Abstrakt
The reason’s emancipation ideal present in the Enlightenment is, according to Gianni Vattimo, convergent with a part of the history of the presence of religion in philosophical reflection. However regress of religious thought along with growth of the ”power” of reason ended because of self-abolition of reason in its emancipation. Thus religion returned to the philosophical thought and is broadly considered. Of course it is not the same religion but different – separated from classic metaphysics. For religion appears as a discourse focused not on reason, and at the same time not claiming the right to be a mirror of the absolute truth, but as focused on interpretation and secularization. In accordance with Vattimo’s thought, I will try to show, what abandonment of metaphysics is about and if it is also an abandonment of reason. Furthermore I will present the contemporary place of hermeneutical reflection on religion.
Bibliografia
Adorno Th., Horkheimer M., Dialektyka oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, M. J. Siemek, Warszawa 2010.
Chlewicki M., Kant a probelm filozofii religii, Bydgoszcz 2012.
Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. J. Hartman, Kraków 2004.
Gadacz T., Rozumowe poznawanie Boga, Bydgoszcz 2000.
Gadamer H.-G., Prawda i metoda, tłum. B. Baran, Warszawa 2007.
Girard R., Sacrum i przemoc, tłum. M. Plecińska, Poznań 1993.
Habermas J, Przyszłość natury ludzkiej, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2003.
Hegel G. W. F., Fenomenologia ducha, tłum. A. Landman, Warszawa 2002.
Hegel G. W. F., Życie Jezusa, tłum. M. J. Siemek, Warszawa 1995.
Husserl E., Filozofia jako ścisła nauka, tłum. W. Galewicz, Warszawa 1992.
Kant I., Religia w obrębie samego rozumu, tłum. A. Bobko, Kraków 1993.
Kuhn T. S., Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa 2011.
Laertios D., Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. K. Leśniak, I. Krońska, B. Kupis, W. Olszewski, Warszawa 1984.
Lessing G. E., Wychowanie rodzaju ludzkiego, tłum. H. Kahanova, w: G.E. Lessing, Dzieła wybrane, t. III, Warszawa 1959.
Lyotard F., Kondycja ponowoczesna, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 1997.
Nietzsche F., Wiedza radosna, tłum. L. Staff, Warszawa 1906.
Otto R., Świętość, tłum. B. Kupis, Wrocław 1993.
Rorty R., An Ehtics for Today, Columbia University Press 2011.
Rorty R., Religious Faith, Intellectual Responsibility and Romance w: “Cambridge Companion to William James”, red. R. A. Putnam, Cambridge UP 1997.
Rorty R., Vattimo G., The Future of Religion, Columbia UP 2005.
Taylor Ch., A Catholic Modernity, Oxford University Press 1999.
Taylor Ch., Closed World Structures, w: M. Wrathall (red.), Religion after Metaphisics, Cambridge University Press 2003.
Taylor Ch., Maclure, J., Secularism and Freedom of Conscience, Harvard 2011.
Vattimo G., After onto-theology: philosophy between science and religion, w: M. Wrathall (red.), Religion after Metaphisics, Cambridge University Press 2003.
Vattimo G., Belief, tłum. D. Webb, Stanford University Press 1999.
Vattimo G., Koniec nowoczesności, tłum. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006.
Vattimo G., Postnowoczesność i kres historii, tłum. B. Stelmaszczyk, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1998.
Vattimo G., Poza interpretacją. Znaczenie hermeneutyki dla filozofii, tłum. K. Kasia, Kraków 2011.
Vattimo G., Społeczeństwo przejrzyste, tłum. M. Kamińska, Wrocław 2006.
Vattimo G., Ślad śladu, tłum. E. Łukaszyk, w: J. Derrida, G. Vattimo, Religia, Warszawa 1999.
Węcławski T., Wspólny świat religii, Kraków 1995.
Licencja
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.