To Describe the World with a Memory. The Antecedents in the Most Recent Fictional Digital Games
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

world creation
computer games
transmedianarration
family
retrospection

How to Cite

Kochanowicz, R. . (2020). To Describe the World with a Memory. The Antecedents in the Most Recent Fictional Digital Games. Forum of Poetics, (19), 34–47. https://doi.org/10.14746/fp.2020.19.23433

Abstract

The development of digital role-playing games brings with it not only qualitative transformations, but also a change in the choice of topics. An example of it is the “moral change”: game developers increasingly refer to family issues. As a result, there are changes in the method of creating the story presented in the game. The role of the game’s retrospectives is becoming more and more important in a variety of ways. The functions assigned to them are connected with both the introduction of moral issues to the games and with world creation, because the descriptions of the world presented in the retrospective perspective become the basic source of information about its boundaries and features.

https://doi.org/10.14746/fp.2020.19.23433
PDF (Język Polski)
PDF

References

Dena, Christy. „Beyond Multimedia, Narrative and Game. The Contributions of Multimodality and Polymorphic Fictions”. W New Perspectives on Narrative and

Multimodality, 183–201. Redakcja Ruth Page. New York: Rutledge, 2010.

Faulstich, Werner. Estetyka filmu. Badania nad filmem science fiction „Wojna światów” (1953/1954) Byrona Haskina. Tłumaczenie Marek Kasprzyk, Krzysztof Kozłowski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.

Kłosiński, Michał. Hermeneutyka gier wideo. Interpretacja, immersja, utopia. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, 2018.

Kochanowicz, Rafał. „Zmiennik wybawiony albo tryumf wiedźmina. Cyfrowy dialog z kulturą i obyczajowością (Wiedźmin 3)”. W Literatura i Kultura Popularna XXIV (2018), 313–327.

Maj, Krzysztof M. Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkiwania. Kraków: Universitas, 2019.

Ulfik-Jaworska, Iwona. Komputerowi mordercy. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015.

Wałaszewski, Zbigniew. „Wiedźmin: pierwszy polski supersystem rozrywkowy”. W Obraz literatury w komunikacji społecznej po roku ‘89, 128–129. Redakcja Andrzej Werner, Tomasz Żukowski. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, 2013.

DO Company, Might and Magic VI: The Mandat Of Heaven, User Manual. 1998.

Źródła internetowe

https://www.polygon.com/2015/6/3/8719389/colorblind-on-witcher-3-rust-and-gamingsrace-problem [dostęp 12 stycznia 2020].

https://www.forbes.com/sites/erikkain/2015/05/31/why-feministfrequency-is-dead-wrong-about-the-witcher-3/#2c22c0d435bf [dostęp 12 stycznia 2020].

https://www.pcgamer.com/star-wars-the-oldrepublic-scoops-guinness-world-record-forvoice-acting/ [dostęp 12 stycznia 2020].

https://www.eurogamer.pl/articles/2018-04-22-god-of-war-i-trudna-relacja-ojciec-syn [dostęp 12 stycznia 2020].

http://www.swtor.com/eternal-throne [dostęp12 stycznia 2020].