poetica 6 (2018): 52–63. DOI: https://doi.org/10.24917/23534583.6.5
Kawka, Maciej. „Pakt autobiograficzny Philippe’a Lejeune’a a internetowe bloginarodziny gatunku”. W: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. Danuta Ostaszewska, 157–168. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2004.
Korepta, Edyta. „Za co kochamy Małgorzatę Musierowicz? Refleksje czytelniczki blogu autorki «Jeżycjady»”. Nowa Biblioteka 2 (2017): 83–102.
Lejeune, Philippe. „Czy można zdefiniować autobiografię?”. Tłum. Regina Lubas-Bartoszyńska. W: Wariacje na temat pewnego paktu, red. Regina Lubas-Bartoszyńska, 1–19. Kraków: Universitas, 2001.
Lejeune, Philippe. „Pakt autobiograficzny”. Tłum. Aleksandra Labuda. W: Wariacje na temat pewnego paktu, red. Regina Lubas-Bartoszyńska, 21–56. Kraków: Universitas, 2001.
Levinson, Paul. Nowe nowe media. Tłum. Maria Zawadzka. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010.
Maryl, Maciej. _życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych. Warszawa: Fundacja Akademia Humanistyczna, IBL PAN, 2015.
Marzec, Lucyna. „Archiwum jako pisarski testament i depozyt legendy biograficznej”. Teksty Drugie 6 (2018): 231–248. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.6.17
Ogonowska, Agnieszka. „Blog w autobiograficznym trójkącie fikcji”. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis 37, 6 (2006): 204–216.
Piątek, Katarzyna. „Blog jako współczesna forma autobiograficzna. Analiza wybranych przykładów”. Media i Społeczeństwo 17, 2 (2022): 198–211. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.3162
Szulc, Magdalena. Od gatunku do wizerunku. Autokreacje b(v)logerów modowych w mediach społecznościowych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022.
Szybowicz, Eliza. „Była fanka czyta Musierowicz”. Krytykapolityczna.pl, 11 lutego 2013. Dostęp 10.09.2024. https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/byla-fanka-czyta-musierowicz/.
Więckiewicz-Archacka, Marta. „Fatyczność internetowych praktyk autobiograficznych”. SpołeczeństwoJęzykEdukacja 16 (2022): 199–213. DOI: https://doi.org/10.18276/au.2021.1.16-11
Wayback Machine. Internet Archive. Dostęp 18.09.2024. https://web.archive.org/.
Strona oficjalna Małgorzaty Musierowicz. Dostęp 18.09.2024. www.musierowicz.com.pl
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Karolina Starnawska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.