Abstract
The paper is devoted to the works of Pablopavo, a song artist for whom mise en abyme is an important means of expression. Although the term has been recognized in literature studies for decades, it has rarely been considered an important element of song lyrics. The paper discusses numerous examples which illustrate different ways in which Pablopavo uses mise en abyme, creating attractive paraliterary constructions, breaking the genre limitations of songs, directing the message towards literariness. Mise en abyme becomes a device which allows him to construct an understanding with the addressee which goes beyond entertainment. Distance from the form, irony, comicality help make the message authentic, situating the very process of communication, based mostly on language, at the center.
References
Brzostek, Dariusz, Anna Skubaczewska-Pniewska, Andrzej Stoff. Poezja świadoma siebie: interpretacje wierszy autotematycznych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2009.
Derlatka, Piotr. „A ja piszę i piszę…, czyli o wypowiedziach autotematycznych”. W: Poeci piosenki 1956-1989: Agnieszka Osiecka, Jeremi Przybora, Wojciech Młynarski i Jonasz Kofta, 27–61. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2012.
Dźwinel, Kamil. „Od sensu wiersza do sensu piosenki”. Piosenka: rocznik kulturalny, 2015, 17–23.
Florczyk, Tomasz. Rap to nie zabawa już: obrzeża genologii, czyli gatunki literackie obecne w tekstach polskich twórców hip-hopowych. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza, 2020.
Głowiński, Michał. „Powieść jako metodologia powieści”. W: Intertekstualność, groteska, parabola: szkice ogólne i interpretacje, 122–154. Kraków: Universitas, 2000.
Grądziel-Wójcik, Joanna. „Perpetuum mobile, czyli kilka uwag o autotematyzmie”. Forum Poetyki 2 (2015): 108–119.
Kaniewska, Bogumiła. „Metatekstowy sposób bycia”. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 5, nr 41 (1996): 20–33.
Labuda, Aleksander. „O funkcjach narracji autotematycznej”. Literaria. Teoria literatury – Metodologia – Kultura – Humanistyka, 1970, 73–111.
Niewiadomski, Andrzej. Światy z jawnych słów i kwiatów ukrytych: o refleksji metapoetyckiej w nowoczesnej poezji polskiej. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010.
Piotrowski, Grzegorz. „Teatr piosenki”. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 4 (2014): 357–379.
Podraza-Kwiatkowska, Maria. U źródeł dwudziestowiecznego autotematyzmu: ze studiów nad poezją okresu Młodej Polski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1974.
Sandauer, Artur. „Konstruktywny nihilizm”. W: Zebrane pisma krytyczne. T. 1, 537–554. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.
Sandauer, Artur. „Poezja rupieci. (Rzecz o Mironie Białoszewskim)”. W: Zebrane pisma krytyczne. T. 1, 365–398. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.
Sandauer, Artur. „Samobójstwo Mitrydatesa”. W: Zebrane pisma krytyczne. T. 2, 473–518. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1981.
Sołtys, Paweł. Mikrotyki. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2018.
Sołtys, Paweł. Nieradość, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2019.
Szary-Matywiecka, Ewa. „Autotematyzm”. W: Słownik literatury polskiej XX wieku, 54–62. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1995.
Tański, Paweł. „Czyste ognisko nieustającego. «Piosenki kolonistów» Grzegorza Kaźmierczaka i Variete”. Piosenka: rocznik kulturalny, 2016, 62–74.
Waligóra, Agnieszka, red. Nowy autotematyzm? Metarefleksja we współczesnej humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021.
Wiśniewski, Jerzy. „Piosenka o piosence według Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 16 (b.d.): 92–109
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.