Abstract
Consumer activism is an important element of the contemporary business landscape that influences corporate strategies. The rise of environmental awareness among consumers compels companies to reflect on their actions and to implement more responsible practices. Consequently, consumer activism not only has a moral dimension but also, in relation to the company, a strategic value, i.e. a real impact on the long-term success or failure of the company. The article attempts to answer basic questions. What is a conscious consumerism? What threats of the modern world does it respond to? What are its types? Do the actions of this movement have a real impact on the challenges associated with the Anthropocene Era?
References
Arnold D.G., Hartman L.P., Beyond sweatshops: positive deviancy and global labour practices, „Business Ethics. A European Review” 2005, vol. 14, no. 3. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8608.2005.00404.x
Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. S. Królak, Sic!, Warszawa 2006.
Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa 2000.
Benjamin W., Paryż, stolica XIX wieku, w: idem, Pasaże, tłum. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.
Bińczyk E., Dyskursy antropocenu a marazm środowiskowy początków XXI wieku, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2017.
Bogunia-Borowska M., Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, IFiS PAN, Warszawa 2005.
Crutzen P.J., Stoermer E.F., The Anthropocene, „Global Change Newsletter” 2000, no. 41.
Fromm E., Mieć czy być?, tłum. J. Karłowski, Rebis, Poznań 1995.
Golka M., W cywilizacji konsumpcyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
Granice wzrostu, PWE, Warszawa 1973.
Horkheimer M., Adorno T.W., Dialektyka oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, IFiS PAN, Warszawa 1994.
Kuhn J.W., Shriver, Jr D.W., Beyond success. Corporations and their critics in the 1990s, Oxford University Press, New York–Oxford 1991.
Lewicka-Strzałecka A., Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, IFiS PAN, Warszawa 2006.
Marcuse H., Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, tłum. S. Konopacki, PWN, Warszawa 1991.
Mazur-Wiezrbicka E., Zachowania konsumenckie w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, „Studia i Prace WNEiZ US” 2016, nr 44/2.
Mekonnen M.M., Hoekstra A.Y., The Green, Blue and Grey Water Footprint of Farm Animals and Animal Products, „Ecosystems” April 2012, vol. 15, issue 3. DOI: https://doi.org/10.1007/s10021-011-9517-8
Neale A., Zrównoważona konsumpcja. Źródła koncepcji i jej zastosowanie, „Prace Geograficzne” 2015, z. 141.
Co to jest sprawiedliwy handel (fair trade), Fairtrade Polska, https://www.fairtrade.org.pl/sprawiedliwy-handel/co-jest-sprawiedliwy-handel-fair-trade/ [dostęp: 4.03.2025].
https://naszaziemia.pl/wiedza/woda-kropla-do-kropli/oszczedzajmy-wode-nie-marnujmy-wody/ [dostęp: 26. 02.2025].
https://www.eea.europa.eu/pl/sygna142y/sygnaly-2011/artykuly/niezrownowazona-konsumpcja [dostęp: 25.02.2025].
Potrzebujemy masowego, symbolicznego ataku na konsumpcjonizm i pogoń za wzrostem PKB za wszelką cenę – wywiad z filozofką Ewą Bińczyk, 28.02.2020, portal 300Gospodarka, https://tiny.pl/wf5z82g3 [dostęp: 7.02.2025].
Zero waste i last waste co to jest i jak wprowadzic to w życie?, 28.02.2019, https://www.bee.pl/zero-waste-less-waste-co-to-jest-zasady-a-570.html [dostęp: 6.03.2025].
License
Copyright (c) 2025 Magdalena Grenda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.
