Abstrakt
The development of cremation in Central Europe is related to a broader cultural change in these areas at the turn of the second and third periods of the Bronze Age. The circle of urnfield cultures in a general framework was created in areas where grave cultures had previously developed. The new culture also means an ideological change, which is indicated by the new way of treating the dead. The information and values carried by the cremation ceremony were visualized through fire and props ‒ ceramic urns and other vessels. So, it was a combination of two different traditions. The first one, related to fire, referred to a complex of meanings associated with the glow of heavenly bodies. The second one concerned beliefs about the regenerative power and fertility of the earth. In turn, performative activities undertaken during the funeral, i.e., joint consumption, were intended to establish the status of the mourners. This type of rite conveys very similar content to inhumation in grave cultures.
Bibliografia
Abłamowicz, R. (1997). Różnicowanie się wierzeń w II i III okresie epoki brązu w dorzeczu Odry i Wisły na przykładzie szczątków zwierzęcych. W: W. Blajer (red.), Beiträge zur Deutung derbron-zezeitlischen Hort- und Grabfunde in Mitteleeuropa. Materialen der archaologischen Konferenz „Bronzen und Menschen an der Schwelle der Urnenfeldzeit im östlischen Mitteleuropa” Kraków, 05.‒08.‒2.1996 (s. 45‒54). Kraków: Oficyna Cracovia.
Almgren, O. (1934). Nordische Felszeischnungen als religiöse Urkunden. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg.
Becker, V. (2017). Face vessels and anthropomorphic representations on vessels from Neolithic Italy. W: H. Schwarzberg, V. Becker (red.), Bodies of Clay On Prehistoric Humanised Pottery (s. 63‒82). Oxford & Philadelphia: Oxbow. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1vgw6th.8
Biblia (2000). Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Wydanie ilustrowane w przekładzie z języków oryginalnych opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich. Stary Testament – według IV wydania Biblii Tysiąclecia. Nowy Testament – według V wydania Biblii Tysiąclecia. Warszawa ‒ Poznań: Przegląd Reader’s Digest, Pallotinum Wydawnictwo Pallotynów.
Blajer, W. (1999). Skarby ze starszej i środkowej epoki brązu na ziemiach polskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe DWN.
Bouzek, J. (1995). The Roots of the Urnfield Cultures and their Origin. Památky Archeologické, 86, 146‒150.
Brinker, U., Schramm, A., Flohr, S., Orschiedt, J. (2015). Die menschlichen Skelettreste aus dem Tol-lensetal. W: H. Meller, M. Schefzik (red.), Krieg eine archäologische spurensuche, Begleitband zur Sonderausstellung im Landesmuseum für Vorgeschichte Halle (Saale), 6. November 2015 bis 22. Mai 2016 (s. 347‒350). Halle (Salle): Theiss.
Brophy, K., MacGregor, G. Noble, G. (2018). Warm air and glowing pyres: Cremating bodies in the Late Neolithic of mainland Scotland. W: P. Bickle, E. Sibbesson (red.), Neolithic Bodies (Neolithic Stu-dies Group Seminar Papers, 15) (s. 74‒91). Oxford, Philadelphia: Oxbow books. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvh1dh2f.11
Brück, J. (2006). Death, exchange and reproduction in the British Bronze Age. European Journal of Archaeology, 9.1, 73‒101. DOI: https://doi.org/10.1177/1461957107077707
Brück, J. (2009). Women, death and social change in the British Bronze Age. Norwegian Archaeological Review, 42.1, 1‒23. DOI: https://doi.org/10.1080/00293650902907151
Brück, J. (2019). Personifying prehistory: relational ontologies in Bronze Age Britain and Ireland. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198768012.001.0001
Brückner, A. (1993). Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Burkert, W. (2006). Stwarzanie świętości; Ślady biologii we wczesnych wierzeniach religijnych. Kraków: Homini.
Burkert, W. (2011). Tragedia grecka i rytuał ofiarny. W: W. Lengauer, L. Trzcionkowski (red.), Antropologia antyku greckiego (s. 432‒452). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Buśko, C. (1987). Rekonstrukcja niektórych elementów obrządku pogrzebowego ludności kultury łużyckiej. Silesia Antiqua, 29, 59‒94.
