Edukacja archeologiczna na przykładzie działalności Koła Archeologicznego przy Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Biadkach (woj. wielkopolskie)
PDF

Słowa kluczowe

public archaeology
popularization of archaeology
society
archaeological education
archaeological workshops

Jak cytować

Przepiórka, P., & Filipowicz, P. (2024). Edukacja archeologiczna na przykładzie działalności Koła Archeologicznego przy Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Biadkach (woj. wielkopolskie). Folia Praehistorica Posnaniensia, 29, 211–221. https://doi.org/10.14746/fpp.2024.29.10

Abstrakt

In the article, we discuss the role of archaeological education on the example of the activities of the Archaeological Club at the Mikołaj Kopernik Primary School in Biadki, in the Wielkopolska Voivodeship. The establishment of the Club was the aftermath of a community archaeology project carried out in the village in 2021. We present the aims, methods and results of the activities of this club, which aims to promote knowledge about the past and develop interest in archaeology among students and dispel myths about it. This example shows how archaeological education can be an effective tool to enrich the teaching process and arouse interest in this field of study.

https://doi.org/10.14746/fpp.2024.29.10
PDF

Bibliografia

Chowaniec, R. (2010). Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i popularyzacji. Warszawa: Instytut Archeologii UW.

Deskurt, K. (2009). Idea „public archaeology”: edukacja archeologiczna i popularyzacja historii. Fontes Archaeologici Posnanienses, 45, 283‒292.

Filipowicz, P. (2022). Projekt CARE ‒ społeczny wymiar i konsekwencje badań w Biadkach. W: K. Kajda, D. Kobiałka, A. Marciniak, Archeologia wspólnotowa ‒ poznając przeszłość, nie zapominając o teraźniejszości (s. 97‒114). Kraków: Universitas.

Freygant-Dzieruk, M. (2020). Z archeologią przez świat, sposoby popularyzacji ‒ działalności Archeologicznego Koła Miłośników Średniowiecza IA UMK. W: P. Banasiak, M. Freygant-Dzieruk, N. Stawarz, E. Wielocha, Forum Archeologii Publicznej popularyzacja i edukacja archeologiczna (s. 139‒156). Łódź ‒ Toruń: ArchaeGraph, Wydawnictwo Naukowe.

Holtorf, C. (2005). From Stonehenge to Las Vegas: archaeology as popular culture. AltaMira Press.

Holtorf, C. (2007). Archaeology is a Brand! The Meaning of Archaeology in Contemporary Popular Culture. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.

Kobiałka, D., Kajda, K., Marciniak, A., Krzepkowski, M. (2022). Archeologia wspólnotowa. Polskie doświadczenia projektu CARE. W: K. Kajda, D. Kobiałka, A. Marciniak, Archeologia wspólnotowa ‒ poznając przeszłość, nie zapominając o teraźniejszości (s. 75‒95). Kraków: Universitas.

Krzepkowski, M. (2021). Zabytki ruchome z badań archeologicznych przeprowadzonych w 2021 roku w Biadkach, gm. Krotoszyn [niepublikowany raport]. Poznań.

Lewis, C., van Londen, H., Marciniak, A., Vařeka, P., Verspay, J. (2022). Exploring the impact of participative place-based community archaeology in rural Europe: Community archaeology in rural environments meeting societal challenges. Journal of Community Archaeology & Heritage, 9(4), 267‒286. DOI: https://doi.org/10.1080/20518196.2021.2014697

Marshall, Y. (2002). What is community archaeology? World Archaeology, 34(2), 211–219. DOI: https://doi.org/10.1080/0043824022000007062

Pawleta, M. (2014). Rola zabawy jako czynnika kształtującego świadomość konieczności ochrony dziedzictwa archeologicznego we współczesnej Polsce. W: B. Szmygin Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa (s. 215‒228). Warszawa: Polski Komitet Narodowy ICOMOS, Politechnika Lubelska.

Pawleta, M. (2016). Przeszłość we współczesności. Studium metodologiczne archeologicznie kreowanej przeszłości w przestrzeni społecznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pawleta, M. (2020). Archeologia odpowiedzialna społecznie. Działania z zakresu public i community archaeology w Polsce. Folia Praehistorica Posnaniensia, 25, 149–167. DOI: https://doi.org/10.14746/fpp.2020.25.08

Radziwiłko, K (2020). Formy i metody działań popularyzatorskich na przykładzie edukacji archeologicznej w Górach Wysokich, pow. sandomierski, woj. świętokrzyskie. W: P. Banasiak, M. Freygant-Dzieruk, N. Stawarz, E. Wielocha, Forum Archeologii Publicznej popularyzacja i edukacja archeologiczna (s. 121‒138). Łódź ‒ Toruń: ArchaeGraph, Wydawnictwo Naukowe.

Thomas, S. (2017). Community archaeology. W: G. Moshenska (red.), Key concepts in public archaeology (s. 14–30). London: UCL Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1vxm8r7.6

Tully, G. (2007). Community archaeology: general methods and standards of practice. Public Archaeology, 6(3), 155–187. DOI: https://doi.org/10.1179/175355307X243645

Witkowski, J. (2022). Dydaktyka rozwoju kompetencji proinnowacyjnych. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Woleński, J. (2019). Interdyscyplinarność, integracja i podziały nauk. Zagadnienia Naukoznawstwa, 2(220), 11–24. DOI: https://doi.org/10.12775/ZN.2019.009