An ecocritical study into film adaptation of Znachor, directed by Michał Waszyński (1937)
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

literature
film adaptation
nature
fiction
modernity

How to Cite

Kaźmierczak, M. (2021). An ecocritical study into film adaptation of Znachor, directed by Michał Waszyński (1937). Forum of Poetics, (24), 122–139. https://doi.org/10.14746/fp.2021.24.30235

Abstract

The paper discusses a 1937 film directed by Michał Waszyński, also considering the novel written by Tadeusz Dołęga-Mostowicza which became the source of the screenplay, and the second adaptation of this novel directed by Jerzy Hoffman in 1981. The paper focuses on the interpretation of the film directed by Waszyński in the context of the relations between man and nature which was original and – in some way – went beyond the melodramatic convention. The film is interpreted in the context of the strong tension between traditional Poland and modern Poland, between fiction and reality.

https://doi.org/10.14746/fp.2021.24.30235
PDF (Język Polski)
PDF

References

Barcz, Anna. Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk, 2016.

Barthes, Roland. Mitologie. Przetłumaczone przez Adam Dziadek. Wstęp Krzysztof Kłosiński. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.

Dołęga-Mostowicz, Tadeusz. Dr. Murek zredukowany, https://crispa.uw.edu.pl/object/files/102741/display/Default (dostęp: 23.01.2021).

Dołęga-Mostowicz, Tadeusz. Znachor. Warszawa: Wydawnictwo Labos, 1990.

Faulstich, Werner, Strobel, Ricarda. „Uksiążkowienie jako problem estetyczno-medialny. Obcy – ósmy pasażer Nostromo – studium przypadku. Przetłumaczone przez Marek Kasprzyk. Tłumaczenie przejrzał Krzysztof Kozłowski. Przestrzenie Teorii, nr 21 (2014): 231–259.

Fiedorczuk, Julia. Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2015.

Howarth, William. „Some Principles of Ecocriticism”. W The Ecocriticism Reader. Landmarks in Literary Ecology. Zredagowane przez Cheryll Glotfelty, Harold Fromm. (Athens: University Of Georgia Press, 1996, 69–92.

Ivakhiv, Adrian J. „The Anthrobiogeomorphic Machine: Stalking the Zone of Cinema”. Film-Philosophy 15.1 (2011): 118–139.

Ivakhiv, Adrian J. Ecologies of The Moving Image: Cinema, Affect, Nature. Waterloo, Ontario: Wilfrid Laurier University Press, 2013, VII–X.

Kääpä, Pietari. Ecology and Contemporary Nordic Cinemas. From Nation-building to Ecocosmopolitanism. London: Bloomsbury Publishing, 2014.

Kochanowski, Marek. Melodramatyzm i powieść (Żeromski, Mniszkówna, Strug). Od rytuału do sensacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2015.

Kwak, Sabina. „Problem płci w literaturze popularnej okresu międzywojennego: samiec i impotent w prozie Tadeusza Dołęgi-Mostowicza”. Pamiętnik Literacki, z. 4 (2012): 69–81.

Madej, Alina. Mitologie i konwencje. O polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 1994.

Podraza-Kwiatkowska, Maria. „Schopenhauer i chuć”. Teksty 2(14) (1974): 25–35.

Podsiadło, Magdalena. „Ekokrytyczny trójgłos w kinie polskich reżyserek filmowych”. Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu, nr 3 (2019), https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/polskie-kino-kobiet/18/ekokrytyczny-trojglos-w-kinie-polskich-rezyserek-filmowych/691 (dostęp: 20.11.2020).

Poniatowska, Izabela. „Płcią opętani, gębą spętani: tabu w powieści popularnej na przykładzie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza (Bracia Dalcz i S-ka) i Witolda Gombrowicza (Opętani). Napis, nr 18 (2012): 191–205.

Szubert, Mateusz. „Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze”. W Fragmenty dyskursu maladycznego. Zredagowane przez Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata i Monika Ładoń. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2019, 17–36.

Śliwiński, Piotr. Tadeusz Dołęga-Mostowicz. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 1996.

Tramer, Anna. „Popularność literatury czy literatura popularna. Kilka uwag na marginesie Przewodnika po beletrystyce Czesława Lechickiego”. W Literatura popularna, t. 1: Dyskursy wielorakie. Zredagowane przez Ewa Bartos, Marta Tomczok. Katowice: Uniwersytet Śląski, 2013, 31–39.

„Wieczór Warszawski” nr 1, 1 stycznia 1936, https://crispa.uw.edu.pl/object/files/102741/display/Default (dostęp: 23.01.2021).

https://filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=118265. (dostęp: 4.06.2021).