The screenshot as a poetic device: Tomasz Pułka’s graphic posts on the Cichy Nabiau art-blog
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

Tomasz Pukła
d i g i t a l l i t e r a t u r e
glitch aesthetics
interface
liternet
screen
contemporary poetry
screenshot
digitalliterature

How to Cite

Chorzewska, P. . (2019). The screenshot as a poetic device: Tomasz Pułka’s graphic posts on the Cichy Nabiau art-blog. Forum of Poetics, (18), 50–63. https://doi.org/10.14746/fp.2019.18.21438

Abstract

I analyze graphic posts by Tomasz Pułka (posted by the author on the Cichy Nabiau blog) which also contain Pułka’s poems published in printed poetry collections. I examine two medialities of Pułka’s poetry, concentrating on the screenshot – a digital artistic practice used by Pułka to introduce his poetry (i.e. metaphorical texts) into the spaces of various interfaces (which are also metaphorical in their design).

https://doi.org/10.14746/fp.2019.18.21438
PDF (Język Polski)
PDF

References

Austin, Matthew. “We can be heroes”: On the nature of glitch art.” In Glitch art is dead, edited by Aleksandra Pieńkosz and Piotr Płucienniczak, 78-89. Web/Cracow: Rozdzielczość Chleba, 2016.

Bolter, Jay David. Writing space. New York: Routledge, 1991.

Celiński, Piotr. Postmedia: Cyfrowy kod i bazy danych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2013.

Chorzewska, Paulina. O trzech plikach.jpg Tomasza Pułki, www.malyformat.com/2017/08/o-trzech-plikach-jpg-tomaszapulki[date of access 20 May 2018].

Glitch art is dead. Edited by Aleksandra Pieńkosz and Piotr Płucienniczak. Online / Cracow: Rozdzielczość Chleba, 2016.

Jasionowicz Marcin. ”Interfejs”. In Słownik terminologii medialnej, edited by Walery Pisarek, 84. Warsaw: Universitas, 2006.

Kaczmarski Paweł. ”Sinusoida: O metodzie poetyckiej Tomasza Pułki”, in Pułka, Wybieganie z raju. 2006-2012, 397-408. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2017.

Kaczmarski, Paweł. ”Wzdłuż linii załamań”. Dodatek LITERAcki no. 8(9) (2011): 16-17.

Kącka, Eliza. Ja, którego nie ma, www.malyformat.com/2017/08/ja-ktorego-nie-ma/[date of access 30 Oct. 2019].

Kil, Aleksandra. ”Teoria cyberśmieci: O napięciach między materialnością i niematerialnością w refleksji nad nowymi mediami”. Teksty Drugie no. 3 (2014): 162.

Koronkiewicz, Marta. ”Posłowie” in Tomasz Pułka, Podczas siebie. Wybór Wierszy, 117-127. Poznań: Wydawnictwo WBPiCAK, 2018.

Kubiński, Piotr. ”Graficzny interfejs użytkownika jako zjawisko semiotyczne”. In Przekaz digitalny: Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, edited by Ewa Szczęsna, 67-74. Warsaw: Universitas, 2015.

Manovich, Lev. The language of new media. Cambridge: The MIT Press, 2001.

Mihilewicz, Jakub. ”Glitch is dead”. In Glitch art is dead, edited by Aleksander Pieńkosz and Piotr Płucienniczak, 71-76. Internet / Cracow:Rozdzielczość Chleba, 2016.

Misiak, Tomasz. ”Pięć pojęć szumu. Audiowizualne gry w Compression Sound Art Johannesa Kreidlera”. Ha!art, no. 37 (2012): 76-82.

Musiał, Janusz. Fotografia jako przestrzeń kulturowa: Obraz – media – autor. Ph.D. thesis written under the supervision of Andrzej Gwóźdź. Katowice: Wydział Filologiczny UŚ, 2008.

Płucienniczak, Piotr. “Control Cannot Hold. Polityka hałasu, ekonomia usterek”. Ha!art, no. 37 (2012): 66-76.

Stokfiszewski, Igor. ”Tezy o postpoezji”. In Zwrot polityczny, 113-132. Warsaw: Krytyka Polityczna, 2009.

Zając, Antoni, Światło rozgaszone do białości. Poet(e)ologia Tomasza Pułki – uwagi wstępne, www.malyformat.com/2017/08/swiatlorozgaszone-do-bialosci-poeteologia-tomaszapulki-uwagi-wstepne/#_ftnref1 [date of access14 May 2018].