Edukacja dla pokoju: odpowiedź na wojnę czy integralny obszar kształcenia człowieka?
PDF

Słowa kluczowe

peace
education for peace
peace research
culture of peace

Jak cytować

Piejka, A. (2024). Edukacja dla pokoju: odpowiedź na wojnę czy integralny obszar kształcenia człowieka?. Humaniora. Czasopismo Internetowe, 45(1), 9–21. https://doi.org/10.14746/h.2024.1.1

Abstrakt

In this article I justify the need to recognize education for peace as one of the most important permanent areas of human education. Thinking about it should go beyond reacting to the violence and aggression we experience and the pedagogical actions we undertake should be a permanent area of human lifelong education. My argumentation is in the broad understanding of peace, according to which it is a complex and multifaceted process, subject to constant change. I also refer to the premise that peacebuilding is the business and responsibility of all people. All teachers and educators should feel obliged to work in this area, because each of them, can create an educational space for experiencing peace in the individual’s relations with the environment.

https://doi.org/10.14746/h.2024.1.1
PDF

Bibliografia

Balcerowicz B., Pokój i „nie-pokój” na progu XXI wieku, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2002.

Beneš J., Comenius’ path to peace – Cesta pokoje, w: W. Korthasse, S. Hauff, A. Fritsch, Comenius Und der Weltfriede. Comenius and World Peace, Deutsche Comenius-Gesellschaft Berlin, Berlin 2005.

Berg H.K., Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi. Odpowiedzi na aktualne pytania pedagogiczne, tłum. K. Zimmerer, Jedność, Kielce 2007.

Dalajlama, Etyka na nowe tysiąclecie, tłum. A. Kozieł, Politeja, Warszawa 2000.

Dewey J., Demokracja i wychowanie, tłum. Z. Doroszowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków 1972.

Galtung J., Peace Research: Science or Politics in Disguise?, „PRIO Publication” 1967, no. 23(6).

Galtung J., Essays in Peace Research, vol. 1: Peace: Research – Education – Action, Ejlers, Copenhagen 1975.

Jędrzejczyk-Kuliniak K., Religie świata a bezpieczeństwo, WSOWL, Wrocław 2013.

Kant I., O wiecznym pokoju, Zarys filozoficzny, tłum. F. Przybylak, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1995.

Komeński J.A., Panegersia, w: J.A. Komeński, Pisma wybrane, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1964.

Kulska J., Między sacrum a profanum: rola czynnika religijnego w rozwiązywaniu konfliktów i budowaniu pokoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019.

Lazari-Pawłowska I., Gandhi, seria „Myśli i Ludzie”, Wiedza Powszechna, Warszawa 1967.

Lazari-Pawłowska I., Schweitzer, seria „Myśli i Ludzie”, Wiedza Powszechna, Warszawa 1976.

Mayor F. (we współpracy z J. Bindém), Przyszłość świata, tłum. J. Wolf, A. Janik, W. Rabczuk, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa 2001.

Modzelewski W., Pacyfizm. Wzory i naśladowcy, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.

Montessori M., Edukacja i pokój, tłum. O. Siara, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.

Montessori M., Wychowujcie dla pokoju. Dlaczego dziś wychowanie może mieć wpływ na świat?, tłum. B. Surma, w: Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie, red. B. Surma, Palatum, Ignatianum, Łódź–Kraków 2009.

Nussbaum M.C., W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, tłum. A. Męczkowska, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.

Oxford R.L., Using This Book to Discover Peace Cultures, w: Understanding Peace Cultures, ed. R.L. Oxford, Information Age Publishing, Charlotte 2014.

Pinker S., Nowe Oświecenie. Argumenty za rozumem, nauką, humanizmem i postępem, tłum. T. Bieroń, Zysk i S-ka, Poznań 2018.

Russell B., Droga do pokoju, tłum. A. Pański, Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, Warszawa 1937.

Wojnar I., Kultura pokoju – idea i zadania edukacyjne, w: W kręgu humanistycznej edukacji, red. J. Brągiel, Z. Jasiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2000.

Wojnar I., Nauczyciel potrzebny inaczej, w: I. Wojnar, H. Witalewska, M.Ł. Lipowski, O humanistyczną wrażliwość nauczycieli. Propozycje i przypomnienia, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa 2009.