Cabalska, M. (1967). Ze studiów nad obrządkiem ciałopalnym w Europie przedhistorycznej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Archeologiczne, 8, 39‒60.
Cabalska, M. (1972). Ze studiów nad systemami religijnymi związanymi z obrządkiem ciałopalnym (próba rekonstrukcji). Wiadomości Archeologiczne, 38, 3‒18.
Cavazzuti, C., Arena, A., Cardarelli, A., Fritzl, M., Gavranović, M., Hajdu, T., Kiss, V., Köhler, K., Kul-csár, G., Melis, E., Rebay Salisbury, K., Szabó, G., Szeverényi, V. (2022). The First ‘Urnfields’ in the Plains of the Danube and the Po. Journal of World Prehistory, 35, 4‒86. DOI: https://doi.org/10.1007/s10963-022-09164-0
Czyborra, I. (1997). Gefäßdeponierungen – Speise und Trank für Götter und Menschen, W: A. Hänsel, B. Hänsel (red.), Gaben an die Götter. Schätze der Bronzezeit Europas (s. 87‒89). Berlin: Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz, Museum für Voru. Frühgeschichte.
Dietler, M., Hayden, B. (red.) (2001). Feasts: archaeological and ethnographic perspectives on food, politics, and power. Washington D. C.: Smithsonian.
Downes, J. (1999). Cremation: a spectacle and a journey. W: J. Downes, T. Pollard (red.), The loved body’s corruption. Archaeological contributions to the study of human mortality (s. 187‒199). Glasgow: Cruithne Press.
Eliade, M. (1993). Traktat o historii religii. Łódź: Opus.
Eliade, M. (1997). Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich. Warszawa: PAX.
Eliade, M. (1999). Mity, sny i misteria. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Filipiak, M. (1997). Biblia o człowieku. Zarys antropologii biblijnej Starego Testamentu. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Fokkens, H. (1997). The genesis of urnfields: economic crisis or ideological change? Antiquity, 71, 360‒373. DOI: https://doi.org/10.1017/S0003598X00084970
Fontijn, D. R. (2005). Giving up weapons. W: M. Parker Pearson, I. J. N. Thorpe (red.), Warfare, violence and slavery in prehistory (BAR International Series, 1374)(s. 145‒154). Oxford: Archaeopress.
Frazer, J. G. (1962). Złota gałąź. Warszawa: PIW.
Gediga, B. (1970). Motywy figuralne w sztuce ludności kultury łużyckiej. Ossolineum: Wrocław – Warszawa ‒ Kraków.
Gediga, B. (1976). Śladami religii Prasłowian. Ossolineum: Wrocław – Warszawa – Kraków ‒ Gdańsk.
Gediga, B. (1978). Starszy okres epoki brązu na zachodnich ziemiach polskich w zasięgu kultury przedłużyckiej. W: J. Machnik, B. Gediga, J. Miśkiewicz, W. Hensel (red.), Prahistoria Ziem Polskich, t. 3 (s. 137‒172). Wrocław – Warszawa – Kraków ‒ Gdańsk: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.
Gedl, M. (1975). Kultura przedłużycka. Ossolineum: Wrocław – Warszawa – Kraków ‒ Gdańsk.
Gedl, M. (red.) (2002). Wielkie cmentarzyska z epoki brązu i wczesnej epoki żelaza. Warszawa: PAN.
Gil-Drozd, A. (2010). The Origins of Cremation in Europe. Analecta Archeologica Ressoviensia, 5, 9‒94.
Goldhahn, J., Oestigaard, T. (2008). Smith and death – cremations in furnaces in Bronze and Iron Age Scandinavia. W: K. Childis, J. Lund, C. Prescott (red.), Facets of Archaeology. Essays in Honour of Lotte Hedeager on her 60th Birthday (s. 215‒242). Oslo, OAS 10: Oslo Academic Press.
