Ekonarratologia a problem metalepsy i opisu: Druga jesień Wiktora Żwikiewicza
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 38, rok 2024, tytuł jesień 2024
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

ekonarratologia
opis
metalepsa
weird fiction
zwrot deskryptywny
Wiktor Żwikiewicz

Jak cytować

Mazur, M. (2024). Ekonarratologia a problem metalepsy i opisu: Druga jesień Wiktora Żwikiewicza. Forum Poetyki, (38), 8–25. https://doi.org/10.14746/fp.2024.38.46443

Abstrakt

W artykule zaproponowano ekonarratologiczną analizę i interpretację funkcji opisów i metaleps w Drugiej jesieni – niedocenionej, eksperymentalnej powieści Wiktora Żwikiewicza, która zostaje przybliżona oraz retroaktywnie zakwalifikowana do kanonu polskiego weird fiction. W kontekście badań przeprowadzanych w ramach zwrotu deskryptywnego ustalono, że jeśli według Grahama Harmana inherentnie dziwna rzeczywistość potrzebuje dziwnego realizmu, to musi potrzebować także odpowiednich literackich środków wyrazu, na przykład: nieprototypowych lub dziwnych opisów między innymi iluzyjnych, aluzyjnych, podważających możliwości poznawcze deskryptora, zacierających granicę między podmiotem a środowiskiem. Ponadto określono funkcje metaleps w kontekście ekonarratologii; zwrócono uwagę, że mogą aktywizować czytelnika oraz stanowić ujawniający się w strukturze narracyjnej odpowiednik „lepkości” hiperobiektów.

https://doi.org/10.14746/fp.2024.38.46443
PDF
PDF (English)

Finansowanie

Publikacja dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Perły Nauki” nr projektu PN/01/0077/2022 kwota dofinansowania 192.493 zł

Bibliografia

Bednarek, Joanna. „Oduczanie się człowieczeństwa: fantastyka i antropocen”. Teksty Drugie 1 (2020): 118–133. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2020.1.6

Bell, Alice, Jan Alber. „Ontological Metalepsis and Unnatural Narratology”. Journal of Narrative Theory 2 (2012): 166–192. DOI: https://doi.org/10.1353/jnt.2012.0005

Best, Stephen, Sharon Marcus. „Surface Reading: An Introduction”. Representations 1 (2009): 1–21. DOI: https://doi.org/10.1525/rep.2009.108.1.1

Dzióbaltowska, Urszula. „O języku poezji Jerzego Żuławskiego”. Acta Universitatis Lodzienis. Folia Linguistica 33 (1995): 21–33. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6077.33.02

Haraway, Donna. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q

Harman, Graham. Traktat o przedmiotach. Tłum. Marcin Rychter. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.

Harman, Graham. Weird realism: Lovecraft and Philosophy. Winchester, Washington: Zero Books, 2012.

Harman, Graham, Hoffmann Krzysztof, Marzec Andrzej. „Ontologia zajmuje się tym, co istotne, nie tym, co pilne”. Tłum. Krzysztof Hoffmann. Czas Kultury 1 (2023): 21–33.

Hegglund, John. „Unnatural Narratology and Weird Realism in Jeff VanderMeer’s Annihilation”. W: Environment and Narrative. New Directions in Econarratology, 27–44. Columbus: Ohio State University Press, 2020.

Heidegger, Martin. Bycie i czas. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.

Houser, Heather. „Shimmering Description and Descriptive Criticisms”. New Literary History 1 (2020): 1–22. DOI: https://doi.org/10.1353/nlh.2020.0000

James, Erin. The Storyworld Accord: Econarratology and Postcolonial Narratives. Lincoln, London: University of Nebraska Press 2015. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1d9898m

Lopes, José Manuel. Foregrounded Description in Prose Fiction: Five Cross-Literary Studies. Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press, 1995. DOI: https://doi.org/10.3138/9781442623248

Love, Heather. „Close but not Deep: Literary Ethics and the Descriptive Turn”. New Literary History 2 (2010): 371–391. DOI: https://doi.org/10.1353/nlh.2010.0007

Marzec, Andrzej. Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021.

McHale, Brian. Powieść postmodernistyczna. Tłum. Maciej Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.

Mizerkiewicz, Tomasz. „«Usprawiedliwianie opisu» w twórczości Zygmunta Haupta”. Forum Poetyki 1 (2023): 24–37. DOI: https://doi.org/10.14746/fp.2023.31.38717

Morton, Timothy. Hyperobjects. Philosophy and Ecology after the End of the World. Minneapolis, London: University of Minnesota Press, 2013.

Pier, John. Metalepsis. W: The Living Handbook of Narratology. Źródło: https://www-archiv.fdm.uni-hamburg.de/lhn/node/51.html#Wagner. Dostęp 1.09.2023.

Sędziak, Henryka. „Składnia wyrazów przymiotnikowych z podrzędnymi rzeczownikami w «Popiołach» Stefana Żeromskiego”. Studia Łomżyńskie 6 (1996): 271–296.

„The Weird: A Compendium of Strange and Dark Stories”. Red. Ann VanderMeer, Jeff VanderMeer. New York: Tor Books, 2012.

Tsing, Anna. „More-than-Human Sociality: A Call for Critical Description”. W: Anthropology and Nature. Red. Kristen Hastrup. New York, London: Routledge, 2014.

VanderMeer, Jeff, Caitlin Kiernan. Interview: Caitlin R. Kiernan on Weird Fiction. „Deep time is critical...”. Źródło: https://weirdfictionreview.com/2012/03/interview-caitlin-r-kiernan-on-weird-fiction/. Dostęp 1.09.2023.

Weinstock, Jeffrey Andrew. „The New Weird”. W: New Directions in Popular Fiction. Genre, Distribution, Reproduction, red. Ken Gelder, 177–200. Parkville: Palgrave Macmillan, 2016. DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-52346-4_9

Wolf, Werner. „Description as a Transmedial Mode of Representation”. W: Description in Literature and Other Media, red. Werner Wolf, Walter Bernhart, 1–89. Amsterdam, New York: Brill, 2007. DOI: https://doi.org/10.1163/9789401205214

Żwikiewicz, Wiktor. Druga jesień. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1982.

Żwikiewicz, Wiktor, Marek Żelkowski. Pył na księżycu. Źródło: https://polter.pl/Pogawedki-z-Wiktorem-4-c23452. Dostęp 1.09.2023