Consumer activism. The origins of the movement and its significance in the Anthropocene Era
Journal cover Humaniora. Czasopismo Internetowe, volume 50, no. 2, year 2025
PDF (Język Polski)

Keywords

consumer society
consumer activism
Antropocene
business ethics

How to Cite

Grenda, M. (2025). Consumer activism. The origins of the movement and its significance in the Anthropocene Era. Humaniora. Czasopismo Internetowe, 50(2), 69–82. https://doi.org/10.14746/h.2025.2.4

Abstract

Consumer activism is an important element of the contemporary business landscape that influences corporate strategies. The rise of environmental awareness among consumers compels companies to reflect on their actions and to implement more responsible practices. Consequently, consumer activism not only has a moral dimension but also, in relation to the company, a strategic value, i.e. a real impact on the long-term success or failure of the company. The article attempts to answer basic questions. What is a conscious consumerism? What threats of the modern world does it respond to? What are its types? Do the actions of this movement have a real impact on the challenges associated with the Anthropocene Era?

https://doi.org/10.14746/h.2025.2.4
PDF (Język Polski)

References

Arnold D.G., Hartman L.P., Beyond sweatshops: positive deviancy and global labour practices, „Business Ethics. A European Review” 2005, vol. 14, no. 3. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8608.2005.00404.x

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. S. Królak, Sic!, Warszawa 2006.

Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa 2000.

Benjamin W., Paryż, stolica XIX wieku, w: idem, Pasaże, tłum. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.

Bińczyk E., Dyskursy antropocenu a marazm środowiskowy początków XXI wieku, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2017.

Bogunia-Borowska M., Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, IFiS PAN, Warszawa 2005.

Crutzen P.J., Stoermer E.F., The Anthropocene, „Global Change Newsletter” 2000, no. 41.

Fromm E., Mieć czy być?, tłum. J. Karłowski, Rebis, Poznań 1995.

Golka M., W cywilizacji konsumpcyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.

Granice wzrostu, PWE, Warszawa 1973.

Horkheimer M., Adorno T.W., Dialektyka oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, IFiS PAN, Warszawa 1994.

Kuhn J.W., Shriver, Jr D.W., Beyond success. Corporations and their critics in the 1990s, Oxford University Press, New York–Oxford 1991.

Lewicka-Strzałecka A., Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, IFiS PAN, Warszawa 2006.

Marcuse H., Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, tłum. S. Konopacki, PWN, Warszawa 1991.

Mazur-Wiezrbicka E., Zachowania konsumenckie w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, „Studia i Prace WNEiZ US” 2016, nr 44/2.

Mekonnen M.M., Hoekstra A.Y., The Green, Blue and Grey Water Footprint of Farm Animals and Animal Products, „Ecosystems” April 2012, vol. 15, issue 3. DOI: https://doi.org/10.1007/s10021-011-9517-8

Neale A., Zrównoważona konsumpcja. Źródła koncepcji i jej zastosowanie, „Prace Geograficzne” 2015, z. 141.

Co to jest sprawiedliwy handel (fair trade), Fairtrade Polska, https://www.fairtrade.org.pl/sprawiedliwy-handel/co-jest-sprawiedliwy-handel-fair-trade/ [dostęp: 4.03.2025].

https://naszaziemia.pl/wiedza/woda-kropla-do-kropli/oszczedzajmy-wode-nie-marnujmy-wody/ [dostęp: 26. 02.2025].

https://www.eea.europa.eu/pl/sygna142y/sygnaly-2011/artykuly/niezrownowazona-konsumpcja [dostęp: 25.02.2025].

Potrzebujemy masowego, symbolicznego ataku na konsumpcjonizm i pogoń za wzrostem PKB za wszelką cenę – wywiad z filozofką Ewą Bińczyk, 28.02.2020, portal 300Gospodarka, https://tiny.pl/wf5z82g3 [dostęp: 7.02.2025].

Zero waste i last waste co to jest i jak wprowadzic to w życie?, 28.02.2019, https://www.bee.pl/zero-waste-less-waste-co-to-jest-zasady-a-570.html [dostęp: 6.03.2025].