Cyfrowy kult przodków – aplikacja Deep Nostalgia jako nowa forma mediatyzacji pamięci religijnej
PDF

Słowa kluczowe

mediatization
religious memory
ancestor worship
photography

Jak cytować

Iwanicki, J. (2021). Cyfrowy kult przodków – aplikacja Deep Nostalgia jako nowa forma mediatyzacji pamięci religijnej. Humaniora. Czasopismo Internetowe, 36(4), 83–95. https://doi.org/10.14746/h.2021.4.4

Abstrakt

The paper analyzes a particular example of the expansion of popular culture through a specific mediatization of old photographs and paintings, which consists in transforming works of art into short, simulated videos. This new technology was interpreted using religious categories with references to ancestor worship and cultural studies with the paradigm of memory studies. It was theorized that the new processes of mediatization are changing the religious memory of society.

https://doi.org/10.14746/h.2021.4.4
PDF

Bibliografia

Assman A., Między historią a pamięcią. Antologia, tłum. M. Saryusz-Wolska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.

Avanzini F., Religie Chin, tłum. K. Stopa, WAM, Kraków 2004.

Bartnik Cz., Dogmatyka katolicka, t. II, KUL, Lublin 2012.

Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, tłum. J. Jedliński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

Campbell H.A., When Religion Meets New Media, Routledge, London–New York 2010.

Filiciak M., W parku rozrywki: granice mediów, w: Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa, red. P.J. Fereński, A. Gomóła, K. Moraczewski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.

Hervieu-Léger D., Religia jako pamięć, tłum. M. Bielawska, Nomos, Kraków 1999.

Hudzik J.P., Wykłady z filozofii mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

Ilnicki R., Filozofia i science fiction: technoanamneza, Wydawnictwo WNS UAM, Poznań 2014.

Iwanicki J., Memofania kultury. Zjawisko memów religijnych, „Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2018, nr 1(21).

Jagiełła J., Metoda ustawień systemowych rodziny według Berta Hellingera w optyce analizy transakcyjnej, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” 2017, nr 6.

Kawecki W., Zobaczyć wiarę. Studium obrazu postrzeganego jako komunikacja wiary z perspektywy teologii kultury i teologii mediów, Homo Dei, Kraków 2013.

Kaźmierczak M., Auschwitz w Internecie. Przedstawienia Holokaustu w kulturze popularnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.

Lyden J.C., Film, w: The Routledge Companion to Religion and Popular Culture, red. J.C. Lyden, E.M. Michael Mazur, Routledge, London–New York 2015.

Majewski J., Kokoszczyńska M., Religia – media – popkultura, Biblioteka Więzi, Warszawa 2020.

Sztajer S., Drozdowicz J., Changing Trajectories of Religion and Popular Culture. Cognitive and Anthropological Dimensions, LIT Verlag, Zurich 2018.

Michałowska M., Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, Poznań 2017.

Ohly R., Religie Afryki, w: Religie Azji, Afryki, Ameryki, Australii i Oceanii. Zarys dziejów, red. J. Keller, Iskry, Warszawa 1980.

Ozga A., Wizja zaświatów w folklorze i wierzeniach japońskich, „Gdańskie Studia Azji Wschodniej” 2019, nr 15.

Rajewski A., Rozważania na temat Assmannowskiej teorii pamięci, „Rocznik Antropologii Historii” 2013, nr 1(4).

Sarwa A., Rzeczy ostateczne człowieka i świata. Eschatologia Kościoła Wschodniego, „Ravi”, Łódź 2002.

Tracewicz K., Media a religijność i moralność badanej młodzieży, Wydział Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2015.

Zeidler-Janiszewska A., Visual Culture Studies czy antropologicznie zorientowana Bildwissenschaft? O kierunkach zwrotu ikonicznego w naukach o kulturze, w: Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa, red. P.J. Fereński, A. Gomóła, K. Moraczewski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.

Źródła internetowe i filmowe

Historical Personalities Animated with Deep Nostalgia, http://www.youtube.com/watch?v=251pfVoGBUA [dostęp: 6.30.2021].

MyHeritage, https://www.myheritage.pl/deep-nostalgia [dostęp: 6.30.2021].

„Black Mirror”, Be Right Back, sezon 2, odcinek 4, 2013.