Geschwendt, F. (1939a). Ein schlesischen Opferstein. Altschlesiche Bältter, 14, 138‒139.
Geschwendt, F. (1939b). Der Napfschenstein von Neudorf Kr. Freystadt. Nachrichtenblatt für Deutsche Vorzeit, 15, 124‒125.
Geschwendt, F. (1944). Die bedeutendsten Napfschensteine Niederschlesiens. Altschlesiche Bältter, 19, 20‒21.
Gralak, T. (2018). Architecture, Style and Structure in the Early Iron Age in Central Europe. Wrocław: Yellow Point.Gralak, T. (2024). Archaeology of Body and Thought; From the Neolithic to the beginning of the Middle Ages. Oxford: Archaeopress Archaeology. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.12662840
Grasshoff, M. (2003). The central position of women in the life of the Berbers of Northen-Africa exemplified by the Kabyles. The Four Seasons Life Cycle of a Kabyle Woman.1st World Congress on Matriarchal Studies. Pobrano z: http://www.second-congress-matriarchal-studies.com/grasshoff.html
Greimas, A. J. (2007). O bogach i ludziach. Studia o mitologii litewskiej. Kęty: Marek Derewiecki.
Hajdu, T., György-Toronyi, A., Pap, I., Rosendahl, W., Szabó, G. (2016). The chronology and meaning of theTransdanubian encrusted pottery decoration. Praehistorische Zeitschrift, 91.2, 353‒368. DOI: https://doi.org/10.1515/pz-2016-0024
Hamilakis, Y. (1998). Eating the dead: mortuary feasting and the politics of memory in th Aegean bronze age societies. W: K. Branigan (red.), Cemetery and society in the Aegean Bronze Age (s. 115‒132). Shefield Academic Press, Shefield.
Harding, A. (1994). Reformation in Barabarian Europe, 1300‒600 BC. W: B. Cunliffe (red.), The Oxford Illustrated Prehistory of Europe (s. 304‒335). Oxford: Oxford University Press.
Harding, A. (1999). Warfare: a defining Characteristic of Bronze Age Europe? W: J. Carman, A. Harding (red.), Ancient warfare. Archaeological Perspectives (s. 157‒173). Stroud: Sutton.
Harding, A., Šumberová, R., Knüsel, C., Outram, A. (2007). Velim, Violence and Death in Bronze Age Bohemia. Prague: Czech Academy of Sciences.
Harris, O. J. T., Rebay-Salisbury, K., Robb, J., Sørensen, M. L. S. (2013). The body in its social context. W: J. Robb, O. J. T. Harris (red.), The Body in History: Europe from the Paleolithic to the Future (s. 64‒97). Cambridge: Cambridge University Press.
Hayden, B. (2014). The Power of Feasts from prehistory to the present. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107337688
Henke, R. (2020). Der Vogel Phönix im Altertum: Mythos und Symbolik. Münster: Aschendorff Verlag.
Herbert, E. W. (1993). Iron, Gender, and Power, Rituals of Transformation in African Societies. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Hofmann, D. (2015). The Burnt, the Whole and the Broken: Funerary variability in the Linearbandkeramik. W: Z. L. Devlin, E.-J. Graham (red.), Death embodied: archaeological approaches to the treatment of the corpse (s. 109‒128). Oxford: Oxbow.
Honti, S., Kiss, V. (2000). Neuere Angaben zur Bewertung der Hortfunde vom Typ Tolnanémedi. Acta Archaeologica Hungarica, 51, 71‒96.
Horst, F. (1977). Bronzezeitliche Speiseopfer in Gefässen. W: B. Gediga (red.), Geneza kultury łużyckiej na terenie Nadodrza (s. 109‒148). Wrocław: PAN.
Hrala, J. (2000). Dušníky a „dušníky”. W: M. Dobeš (red.), Sborník Miroslavu Buchvaldkovi (s. 93‒95). Most: Ústav archeologické památkové péče severozápadních Čech.
Hrala, J., Šumberová R., Vávra M. (2000). Velim. A bronze age fortified site in Bohemia. Praha: Archeologický ústav AV ČR.
