Abstrakt
Two first decades of the 21st century have revealed an increasing popularity of the horror genre. In particular, we have been witnessing the renaissance of Gothic cinema, especially the vampire sub-genre. It is conspicuous that the original vampire story formula has lately undergone numerous significant alterations. Vampires have evolved from cold and soulless monsters to humanised romantic heroes. In the new millennium, a static Gothic diegesis gets frequently replaced by a dynamic reality, in which movement is a predominant feature. This article is devoted to the motifs of the road, journey and travels in Jim Jarmusch’ film Only Lovers Left Alive.
Bibliografia
Blumenfeld S.L., The Marlowe-Shakespeare Connection: A New Study of the Authorship Question, McFarland & Co Inc., Jefferson 2008.
Bordwell D., Thompson K., Sztuka filmowa: wprowadzenie, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2014.
Carroll N., The Philosophy of Horror or Paradoxes of the Heart, Routledge, New York 1990.
Crișan M.-M., Dracula: An International Perspective. Palgrave Macmillan, Londyn 2017.
Geertz C., O gatunkach zmąconych. Nowe konfiguracje myśli społecznej, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” 2/1990, Instytut Badań Literackich PAN i Stowarzyszenie Pro Cultura Litteraria, Warszawa 1990.
Gemra A., Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008.
Guiley R.E., The Encyclopedia of Vampires, Werewolves and Other Monsters, Checkmark Books, New York 2005.
Irwin W., Housel R., Wisnewski J. J., Zmierzch i filozofia. Wampiry, wegetarianie i pogoń za nieśmiertelnością, Prószyński i S-ka, Warszawa 2009.
Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.
Kamińska M.. Upiór w kamerze. Zarys Kulturowej historii kina grozy, Arsenał, Poznań 2016.
Orgeron D., Road Movies: From Muybridge and Méliès to Lynch and Kiarostami, Palgrave Macmillan, Londyn 2008.
Rice A., Interview with the Vampire, Alfred A. Knopf, New York 1976; Futura Books, Londyn 2004.
Salles W., Notes for a Theory of the Road Movie, „The New York Times Magazine” November 11, 2007.
Stoker B., Dracula, Archibald Constable and Company, Londyn 1897; Penguin Random House, Londyn 2016.
Wallis D., Only Lovers Left Alive, Anthony Blond, Londyn 1964; Valancourt Books, Richmond, VA 2015.
Filmografia
Dracula (Bram Stoker’s Dracula), reż. Francis Ford Coppola, Columbia Pictures, USA 1992.
Dracula, reż. John Badham, Universal Pictures, Wielka Brytania – USA 1979.
Dracula: Historia nieznana (Dracula Untold), reż. Gary Shore, Legendary Pictures, USA 2014.
Hrabia Dracula (Count Dracula), reż. Philip Saville, Wielka Brytania: BBC, 1977.
Nosferatu – symfonia grozy (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens), reż. Friedrich Wilhelm Murnau, Film Arts Guild, Niemcy 1922.
Nosferatu wampir (Nosferatu: Phantom der Nacht), reż, Werner Herzog, Niemcy: Werner Herzog Filmproduktion, Gaumont, Zweites Deutsches Fernsehen, 1979.
Saga Zmierzch: Księżyc w nowiu (The Twilight Saga: New Moon), reż. Chris Weitz, Summit Entertainment, USA 2009.
Saga Zmierzch: Przed świtem. Część 1 (The Twilight Saga: Breaking Dawn – part 1), reż. Bill Condon, Summit Entertainment, USA 2011.
Saga Zmierzch: Przed świtem. Część 2 (The Twilight Saga: Breaking Dawn – part 2), reż. Bill Condon, Summit Entertainment, USA 2012.
Saga Zmierzch: Zaćmienie (The Twilight Saga: Eclipse), reż. David Slade, Summit Entertainment, USA 2010.
Saga Zmierzch: Zmierzch (Twilight), reż. Catherine Hardwicke, Summit Entertainment, USA 2008.
Śmierć Draculi (Drakula halála), reż. Károly Lajthay, Węgry 1921 (Zaginiony).
Tylko kochankowie przeżyją (Only Lovers Left Alive), reż. Jim Jarmusch, Wielka Brytania, Recorded Picture Company, Pandora Film, Niemcy 2013.
Wywiad z wampirem (Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles), reż. Neil Jordan, Warner Bros., USA 1994.
Licencja
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.