Abstrakt
Mathematics as a field of knowledge and culture presents researchers with many problems, also of a philosophical nature. One of the issues worth considering when considering the nature of mathematics is the theory of embodied mathematics, which links abstract mathematical thinking with the functioning of the human body in its purely physical dimension. This theory, on the one hand, uncovers new information about the yet unknown neural correlates of mathematics, and on the other hand, it poses important philosophical and cultural questions about the place of mathematics and its role in discovering the rules of reality.
Bibliografia
Cipora K., Szczygieł M., Hohol M., Palce, które liczą – znaczenie liczenia na palcach dla poznania matematycznego u człowieka dorosłego, „Psychologia – Etologia – Genetyka” 2014, t. 30, , https://www.tygodnikpowszechny.pl/files/cipora-et-al-palce-ktore-licza_0.pdf [dostęp: 18.05.2021].
Dehaene S., Bossini S., Giraux P., The Mental Representation of Parity and Number Magnitude, „Journal of Experimental Psychology: General” 1993, vol. 122.
Dehaene S., Piazza M., Pinel P., Cohen L., Three parietal circuits for number processing, „Cognitive Neuropsychology” 2003, no. 20(3/4/5/6), https://www.unicog.org/publications/DehaeneEtAl_3parietalCircuits_CogNeuropsy2003.pdf [dostęp: 15.05.2021].
Gemel A., Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2016, nr 2(1), http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_19660/c/nowis2016_Aleksander_Gemel_176_186.pdf [dostęp: 7.08.2021].
Gut M., Kształtowanie umysłowych reprezentacji liczb za pomocą ruchu i gier komputerowych w okresie wczesnoszkolnym, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica” 2019, nr 12(1).
Gwiaździński P., Czy kultura wpływa na poznanie?, „Filozofia w Praktyce” 2020, nr 6.
Heller M., Czy świat jest matematyczny, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 1998, nr XXII, http://www.obi.opoka.org/zfn/022/zfn02201Heller.pdf [dostęp: 18.05.2021].
Hohol M., Matematyczność ucieleśniona, w: Oblicza racjonalności: wokół myśli Michała Hellera, red. B. Brozek, J. Maczka, W.P. Grygiel, M. Hohol, Copernicus Center Press, Karków 2011, https://hohol.pl/wp-content/uploads/2013/01/hohol_-_matematycznosc_ucielesniona.pdf [dostęp: 18.05.2021].
Iwanow W., Neurosemiotyka mowy ustnej a funkcjonalna asymetria mózgu, „Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 2011, nr 1–2(127–128).
Kąkol T., Fenomenologia ucieleśniona (embodied phenomenology) a teza o tożsamości psychofizycznej, „Edukacja Filozoficzna” 2020, nr 69, DOI: 10.14394/edufil.2020.0002.
Marzęda W., Obrona Kartezjusza. O toposie dualizmu w badaniach nad umysłem, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 2018, nr 51(2).
Mowat E., Davis B., Interpreting embodied mathematics using network theory: Implications for mathematics education, „Complicity: An International Journal of Complexity and Education” 2010, no. 7(1), https://journals.library.ualberta.ca/complicity/index.php/complicity/article/view/8834/7154 [dostęp: 15.05.2021].
Patro K., Krysztofiak W., Umysłowe osie liczbowe. Efekt SNARC. Aspekty filozoficzne, „Filozofia Nauki” 2013, nr 21(3).
Przybyła T., Klichowski M., „Cyfrowe liczby”: Przykłady narzędzi ICT służących kształtowaniu kompetencji matematycznych ucznia poprzez stymulację praksji, 2018, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23544/1/Cyfrowe_liczby.pdf [dostęp: 15.05.2021].
Shaki S., Fischer M. H., Petrusic W.M., Reading Habits for Both Words and Numbers Contribute to the SNARC Effect, „Psychonomic Bulletin & Review” 2009, no. 16.
Starzyński W., Czy istnieje „droga kartezjańska” w Fenomenologii percepcji Merleau-Ponty’ego?, „IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 2010, nr XXII, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/1432/1/Idea_2010_22_Starzynski.pdf. [dostęp: 6.08.2021].
Szabat M., Fenomenalny charakter rzeczy w „Fenomenologii percepcji” M. Merleau-Ponty’ego, „Principia” 2008, nr 50.
Witkowska N., Gut M., Znaczenie ruchu w edukacji matematycznej, „Kognitywistyka i Media w Edukacji” 2018, nr 1, https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/kim/2018_1/kim2018112.pdf [dostęp: 18.05.2021].
Licencja
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.