Jantzen, D., Brinker, U., Orschiedt, J., Heinemeier, J., Piek, J., Hauenstein, K., Krüger, J., Lidke, G., Lübke, H., Lampe, R., Lorenz, S., Schult, M., Terberger, T. (2011). Bronze Age Battlefield? Weapons and Trauma in the Tollense Valley, north-eastern Germany. Antiquity, 85, 417‒433. DOI: https://doi.org/10.1017/S0003598X00067843
Jiráň, L. (red.) (2013). The prehistory of Bohemia 4. Praha: Archeologický ústav AV ČR.
Jockenhövel, A. (1991). Räumliche Mobilität von Personen in der mittleren Bronzezeit des westlichen Mitteleuropa. Germania, 69, 49‒62.
Jockenhövel, A. (1995). Zur Aussttung von Frauen in Nordwestdeutschland und in der deutschen Mit-tel-gebirgszone während der Spätbronzezeit und Älteren Eisenzeit. W: A. Jockenhövel (red.), Festschrift für Hermann Müller-Karpe zum 70. Geburtstag (s. 195‒212). Bonn: Habelt.
Johnson, M., Lakoff, G. (2020). Metafory w naszym życiu. Warszawa: Aletheia.Jones, A. (2010). Layers of meaning: concealment, memory and secrecy in the British Early Bronze Age. W: D. Borić (red.), Archaeology and memory (s. 105‒120). Oxford: Oxbow.
Jurewicz, J. (2010). Fire and cognition in the Ṛgveda. Warszawa: Elipsa.
Jurewicz, J. (2016a). Fire, death and philosophy: a history of ancient Indian thinking. Warszawa: Elipsa.
Jurewicz, J. (2016b). Etymologies in the Brāhmaṇas and the Ṛgveda: A Case Study of ‘Fire’s Precedence’. W: P. Koskikallio, A. Parpola (red.), Papers of the 12th world sanskrit conference held in Helsinki, Finland, 13‒18 july 2003, t. 1 (s. 251‒270). Delhi.
Kaelber, W. O. (1979). Tapas and Purification in Early Hinduism. Numen, 26.2, 192‒214. DOI: https://doi.org/10.1163/156852779X00055
Kaliff, A. (2007). Fire, Water, Heaven and Earth. Ritual practice and cosmology in ancient Scandinavia: An Indo-European perspective. Lund: Riksantikvarieämbetet.
Kiss, V. (2000). A mészbetétes kerámia kultúrája kapcsolatai a Kárpát-medence nyugati területeivel és a közép-európai kultúrákkal a középső bronzkorban. Komárom-Esztergom Megyei Múzeumok Közle-ményei, 7, 15‒55.
Kiss, V. (2007). Kiss: Contacts along the Danube: a boat model from the Early Bronze Age. W: I. Galana-ki, H. Tomas, Y. Galanakis, R. Laffineur (red.), Between the Aegean and Baltic seas Prehistory across borders (Aegeum, 27) (s. 119‒129). Liége: Université de Liége.
Kiss, V. (2012). Middle bronze age encrusted pottery in western Hungary. Budapest: Archaeolongua.
Kowalski, A. P. (2014). Antropologia zamierzchłych znaczeń. Toruń: Polskie Towarzystwo Historyczne.
Kovács, T. (1977). The Bronze Age in Hungary. Budapest: Corvina Press.
Kristiansen, K., Larsson T. B. (2005). The rise of Bronze Age society: travels, transmissions and transformations. Cambridge: Cambridge University Press.
Kulczycka-Leciejewiczowa, A. (1979). Pierwsze społeczeństwa rolnicze na ziemiach polskich. Kultury kręgu naddunajskiego. W: W. Hensel, T. Wiślański (red.), Prahistoria Ziem Polskich, t. 2: Neolit (s. 19‒164). Ossolineum: Wrocław – Warszawa – Kraków ‒ Gdańsk.
