Abstract
The development of digital role-playing games brings with it not only qualitative transformations, but also a change in the choice of topics. An example of it is the “moral change”: game developers increasingly refer to family issues. As a result, there are changes in the method of creating the story presented in the game. The role of the game’s retrospectives is becoming more and more important in a variety of ways. The functions assigned to them are connected with both the introduction of moral issues to the games and with world creation, because the descriptions of the world presented in the retrospective perspective become the basic source of information about its boundaries and features.
References
Dena, Christy. „Beyond Multimedia, Narrative and Game. The Contributions of Multimodality and Polymorphic Fictions”. W New Perspectives on Narrative and
Multimodality, 183–201. Redakcja Ruth Page. New York: Rutledge, 2010.
Faulstich, Werner. Estetyka filmu. Badania nad filmem science fiction „Wojna światów” (1953/1954) Byrona Haskina. Tłumaczenie Marek Kasprzyk, Krzysztof Kozłowski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.
Kłosiński, Michał. Hermeneutyka gier wideo. Interpretacja, immersja, utopia. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, 2018.
Kochanowicz, Rafał. „Zmiennik wybawiony albo tryumf wiedźmina. Cyfrowy dialog z kulturą i obyczajowością (Wiedźmin 3)”. W Literatura i Kultura Popularna XXIV (2018), 313–327.
Maj, Krzysztof M. Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania. Kraków: Universitas, 2019.
Ulfik-Jaworska, Iwona. Komputerowi mordercy. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015.
Wałaszewski, Zbigniew. „Wiedźmin: pierwszy polski supersystem rozrywkowy”. W Obraz literatury w komunikacji społecznej po roku ‘89, 128–129. Redakcja Andrzej Werner, Tomasz Żukowski. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, 2013.
DO Company, Might and Magic VI: The Mandat Of Heaven, User Manual. 1998.
Źródła internetowe
https://www.polygon.com/2015/6/3/8719389/colorblind-on-witcher-3-rust-and-gamingsrace-problem [dostęp 12 stycznia 2020].
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2015/05/31/why-feministfrequency-is-dead-wrong-about-the-witcher-3/#2c22c0d435bf [dostęp 12 stycznia 2020].
https://www.pcgamer.com/star-wars-the-oldrepublic-scoops-guinness-world-record-forvoice-acting/ [dostęp 12 stycznia 2020].
https://www.eurogamer.pl/articles/2018-04-22-god-of-war-i-trudna-relacja-ojciec-syn [dostęp 12 stycznia 2020].
http://www.swtor.com/eternal-throne [dostęp12 stycznia 2020].
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.