Abstract
In Czech interwar literature, the circus (similarly to other mass culture phenomena, e.g. sports or cinema) became the subject of complex analyses, inspiring axiological questions. At that time, cultural peripheries opened up new fields of thematic exploration for Czech literature. Some authors formulated sociological observations (novels by Ivan Olbracht, Karl Poláček, and Eduard Bass), while others were part of the avant-garde (Karel Teige, Vítězslav Nezval) and looked for the yet undiscovered sources of artistic inspiration. In both cases, the circus functioned as a topos – a signal that triggered both curiosity and fear and that was only partially “domesticated.” The circus was perceived as a “transgressive” (exotic and / or romantic) space in which the routine laws of everyday life were suspended. It demonstrated that an “alternative” way of life was possible and that the boundaries of the Other could be crossed.
References
Barthes, Roland. Mitologie. Tłum. Adam Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2000.
Bass, Eduard. Cirkus Humberto. Román, cz. 1. Praha: Lidové noviny, 1941.
Bass, Eduard. Cirkus Humberto. Román, cz. 2. Praha: Lidové noviny, 1941.
Bass, Eduard. Lidé z maringotek. Praha: Československý spisovatel, 1972.
Černík, Artuš. „Radosti elektrického století”. W: Revoluční sborník Devětsil, red. Karel Teige, Jaroslav Seifert, 136–142. Praha: Edice Skrytá moderna, 2010 (reprint wydania z roku 1922).
Danowicz, Bogdan. Był cyrk olimpijski. Warszawa: Iskry, 1984.
Donner, Katarzyna. „Idiomy (nowego) cyrku”. W: Cyrk w świecie widowisk, red. Grzegorz Kondrasiuk, 209–236. Lublin: Warsztaty Kultury, 2017.
Duncan, Carol. „Muzeum sztuki jako rytuał”. Tłum. Donata Minorowicz. W: Muzeum sztuki, red. Maria Popczyk, 279–298. Kraków: Universitas, 2005.
Honzl, Jindřich. Roztočené jeviště: úvahy o novém divadle. Praha: Odeon, 1925.
Jordan, Hanuš. Orbis cirkus. Příběh českého cirkusu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014.
Kavalír, Ondřej. „Evropa modernismu a avantgard”. W: Revoluční sborník Devětsil, red. Karel Teige, Jaroslav Seifert, 211–222. Praha: Edice Skrytá moderna, 2010 (reprint wydania z roku 1922).
King, Stephen. Danse Macabre. Tłum. Paulina Braiter, Paweł Ziemkiewicz. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1995.
Kondrasiuk, Grzegorz. „O cyrku w świecie widowisk”. W: Cyrk w świecie widowisk, red. Grzegorz Kondrasiuk, 11–30. Lublin: Warsztaty Kultury, 2017.
Leyko, Małgorzata. „Dwudziestowieczna awangarda teatralna a cyrk”. W: Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, red. Małgorzata Leyko, Zofia Snelewska-Stempień, 113–123. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-227-7.07
Łotman, Jurij, Borys Uspieński. „O semiotycznym mechanizmie kultury”. Tłum. Jerzy Faryno. W: Semiotyka kultury, red. Elżbieta Janus, Maria Renata Mayenowa, 177–201. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1977.
Mielczarek, Rafał. „Robienie cyrku. Krótka historia zmianyod rytualnego eksperymentu do eksperymentalnej sztuki”. W: Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, red. Małgorzata Leyko, Zofia Snelewska-Stempień, 21–42. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-227-7.02
Mrowczyk-Hearfield, Ewa. „Współistnienie formacji kulturowych: modernizm, postmodernizm, kultura masowa”. W: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. Ryszard Nycz, 417-425. Kraków: Universitas, 2004.
Neumann, Stanisłav K. Ať žije život: volné úvahy o novém umění. Praha: Nakladatelství František Borový, 1920.
Nezval, Vítězslav. Básně noci. Praha: Odeon, 1966.
Olbracht, Ivan. Bratr Žak. Román komediantského osudu, lásky a zrády. Praha: Československý spisovatel, 1957.
Stangret, Paweł. „Awangardowa rehabilitacja cyrku”. W: Cyrk w świecie widowisk, red. Grzegorz Kondrasiuk, 135–146. Lublin: Warsztaty Kultury, 2017.
Starobinski, Jean. „Artysta kuglarzem”. Tłum. Marek Trenkler. Pismo Literacko-Artystyczne 11-12 (1986):136-137.
Sznajderman, Monika. Błazen. Maski i metafory. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2000.
Teige, Karel. O humoru, klaunech a dadaistech, t. 1: Svět, který se směje. Praha: Akropolis, 2004.
Teige, Karel. „Umění dnes a zítra”. W: Revoluční sborník Devětsil, red. Karel Teige, Jaroslav Seifert, 187–202. Praha: Edice Skrytá moderna, 2010 (reprint wydania z roku 1922).
Vančura, Vladislav. „Rozmarné léto”. W: Poetistická próza, red. Jiří. Holý, 97-190. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002.
Voskovec, Jiří. Klobouk ve křovi. Výbor veršů V+W (1927–1947). Praha: Československý spisovatel, 1965.
Voskovec, Jiří, Jan Werich. „Music-hall a co z toho pošlo”. ReDměsíčník pro moderní kulturu 7 (1927–1928): 264–265.
Werich, Jan. „Knihkupectví (Hříčka pro klauny)”. Plamen 1 (1964): 52–61.
Winter, Tomáš, Pavla Machalíková, Stanislava Fedrová, Hanuš Jordan. Cirkus Pictus. Zázračná krása a ubohá existence. Výtvarné umění a literatura. Cheb, Řevnice, Praha: GVU, Arbor vitae, Artefactum, 2017.
License
Copyright (c) 2025 Anna Gawarecka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.