Lidke, G., Terberger T., Jantzen, D. (2015). Das bronzezeitlische Schlachtfeld im Tollensetal – Fehde, Krieg oder Elitenkonflikt. W: H. Meller, M. Schefzik (red.), Krieg eine archäologische spurensuche, Begleitband zur Sonderausstellung im Landesmuseum für Vorgeschichte Halle (Saale), 6. November 2015 bis 22. Mai 2016 (s. 337‒346). Halle (Salle): Theiss.
Lipińska, J., Marciniak, M. (2006). Mitologia Starożytnego Egiptu. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Auriga.
Louwe Kooijmans, L. P. (1993). An Early/Middle Bronze Age multiple burial at Wassenaar, the Netherlands. Analecta Praehistorica Leidensia, 26, 1‒20.
Łach, S. (1962). Księga Rodzaju. Poznań: Pallottinum.
McKinley, J. (1997). Bronze Age ‘barrows’ and funerary rites and rituals of cremation. Proceedings of the Prehistoric Society, 63, 129‒145. DOI: https://doi.org/10.1017/S0079497X00002401
Мелетинский Е. М. (red.) (1990). Мифологический словарь. Москва: Советская Энциклопедия.
Mierzwiński, A. (2010). Pola popielnicowe – eschatologiczne aspekty antropomorfizacji metalurgii. W: E. Bugaj, A. P. Kowalski (red.), Estetyka w archeologii Antropomorfizacje w pradziejach i starożytności (s. 93‒114). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Mierzwiński, A. (2012a). Biesiady w rytuale pogrzebowym nadodrzańskiej strefy pól popielnicowych.Wrocław: IAE PAN.
Mierzwiński, A. (2012b). Tajemnice pól popielnicowych: Pogranicze doczesności i zaświatów w perspektywie pradziejowej antropologii śmierci. Wrocław: IAE PAN.
Mizoguchi, K. (1993). Time in the reproduction of mortuary practices. World Archaeology, 25, 223‒235. DOI: https://doi.org/10.1080/00438243.1993.9980239
Murray, O. (2000). Człowiek i formy życia społecznego. W: J.-P. Vernant (red.), Człowiek Grecji (s. 263‒303). Warszawa: Świat Książki.
Naumov, G. (2017). The corporeality of vessels: Neolithic anthropomorphic pottery in the Republic of Macedonia. W: H. Schwarzberg, V. Becker (red.), Bodies of Clay On Prehistoric Humanised Pottery(s. 44‒62). Oxford and Philadelphia: Oxbow. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1vgw6th.7
Oestigaard, T. (1999). Cremations as transformations: when the dual cultural hypothesis was cremated and carried away in urns. European Journal of Archaeology, 2, 345‒364. DOI: https://doi.org/10.1179/146195799799726496
Oestigaard, T. (2004). Death and Ambivalent Materiality – Human Flesh as Culture and Cosmology. W: T. Oestigaard, N. Anfinset, T. Saetersdal (red.), Combining the Past and the Present: Archaeological perspectives on society (BAR International Series, 1210) (s. 23‒30). Oxford: Archaeopress.
Pavlů, I. (red.) (2013). The Prehistory of Bohemia 2. The Neolithic. Praha: Archeologický ústav AV ČR.
Podborský, V. (2006). Náboženství pravěkých Evropanů. Brno: Masarykova univerzita.Podborský, V. (red.) (1993). Pravěkě dějiny Moravy. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost.
Pyzel, J. (2017). Post-LBK anthropomorphic vessels from Poland. W: H. Schwarzberg, V. Becker (red.), Bodies of Clay On Prehistoric Humanised Pottery (s. 140‒156). Oxford & Philadelphia: Oxbow. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1vgw6th.12
Rebay-Salisbury, K. (2010). Cremations: fragmented bodies in the Bronze and Iron Age. W: K. Rebay-Salisbury, M. L. S. Sørensen, J. Hughes (red.), Body parts and bodies whole (s. 64‒71). Oxford: Oxbow.
Reich, Ch. (2006). Das Gräberfeld von Szeremle und die Gruppen mit inkrustierter Keramik entlang mit-tlerer und unterer Donau. Berliner Beiträge zur Vorund Frühgeschichte, 13(1‒2). Berlin: Staatliche Museen zu Berlin.
