Abstrakt
Conradowskie inspiracje nie są w prozie Zygmunta Haupta częste, jednak odgrywają ważną rolę. Dzięki odkrywaniu podobieństw i różnic służą autorowi Pierścienia z papieru do określenia własnej metody pisarskiej. Jako czytelnik Conrada interesuje się poetyką ukrywania i ujawnienia oraz relacją między pamięcią i wyparciem. Odkrywa poetyckość i symbolizm tej twórczości, a także jej osobisty charakter, związany z doświadczeniami dzieciństwa i mrocznymi wspomnieniami kraju. Poznając sposób korzystania z Conradowskich fabuł i idei przez Haupta, wnikliwiej zrozumieć można jego zasadę skrótu, zagęszczenia znaczeń, łączenia swojskiego z egzotycznym, lirycznego z tragicznym, osobistego z uniwersalnym, poważnego z żałosnym.
Bibliografia
Adamowicz-Pośpiech, Agnieszka. „Conradowskie echa w twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego: biografia, historia i ideologia”. W: Opowiedzieć historię: prace dedykowane profesorowi Stefanowi Zabierowskiemu, red. Beata Gontarz, Małgorzata Krakowiak, 27–44. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.
Borzymińska, Zofia. „Hannower Natan Nata ben Mosze Aszkenazy (Askenasy)”. W: Polski Słownik Judaistyczny, red. Zofia Borzymińska, Rafał Żebrowski.
https://delet.jhi.pl/pl/psj?articleId=16782. Dostęp 16.06.2022.
Borzymińska, Zofia, Paweł Fijałkowski. „Jawejn mecula”. W: Polski Słownik Judaistyczny, red. Zofia Borzymińska, Rafał Żebrowski. https://delet.jhi.pl/pl/psj?articleId=19434. Dostęp 17.06.2022.
Braun, Andrzej. Kreacja Costaguany. Warszawa: Czytelnik, 1989.
Conrad, Joseph. „Od autora”. W: Smuga cienia, tłum. Jan Józef Szczepański, 5–9. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1973.
Conrad, Joseph. Nostromo. Opowieść z wybrzeża. Tłum. Jadwiga Korniłowiczowa. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972.
Conrad, Joseph. „Przedmowa”. W: Murzyn z załogi „Narcyza”, tłum. Bronisław Zieliński, 9–14. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972.
Conrad, Joseph. Szaleństwo Almayera. Tłum. Aniela Zagórska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972.
Conrad, Joseph. „Tajfun”. W: Tajfun i inne opowiadania, tłum. Halina Carroll-Najder, 13–112. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972.
Dzianisz, Paweł. Ukraina Conrada. Pelplin: Bernardinum, 1999.
Giedroyc, Jerzy, Zygmunt Haupt. Listy 1947–1975. Oprac., wstępem i przypisami opatrzył Paweł Panas. Warszawa: Wydawnictwo Więź, 2022.
Haupt, Zygmunt. „Admirał Gaspar Hojeda”. W: Z Roksolanii. Opowiadania, eseje, reportaże, publicystyka, warianty, fragmenty (1935–1975), red. Aleksander Madyda, 21–23. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018.
Haupt, Zygmunt. „Cyklon”. W: Baskijski diabeł. Opowiadania i reportaże, red. Aleksander Madyda, 713–723. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016.
Haupt, Zygmunt. „Dzisiaj, przedwczoraj, wczoraj, jutro”. W: Z Roksolanii. Opowiadania, eseje, reportaże, publicystyka, warianty, fragmenty (1935–1975), red. Aleksander Madyda, 131–137. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018.
Haupt, Zygmunt. „Z kroniki o latającym domu”. W: Baskijski diabeł. Opowiadania i komentarze, red. Aleksander Madyda, 713–723. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016.
Herling-Grudziński, Gustaw. „Wywiad imaginacyjny z bohaterem Tajfunu”. W: Żywi i umarli. Szkice literackie, 60–65. Lublin: Wydawnictwo FIS, 1991.
Hostowiec, Paweł (właśc. Jerzy Stempowski). Hostowiec, Paweł (właśc. Jerzy Stempowski). „Bagaż z Kalinówki”. W: Conrad żywy, red. Wit Tarnawski, 87–91. Londyn: B. Świderski, 1957.
Madyda, Aleksander. „Korespondencja Zygmunta Haupta z Jerzym Stempowskim”. Pamiętnik Literacki 110, 1 (2019): 211–225. DOI: https://doi.org/10.18318/pl.2019.1.12
W imię Conrada. Joseph Conrad w poezji polskiej. Oprac. Tadeusz Skutnik. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1977.
Zabierowski, Stefan. „O Conradzie i Sienkiewiczu”. Miesięcznik Literacki 30, 12 (1967): 65–69.
Zabierowski, Stefan. Conrad w Polsce: wybrane problemy recepcji krytycznej w latach 1896–1969, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1971.
Żeromski, Stefan. „Joseph Conrad”. W: Pisma raperswilskie. Wspomnienia i sylwetki, red. Zdzisław Jerzy Adamczyk, 527–542. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2015
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Wiesław Ratajczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.