Samobójstwo i zachowania ryzykowne młodzieży. Analiza zjawisk w świetle założeń biopsychoekologicznych
PDF

Słowa kluczowe

suicide
youth
difficulties
bioecological theory

Jak cytować

Formella, Z. (2020). Samobójstwo i zachowania ryzykowne młodzieży. Analiza zjawisk w świetle założeń biopsychoekologicznych. Humaniora. Czasopismo Internetowe, 31(3), 73–95. https://doi.org/10.14746/h.2020.3.6

Abstrakt

The above statement is of a well-known researcher of the subject of suicide. Suicide points to consider the phenomenon of various perspectives: philosophical, theological, sociological, clinical, psychological, and psycho-pedagogical. The choice of this direction of analysis depends on the theoretical and methodological assumptions adopted by the researcher. My study, focus on psycho-pedagogical. I will try to combine the phenomenon of suicide with the so-called “Young people with difficulties.” My analysis will be carried out in the area of bio-psycho-ecological theory, which allows me to approach this subject in a multidimensional way, because I am of the opinion of multidimensional approach brings the best results.

https://doi.org/10.14746/h.2020.3.6
PDF

Bibliografia

Bą bik A., Olejniczak D., Uwarunkowania i profilaktyka samobójstw wś ród dzieci i młodzież y w Polsce, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 13(2)/2014.

Becciu M., Colasanti A.R. (red.), In viaggio per crescere, Un manuale di auto-mutuo aiuto per gli adolescenti: per potenziare le proprie risorse e stare bene con sé e con gli altri, Franco Angeli, Milano 2016.

Caan W., Suicide in young people, „Journal of Public Mental Health” 18(1)/2019.

Cattelino E. (red.), Rischi in adolescenza. Comportamenti problematici e disturbi emotivi, Carocci, Roma 2010.

Centers for Disease Control and Prevention (CDC), Web-based Injury Statistics Query and Reporting System (WISQARS), 2017, https://www.cdc.gov/injury/wisqars/index.html [8.11.2019].

Chatizow J., Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Żyć, nie umierać – poradnik dla rodzicow i nauczycieli, Difin, Warszawa 2018.

Coutoumdjian A., Roberto B., Del Miglio C., Adolescenti e nuove dipendenze. Le basi teoriche, i fattori di rischio, la prevenzione, Editori Laterza, Roma 2011.

Cramer J.R., Kapusta D., A Social-Ecological Framework of Theory, Assessment, and Prevention of Suicide, „Frontiers in Psychology” 8/2017.

Czabań ski A., Charakterystyka zachowań samobójczych młodzież y. W: Samobójstwa wś ród młodzież y – wolanie o pomoc. Materiały z Mię dzynarodowej Konferencji Naukowej z 22.01.2010, Wydawnictwo Szkoły Wyż szej im. Bogdana Jań skiego. Wydział Zamiejscowy w Chełmie, Chełm 2010.

Dzierż anowski J., Psychospołeczna sytuacja dziecka w małż eństwach rozwodzą cych się , w: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian. Studia interdyscyplinarne, Opole 2010.

Eurostat, Causes of death statistics, 2016, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Causes_of_death_statistics#Developments_between_2006_and_2016 [8/11/2019].

Eurostat, Statistics on young people neither in employment nor in education or training, 2019, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Statistics_on_young_people_neither_in_employment_nor_in_education_or_training dostęp [14.12.2019].

Formella Z., Intervento psico-educativo alla luce della teoria bio-ecologica di Urie Bronfenbrenner, „Teologia i Moralność” 14/1(25)/2019.

Formella Z., Psicologia dell’Intervento educativo, LAS, Roma 2015.

Formella Z., Ricci A., Bambini facili o difficili? Dal carattere all’educazione familiare da 0 a 6 anni, Anicia, Roma 2013.

Formella Z., Samobójstwo. Refleksja psychopedagogiczna, „Seminare” 20/2004.

Franciszek, Papież, Encyklika „Laudato sì” Ojca świętego Franciszka Poświęcona trosce o wspólny dom, 2015, http://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html [30.12.2019].

Franciszek, Papież, Przesłanie papieża Franciszka do uczestników szczytu klimatycznego z 23.09.2019, w: https://www.swietostworzenia.pl/2-aktualne/848-franciszek-do-uczestnikow-szczytu-klimatycznego-w-nowym-jorku [30.12.2019].

Franklin J.C., Huang X., Bastidas D., Virtual reality suicide: Development of a translational approach for studying suicide causes, „Behaviour Research and Therapy” 120/2019.

Główny Urzą d Statystyczny, Atlas demograficzny Polski. Warszawa: Główny Urzą d Statystyczny, 2017, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/atlas-demograficzny-polski,28,1.html [8.11.2019].

Goodfellow B., Kolves K., De Leo D., Contemporary Definitions of Suicidial Behavior: A Systematic Literature Review, „Suicide and Life-Threatening Behavior” 49(1)/2019.

