Abstrakt
Narcissism is a part of the cultural heritage. It reaches many areas of social life. As a cultural phenomenon, it reaches more profound and broader than psychological analyses would indicate. It has always been present in the biographies of people significant for the development of culture and art. The thesis in the text states that cultural achievements without narcissism would be much more modest than we can observe today. The conducted argument indicates the positive aspects of narcissism in the field of artistic culture. Praise of narcissism concerns agency in culture and art. Trying to determine the place of narcissism in art culture, I favor forgoing the one-sidedly negative perception of the phenomenon of narcissism. Narcissism here is one of the motivating factors
Bibliografia
Aktas N., Bodt E. de, Bollaert H., Roll R., CEO Narcissism and the Takeover Process: From Private Initiation to Deal Completion, AFA 2102 Chicago Meetings Paper, http://doi.org/10.2139/ssrn.1784322. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1784322
Ambardar S., What is the prevalence of narcissistic personality disorder (NPD) in the US?, Mediscape, 25.10.2019, https://www.medscape.com/answers/1519417-101779/what-is-the-prevalence-of-narcissistic-personality-disorder-npd-in-the-us [dostęp: 10.11.2021].
Archer M., Culture and Agency: The Place of Culture in Social Theory, Cambridge University Press, Cambridge 1988.
Fromm E., Serce człowieka. Jego niezwykła zdolność do dobra i zła, tłum. R. Saciuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Hauser A., Społeczna historia sztuki i literatury, t. 2, tłum. J. Ruszczycówna, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1974.
Hotchkiss S., Why Is It Always About You?: The Seven Deadly Sins of Narcissism, Free Press, New York 2003.
Lasch Christopher, The culture of narcissism. American Life in an Age of Diminishing Expectations, W. W. Norton & Company, New York–London 1991.
Pressfield S., The War of Art: Break Through the Blocks & Win Your Inner Creative Battles, Ruggled Land, New York 2002.
Ratner C., Agency and Culture, „Journal for The Theory of Social Behavior” 2000, vol. 30. https://doi.org/10.1111/1468-5914.00138 DOI: https://doi.org/10.1111/1468-5914.00138
Sakulku J., Alexander J., The Impostor Phenomenon, „International Journal of Behavioral Science” 2011, nr 6, https://doi.org/10.14456/ijbs.2011.6.
Stone I., Lust for Life, Arrow Books 2001 (wyd. polskie: Pasja życia, tłum. W. Kragen, Warszawa 2002).
Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwo AGD, Kraków 2016.
Szpunar M., Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmu, „Kultura – Media – Teologia” 2014, nr 18.
Vasari G., Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Państwowy Instytut Wydawniczy, tłum. K. Estreicher, Warszawa 1980.
Wallace H.M., Baumeister R.F., The Performance of Narcissists Rises and Falls With Perceived Opportunity for Glory, „Journal of Personality and Social Psychology” 2002, vol. 82, no. 5, https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.5.819 DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.5.819
Watts A.L., Lilienfeld S.O., Smith S.F., Miller J.D., Campbell W.K., Waldman I.D., Rubenzer S.J., Faschingbauer Th.J., The Double-Edged Sword of Grandiose Narcissism: Implications for Successful and Unsuccessful Leadership Among U.S. Presidents, „Psychological Science” 2013, vol. 24. https://doi.org/10.1177/0956797613491970 DOI: https://doi.org/10.1177/0956797613491970
Webber R., Meet the Real Narcissists (They’re Not What You Think), „Psychology Today” 5.09.2016, https://www.psychologytoday.com/us/articles/201609/meet-the-real-narcissists-theyre-not-what-you-think [dostęp: 10.11.2021].
Zhou Yi, Narcissism and the Art Market Performance, „The European Journal of Finance” 2017, vol. 23, issue 13, https://doi.org/10.1080/1351847X.2016.1151804. DOI: https://doi.org/10.1080/1351847X.2016.1151804
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.