Rivers, V. Z. (1999). The Shining Cloth: Dress and Adornment That Glitters. London: Thames & Hudson.Rysiewska, T. (1996). Struktura rodowa w społecznościach pradziejowych. Wrocław: Leopoldinum.
Schwarzberg, H. (2010). Mirrors and masks? Menschliche Gesichter auf Gefassen des mittel- und südosteuropäischen Neolithikums. W: H. Meller, R. Maraszek (red.), Masken der Vorzeit in Europa 1, Internationale Tagung vom 20. bis 22. November 2009 in Halle (Saale) (s. 61‒72). Halle (Saale): Landesamt für Denkmalpflege und Archäologie Sachsen-Anhalt, Landesmuseum für Vorgeschichte.
Snell, B. (1953). The discovery of the mind. The Greek Origins of European Thought. Oxford: Harper & Row.
Szabó, G. (2010). A Dunántúli mészbetétes edények népe kultúrájának kialakulása és belső időrendje a Bonyhádon feltárt temetőrészlet tükrében. Wosinsky Mór Múzeum Évkönyve, 32, 101‒128.
Szabó, G., Hajdu, T. (2011). A mészbetétes edények díszítésének szimbolikája a bonyhádi vegyes rítusú bronzkori temető embertani leleleteinek feldolgozása tükrében. Anthropologiai Közlemények, 52, 85‒108.
Szafrański, W. (1974). Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne w dawnej Europie. W: B. Kupis (red.), Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne (s. 353‒402). Warszawa: Iskry.
Szafrański, W. (1987). Prahistoria religii na ziemiach polskich. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk ‒ Łódź: Ossolineum.
Świderkówna, A. (1996). Rozmowy o Biblii. Warszawa: PWN.Tomašovičová, T. (2018). Niekoľko poznámok k interpretácii ľudských zobrazení a významu nádob s antropomorfným aplikovaným motívom v období stredného neolitu. Musaica archaeologica, 3, 73‒108.
Van den Broek, R. (1972). Myth of the Phoenix According to Classical and Early Christian Traditions. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004296268
Leiden: E. J. Brill.Vandkilde, H. (2007). Culture and Change in Central European Prehistory: 6th to 1st Millennium BC. Aarhus: Aarhus University Press.
Vasić, R., Vasić, V. (2003). Bronzezeitliche und eisenzeitliche Vogeldarstelungen im Zentralbalkan. Praehistorische Zeitschrift, 78(2),156‒189. DOI: https://doi.org/10.1515/prhz.2003.78.2.156
Villeneuve, S. (2014). Food Sharing and the Primate Origins of Feasting. W: B. Hayden (red.), The Power of Feasts from prehistory to the present (s. 25‒34). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107337688.002
Williams, H. (2004). Death Warmed up: The Agency of Bodies and Bones in Early Anglo-Saxon Cremation Rites. Journal of Material Culture, 9, 263‒290. DOI: https://doi.org/10.1177/1359183504046894
Wiślański, T. (1979a). Kształtowanie się miejscowych kultur rolniczo-hodowlanych. Plemiona kultury pucharów lejkowatych. W: W. Hensel, T. Wiślański (red.), Prahistoria Ziem Polskich, t. 2: Neolit(s. 165‒260). Wrocław – Warszawa – Kraków ‒ Gdańsk: Ossolineum.
Wiślański, T. (1979b). Dalszy rozwój ludów neolitycznych. Plemiona kultury amfor kulistych. W: W. Hensel, T. Wiślański (red.), Prahistoria Ziem Polskich, t. 2: Neolit (s. 261‒300). Wrocław – Warszawa – Kraków ‒ Gdańsk: Ossolineum.
Wygotski, L. (1989). Myślenie i mowa. Warszawa: PIW.
Yates, T. (1993). Frameworks for an archaeology of the body. W: C. Tilley (red.), Interpretative Archaeology (s. 31‒72). Oxford: Berg. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003085737-3
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Tomasz Gralak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.