Abstrakt
The starting point for this reflection is the documentary film Nothing Compares by Kathryn Ferguson, a portrait of the Irish singer Sinéad O’Connor, which—as it turned out—premiered merely a year and a half before her death (January 22, 2022 / July 26, 2023). However, this is not a conventional “life and work” portrait tracing the artist’s creative journey “from beginning to present,” but rather a selectively presented fragment of her life, with key episodes that led to the largely implied “present.” Ferguson positions O’Connor’s voice the interpretive, narrative, and existential key to this story. In the article, the term “voice” is used as a polysemous concept, allowing both the film’s director and the author of its interpretation to capture the unique phenomenon of its subject.
Bibliografia
Bertei A., Universal Mother, Bloomsbury Academic 2025.
Guterman J., Sinéad. Życie i muzyka, przeł. J. Blot, Oficyna Wydawnicza Atut, Lublin 1991.
Hayes D., Sinéad O’Connor. So Deifferent / Tak inna, przeł. R. Gloger, Britannica Press & Education, Poznań 1992.
McCabe A., Dlaczego warto rozmawiać o Sinéad O’Connor, przeł. Z. Szachnowska-Olesiejuk, Filtry, Warszawa 2024.
O’Connor S., Wspomnienia, tłum. K. Mojkowska, Agora, Warszawa 2021.
Sherine A., The Real Sinéad O’Connor, White Owl, Yorkshire–Philadelphia 2024.
Sinéad O’Connor. The Last Interview and Other Conversations, Melville House Publishing, Bro-oklyn–London 2004.
Szczuka K., Dlaczego Sinéad O’Connor, „Dwutygodnik” 2024, nr 394, https://tinyurl.com/3eecrzf9 [dostęp: 19.01.2025].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Rafał Koschany

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.
