Facetiae on Facebook – A Case Study
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

Literature on Facebook
social media
Facecje
literature and new media

How to Cite

Kulesza-Gulczyńska, B. (2016). Facetiae on Facebook – A Case Study. Forum of Poetics, (4-5), 70–81. https://doi.org/10.14746/fp.2016.4-5.26717

Abstract

Beyond being a tool for maintaining interpersonal contact, social media have now become a platform for the dissemination of literature, as well as a topic of literature itself. Among the class of texts that use new media not only as a vehicle for transmission but also as material and subject matter, the Facecje (Facetiae) page on Facebook, published since November 2012, cannot be overlooked. The site offers a kind of verbal-visual collages, which “rewrite” important historical events or literary works in the language of new media, using them as the substructure for cycles of comments (in graphics that perfectly duplicate the real Facebook interface) or text message dialogues. To interpret these facetiae, not only historical knowledge and competency are needed, but also knowledge of “cyber-writing” and awareness of the specific nature and context of the medium. Though positioned as satire, the humour of Facecje also conveys reflection on how social media function. The site also offers a more demanding alternative for internet users who are bored with the low level of many jokes circulating on the internet.

https://doi.org/10.14746/fp.2016.4-5.26717
PDF (Język Polski)
PDF

References

Bryliński, Patryk, i Maciej Kaczyński. Facecje. #HistoriaCoachemŻycia. Kraków, 2015.

„Facebook”. Udostępniono 19 maj 2020. https://www.facebook.com/Facecje/photos/pb.298816166891398.-2207520000.1454021298./313850278721320/?type=3&theater.

„Facebook”. Udostępniono 19 maj 2020. https://www.facebook.com/Facecje/photos/pb.298816166891398.-2207520000.1454021298./340103172762697/?type=3&theater.

„Facebook”. Udostępniono 19 maj 2020. https://www.facebook.com/Facecje/photos/pb.298816166891398.-2207520000.1454021298./373785972727750/?type=3&theater.

„Facebook”. Udostępniono 19 maj 2020. https://www.facebook.com/Facecje/photos/a.298817113557970.58639.298816166891398/753031404803203/?type=3&theater.

„Facebook”. Udostępniono 16 marzec 2016. https://www.facebook.com/Antkowi-znowu-nie-wysz%C5%82o-111292382357281/.

„Facebook”, b.d. https://www.facebook.com/Facecje/photos/pb.298816166891398.-2207520000.1454021298./299874933452188/?type=3&theater.

„Facecje TV - YouTube”. Udostępniono 19 maj 2020. https://www.youtube.com/facecje.

Gazda, Grzegorz, i S. Tynecka-Makowska. Słownik rodzajów i gatunków literackich: nowe wydanie. Kraków, 2006.

Gumkowska, Anna. „Mem: nowa forma gatunkowo-komunikacyjna w sieci”. Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 2015 (2015): 213–35.

Kaczmarczyk, Michał, Dariusz Rott, i A. Wileczek, red. „Mowa pisana. Pismo mówione… O «konwergencji» (internetowej) młodomowy”. W Problemy konwergencji mediów. Sosnowiec - Praga, 2013.

Kamińska, Magdalena. Niecne memy: dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań, 2011.

Kaźmierczak, Marek. „Użytkownik, nadawca i odbiorca w Web 2.0.: uwagi o różnych sposobach odnoszenia się do literatury w serwisie Twitter”. Teksty Drugie, nr 6 (2012): 270–86.

Lessig, Lawrence. Remiks: aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Warszawa, 2009.

Maciej Maryl. „Literatura i e-społeczeństwo”. Teksty Drugie 6, nr 138 (2012): 6–13.

Gemius Polska. „Media społecznościowe jako kanały komunikacji – charakterystyka użytkowników”. Udostępniono 19 maj 2020. http://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/media-spolecznosciowe-jako-kanaly-komunikacji-charakterystyka-uzytkownikow.html.

„Nowe wiersze sławnych poetów | Facebook”. Udostępniono 19 maj 2020. https://www.facebook.com/Nowe-wiersze-s%C5%82awnych-poet%C3%B3w-1537027053184427/?fref=ts.

Rudin, Michael. „From Hemingway to Twitterature: The Short and Shorter of It”. Udostępniono 19 maj 2020. https://doi.org/10.3998/3336451.0014.213.

Shifman, L. „Humor in the Age of Digital Reproduction”. International Journal of Communication, nr 1 (2007).

„Sztuczne Fiołki”. Udostępniono 19 maj 2020. https://www.facebook.com/SztuczneFiolki?fref=ts.

„Wszystko o prowadzeniu działalności – dla właścicieli firm”. Udostępniono 19 maj 2020. http://zmemlani.pl/.

„Zmemłani, twórcy «JBM», «Antkowi znowu nie wyszło» i «Facecje»: «O Polsce można coś powiedzieć na luzie i z uśmiechem»”. Udostępniono 19 maj 2020. https://natemat.pl/39201,zmemlani-tworcy-jbm-antkowi-znowu-nie-wyszlo-i-facecje-o-polsce-mozna-cos-powiedziec-na-luzie-i-z-usmiechem