The inverted logic as a source of carnival familiarity
PDF (English)

Słowa kluczowe

carnival
mask
grotesque
laughter
Mikhail Bachitin

Jak cytować

Lipiński, K. (2022). The inverted logic as a source of carnival familiarity. Humaniora. Czasopismo Internetowe, 38(2), 79–88. https://doi.org/10.14746/h.2022.2.4

Abstrakt

In breaking away from the dominant rituals, the sanctioned church holidays, and traditional rules of behavior, the article analyzes the placement of carnival culture on the margins of official culture, the inversion of social principles introduced into a reality devoid of constitutive norms in normal life, eliminating any social division by reversing values and destroying the existing order. A historical perspective raises important questions about the unparalleled features of the carnival, including the combination of people, regardless of their social and intellectual differences. In line with the adoption of the culture of laughter and its tools, the dynamics of carnival managed to assume a reversal, degradation, grotesque, bottom-up logic in order to bring people together and facilitate their interpersonal relationships.

https://doi.org/10.14746/h.2022.2.4
PDF (English)

Bibliografia

Bachtin M., Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa Średniowiecza i Renesansu, transl. A. Goreń, A. Goreń, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975.

Banach A., Wybór maski. Jedenaście teatrów klasycznych, Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław 1984.

Heers J., Święta głupców i karnawały, transl. G. Majcher, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1995.

Huizinga J. Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, transl. M. Kurecka, W. Wirpsza, „SW Czytelnik”, Warszawa 1985.

Lechte J., Panorama współczesnej myśli humanistycznej, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 1999.

Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, transl. H. Szumańska-Grossowa, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1994.

Turska I., W kręgu tańca, Państwowe Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1965.