Grządziel D., Educare il carattere. Per una pratica educativa teoricamente fondata, LAS, Roma 2014.

Hayes L., Bailey A., Ciarrochi J., W pułapce myśli – Dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2019.

Hayes L., Ciarrochi J., Trudny czas dojrzewania. Jak pomóc nastolatkom radzić sobie z emocjami, osiągać cele i budować więzi, stosując terapię akceptacji i zaangażowania oraz psychologię pozytywną, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2019.

Hołyst B., Samobójstwo – przypadek czy konieczność , Pań stwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.

Hołyst B., Samobójstwo – ucieczka przed światem czy wołanie o pomoc?, w: https://www.national-geographic.pl/aktualnosci/samobojstwo-ucieczka-przed-swiatem-czy-wolanie-o-pomoc [30.12.2019].

Hołyst B., Suicydologia, Lexis Nexis, Warszawa 2012.

Jarosz M., Samobójstwa w czasach kryzysu, w: Suicydologia, t. VII, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

Kielan A., Olejniczak D., Czynniki ryzyka oraz konsekwencje zachowan samobójczych z uwzględnieniem problematyki samobójstw dzieci i młodzieży, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 17(3)/2018.

Kral J.M., The Idea of Suicide. Contagion, Imitation, and Cultural Diffusion, Routledge, New York 2019.

Makara-Studzińska M., Przyczyny prób samobójczych u młodzieży w wieku 14-18 lat, „Psychiatria” 10(2)/2013.

Maris W. R., Suicidology: A Comprehensive Biopsychosocial Perspective, Guilford Publications, New York 2019.

Mukhametzyanova F.G., Panchenko O.L., Rudsinskaya T. F., Saharov A. A., Psychological factors of suicidal risk among adolescents with speech disorders, „Opcion” 34(86)/2018.

Najwyższa Izba Kontroli, Działalność resocjalizacyjna młodzież owych oś rodkó w wychowawczych. Informacja o wynikach kontroli, 2018, LSZ.410.004.00.2017. Nr ewid. 153/2017/P/17/099/LSZ, w: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-resocjalizacji-w-mlodziezowych-osrodkach-wychowawczych.html [30.12.2019].

Ostaszewski K., Myś li samobójcze a sytuacja rodzinna oraz problemy inter- i eksternalizacyjne u młodzież y w wieku 14–16 lat, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 17(3)/2018.

Portelli C., Papantuono M., Le nuove dipendenze. Riconoscerle, capirle, superarle, San Paolo Edizioni, Cinisello Balsamo 2017.

Pospiszyl I., Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Rainone A., Tenore K., Bertuzzi A., Cantarano S., Carenti M.L., Cruciani L., De Angelis A., Fabene G., Govetto C., Gregini E., Liso F., Pietracci L., Sabatini P., Sisto M., Spennato A., Tommasi D., Il fenomeno del suicidio: epidemologia e definizioni, „Cognitivismo Clinico” 11(2)/2014.

Rajewska-Rager A., Lepczyń ska N., Sibilski P., Czynniki ryzyka samobójstw u dzieci i młodzież y ze spektrum choroby i chorobą afektywną dwubiegunową o wczesnym począ tku, „Psychiatria Polska”, 49(3)/2015.

Rathus J.H., Miller A.L., DBT (R) Skills Manual for Adolescents, Guilford Publications, New York 2015.

Ringel E., Gdy ż ycie traci sens. Rozważ ania o samobójstwie, Wydawnictwo Glob, Szczecin 1987.

Smith N.P., Schuler K., Fadoir N., Marie L., Basu N., Socio-ecological context and the interpersonal theory of suicide: A response to hjelmeland & knizek, „Death Studies” 3/2019.

Stradomska M., Zachowania suicydalne u dzieci i młodzież y a dobro młodzież y. Uję cie integralne, „Fides et ratio. Kwartalnik naukowy” 1(37)/2019.

Światowa Organizacja Zdrowia, Polskie Towarzystwo Suicydologiczne, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Ministerstwo Edukacji Narodowe Zapobieganie samobójstwom – poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007.

Wasilewska-Ostrowska K., Profilaktyka zachowań suicydalnych wś ró d młodzież y, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 3(14)/2015.

World Health Organization, Preventing suicide: A global imperative. Executive summary, 2014, https://www.who.int/mental_health/suicide-prevention/exe_summary_english.pdf?ua=1. [8.11.2019].

World Health Organization, Suicide data, 2018, https://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/suicideprevent/en/ [8.11.2019].

Zelazny J., Melhem N., Porta G., Biernesser C., Keilp J.G., Mann J.J., Oquendo M.A., Stanley B., Brent D. A., Childhood maltreatment, neuropsychological function and suicidal behavior, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 60(10)/2019.

Ziółkowska B., Wycisk J., Autodestruktywność dzieci i młodzieży, Dyfin, Warszawa 2019.

Zwoliń ski A., Krzywdzone dzieci. Zagroż enia współczesnego dzieciństwa, WAM, Kraków 2012.