Toward a Poetics of Video Games
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

interpretation
metaphor
Digital Text
poetics
literary theory
video games

How to Cite

Kubiński, P. (2016). Toward a Poetics of Video Games. Forum of Poetics, (4-5), 20–29. https://doi.org/10.14746/fp.2016.4-5.26714

Abstract

The article shows how video games fit into the spectrum of poetic inquiry and tackles the question of how the tools of traditional poetological studies can be expanded in the context of digital texts. The author considers the interpretative potential that can be discovered in video games. He also points to the specific problems involved in manifesting metaphorical discourse in games without recourse to the medium of language.

https://doi.org/10.14746/fp.2016.4-5.26714
PDF (Język Polski)
PDF

References

Balcerzan, Edward. „«Narodowość» poetyki – dylematy typologiczne”. Forum Poetyki, nr 2 (2015).

Battey, Tom. „Narrative Design in Dark Souls”. Gamasutra, 2014. https://www.gamasutra.com/blogs/TomBattey/20140425/216262/Narrative_Design_in_Dark_Souls.php.

Bogost, Ian. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge, MA - London, 2010.

Calleja, Gordon. In-Game: From Immersion to Incorporation. Cambridge - London, 2011.

Dachlen, Ch. „What Dark Souls Is Really All About”. Kotaku, 2012. https://kotaku.com/what-dark-souls-is-really-all-about-5874599.

Dark Souls. From Software, 2011.

Douglas, Alexander. 1Noughts and Crosses, 1952.

Dudziński, R. , i Piotr Kubiński, red. „Dystans ironiczny w grach «Wiedźmin»”. W Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni. Wrocław, 2015.

Dudziński, R. „«Wiedźmin 2: Zabójcy królów»”. W Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni. Wrocław, 2015.

Flower. Thatgamecompany, 2009.

Głowiński, Michał. „Poetyka wobec tekstów nieliterackich”. W Poetyka i okolice. Warszawa, 1992.

Kubiński, Piotr. „Bergman vs. Batman: chwyt technicznej deziluzji w grach wideo na tle praktyk literackich i filmowych”. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, nr 1 (2015): 113–23.

Kubiński, Piotr. „Co wyczytasz pod skórą Wiedźmina 3?” Ha!art, nr 3 (2015).

Kubiński, Piotr. „Emersja: antyiluzyjny wymiar gier wideo”. Nowe Media, nr 1(5) (2014): 161–76.

Kubiński, Piotr. Gry wideo – zarys poetyki. Kraków, 2006.

Kubiński, Piotr. „Gry wideo w świetle narratologii transmedialnej oraz koncepcji światoopowieści (storyworld)”. Tekstualia : palimpsesty literackie, artystyczne, naukowe. 2015, nr 4 (2015): 23–36.

Kuziak, Michał. „Komparatystyka na rozdrożu?” Porównania, nr 4 (2007): 11–20.

Mizerkiewicz, Tomasz. „Nowe sytuacje poetyki”. Forum Poetyki, nr 1 (2015).

Nycz, Ryszard. Poetyka doświadczenia: teoria - nowoczesność - literatura. Kraków, 2012.

Nycz, Ryszard. Tekstowy świat: poststrukturalizm a wiedza o literaturze. Kraków, 2000.

Rettberg, Scott. „Budowanie wspólnoty wokół literatury elektronicznej”. Teksty Drugie 2015, nr 3 (2015): 135–55.

Rewers, Ewa. „Interpretacja jako lustro, różnica i rama”. W Filozofia i etyka interpretacji, zredagowane przez Adam F Kola i Andrzej Szahaj. Kraków: Universitas, 2007.

Ryan, M. L. „Immersion vs. Interactivity: Virtual Reality and Literary Theory”. Postmodern Culture, nr 1 (1994). http://muse.jhu.edu/content/oai/journals/substance/v028/28.2ryan.html.

Szczęsna, Ewa. Poetyka mediów: polisemiotyczność, digitalizacja, reklama. Warszawa, 2007.

Szczęsna, Ewa. Poetyka reklamy. Warszawa, 2001.

Wes, Cherry. Microsoft Solitaire. Microsoft Corporation Inc., 1990.

Wiedźmin. CD Projekt RED, 2007