Szacunek, dystans, inkluzja. Paleta interaktywnych ćwiczeń do lekcji etyki (grupa wiekowa 10–14 lat)
PDF

Słowa kluczowe

feeling of respect
social visibility
Five Finger Method
education of moral emotions
strengthening interpersonal relationships

Jak cytować

Marsal, E., Dobashi, T., & Nowak, E. (2012). Szacunek, dystans, inkluzja. Paleta interaktywnych ćwiczeń do lekcji etyki (grupa wiekowa 10–14 lat). Filozofia Publiczna I Edukacja Demokratyczna, 1(2), 6–21. https://doi.org/10.14746/fped.2012.1.2.1

Abstrakt

Authentic feelings like respect and similar moral emotions already start to develop in preverbal infants. However, our schooling systems offer only very few opportunities to train respectful behavior. Marsal, Dobashi, and Nowak introduce four interactive exercices in order to implement them in the moral and democratic education. All exercices are based on Martens’ Five Finger Method and on the didactic experiences made by authors in Germany, Japan, and Poland too.

https://doi.org/10.14746/fped.2012.1.2.1
PDF

Bibliografia

Buber M., Über Charaktererziehung, w: Reden über Erziehung, Gütersloher Verlagshaus, Heidelberg 1953.

Honneth A., Das Recht der Freiheit, Suhrkamp, Frankfurt/M. 2011.

Honneth A., Soziale Sichtbarkeit, Suhrkamp, Frankfurt/M. 2008.

Leśniewska A., Kształcenie przez filozofowanie. Filozofowanie z dziećmi jako dialogowo-pragmatyczna dydaktyka filozoficzna, w: K.M. Cern, P.W. Juchacz, E. Nowak (red.), Edukacja demokratyczna, WN IF UAM, Poznań 2009, s. 111–128.

Martens E., Dzieci są filozofami, „Ethics in Progress Quarterly” 2011, no. 2, czasopismo online, http://ethicsinprogress.org.

Matthews G., Z dziecięcych rozważań nad szczęściem, „Ethics in Progress Quarterly” 2011, no. 3, czasopismo online, http://ethicsinprogress.org.

Nowak E., Filozofia od przedszkola? Glosa do pracy „Ethische Reflexionskompetenz im Grundschulalter”, w: K.M. Cern, P.W. Juchacz, E. Nowak (red.), Edukacja demokratyczna, WN IF UAM, Poznań 2009, s. 101–110.

Weber B., Community of inquiry: filozofowanie z dziećmi jako nauka zachowań demokratycznych, w: K.M. Cern, P.W. Juchacz, E. Nowak (red.), Edukacja demokratyczna, WN IF

UAM, Poznań 2009, s. 77–100.