Abstract
I analyze graphic posts by Tomasz Pułka (posted by the author on the Cichy Nabiau blog) which also contain Pułka’s poems published in printed poetry collections. I examine two medialities of Pułka’s poetry, concentrating on the screenshot – a digital artistic practice used by Pułka to introduce his poetry (i.e. metaphorical texts) into the spaces of various interfaces (which are also metaphorical in their design).
References
Austin, Matthew. “We can be heroes”: On the nature of glitch art.” In Glitch art is dead, edited by Aleksandra Pieńkosz and Piotr Płucienniczak, 78-89. Web/Cracow: Rozdzielczość Chleba, 2016.
Bolter, Jay David. Writing space. New York: Routledge, 1991.
Celiński, Piotr. Postmedia: Cyfrowy kod i bazy danych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2013.
Chorzewska, Paulina. O trzech plikach.jpg Tomasza Pułki, www.malyformat.com/2017/08/o-trzech-plikach-jpg-tomaszapulki[date of access 20 May 2018].
Glitch art is dead. Edited by Aleksandra Pieńkosz and Piotr Płucienniczak. Online / Cracow: Rozdzielczość Chleba, 2016.
Jasionowicz Marcin. ”Interfejs”. In Słownik terminologii medialnej, edited by Walery Pisarek, 84. Warsaw: Universitas, 2006.
Kaczmarski Paweł. ”Sinusoida: O metodzie poetyckiej Tomasza Pułki”, in Pułka, Wybieganie z raju. 2006-2012, 397-408. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2017.
Kaczmarski, Paweł. ”Wzdłuż linii załamań”. Dodatek LITERAcki no. 8(9) (2011): 16-17.
Kącka, Eliza. Ja, którego nie ma, www.malyformat.com/2017/08/ja-ktorego-nie-ma/[date of access 30 Oct. 2019].
Kil, Aleksandra. ”Teoria cyberśmieci: O napięciach między materialnością i niematerialnością w refleksji nad nowymi mediami”. Teksty Drugie no. 3 (2014): 162.
Koronkiewicz, Marta. ”Posłowie” in Tomasz Pułka, Podczas siebie. Wybór Wierszy, 117-127. Poznań: Wydawnictwo WBPiCAK, 2018.
Kubiński, Piotr. ”Graficzny interfejs użytkownika jako zjawisko semiotyczne”. In Przekaz digitalny: Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, edited by Ewa Szczęsna, 67-74. Warsaw: Universitas, 2015.
Manovich, Lev. The language of new media. Cambridge: The MIT Press, 2001.
Mihilewicz, Jakub. ”Glitch is dead”. In Glitch art is dead, edited by Aleksander Pieńkosz and Piotr Płucienniczak, 71-76. Internet / Cracow:Rozdzielczość Chleba, 2016.
Misiak, Tomasz. ”Pięć pojęć szumu. Audiowizualne gry w Compression Sound Art Johannesa Kreidlera”. Ha!art, no. 37 (2012): 76-82.
Musiał, Janusz. Fotografia jako przestrzeń kulturowa: Obraz – media – autor. Ph.D. thesis written under the supervision of Andrzej Gwóźdź. Katowice: Wydział Filologiczny UŚ, 2008.
Płucienniczak, Piotr. “Control Cannot Hold. Polityka hałasu, ekonomia usterek”. Ha!art, no. 37 (2012): 66-76.
Stokfiszewski, Igor. ”Tezy o postpoezji”. In Zwrot polityczny, 113-132. Warsaw: Krytyka Polityczna, 2009.
Zając, Antoni, Światło rozgaszone do białości. Poet(e)ologia Tomasza Pułki – uwagi wstępne, www.malyformat.com/2017/08/swiatlorozgaszone-do-bialosci-poeteologia-tomaszapulki-uwagi-wstepne/#_ftnref1 [date of access14 May 2018].
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.