Abstract
This article analyzes the reportage of Tadeusz Dębicki, titled Moienzi Nzadi: At the Gates of the Congo (1928) in terms of its anticolonial attitude. The article reviews the writer’s methods for constructing a critique of the colonial system (through contrast and irony) and discusses its uniqueness against the backdrop of other Polish travel accounts from Africa written in the interwar period. The specific circumstances of Dębicki’s journey are also described here, as well as the prevailing stereotypes associated with conditions in Africa, which the author either subverts or affirms.
References
Chmielewski, Jerzy, i Janusz Makarczyk. Angola: notatki z podróży po Afryce. T. 1 T. 1. Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta, 1929.
Cienchanowiecka, Ludwika. W sercu Sahary: Algier, Mzab, Tidikelt, Hoggar. Warszawa: Szyling, 1933.
Conrad, Joseph. Jądro ciemności. Przetłumaczone przez Aniela Zagórska. Kraków; Warszawa: Wydawnictwo Literackie : Ringier Axel Springer Polska, 2017.
Dębicki, Tadeusz, i Olga Stanisławska. Moienzi Nzadi: u wrót Konga. Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie, 2016.
Lewan, Małgorzata. Zarys dziejów turystyki w Polsce. Kraków: Proksenia, 2004.
Natalia Grądzka. „Wokół Kazimierza Nowaka: od podróży po koloniach do postkolonizowania Polski”. Panoptikum 8, nr 15 (b.d.): 221–34.
Ossendowski, Ferdynand Antoni. Niewolnicy słońca: podróż przez zachodnią połać Afryki podzwrotnikowej w 1925/26 r. Poznań: Wydaw. Polskie (R. Wegner), 1928
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.