Głos. Uwagi na temat filmu „Nothing Compares” Kathryn Ferguson (2022)
Okładka czasopisma Humaniora. Czasopismo Internetowe, tom 52, nr 4, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

Sinéad O’Connor
film dokumentalny
dokument muzyczny
głos
aktywizm

Jak cytować

Koschany, R. (2025). Głos. Uwagi na temat filmu „Nothing Compares” Kathryn Ferguson (2022). Humaniora. Czasopismo Internetowe, 52(4), 33–44. https://doi.org/10.14746/h.2025.4.2

Abstrakt

The starting point for this reflection is the documentary film Nothing Compares by Kathryn Ferguson, a portrait of the Irish singer Sinéad O’Connor, which—as it turned out—premiered merely a year and a half before her death (January 22, 2022 / July 26, 2023). However, this is not a conventional “life and work” portrait tracing the artist’s creative journey “from beginning to present,” but rather a selectively presented fragment of her life, with key episodes that led to the largely implied “present.” Ferguson positions O’Connor’s voice the interpretive, narrative, and existential key to this story. In the article, the term “voice” is used as a polysemous concept, allowing both the film’s director and the author of its interpretation to capture the unique phenomenon of its subject.

https://doi.org/10.14746/h.2025.4.2
PDF

Bibliografia

Bertei A., Universal Mother, Bloomsbury Academic 2025.

Guterman J., Sinéad. Życie i muzyka, przeł. J. Blot, Oficyna Wydawnicza Atut, Lublin 1991.

Hayes D., Sinéad O’Connor. So Deifferent / Tak inna, przeł. R. Gloger, Britannica Press & Education, Poznań 1992.

McCabe A., Dlaczego warto rozmawiać o Sinéad O’Connor, przeł. Z. Szachnowska-Olesiejuk, Filtry, Warszawa 2024.

O’Connor S., Wspomnienia, tłum. K. Mojkowska, Agora, Warszawa 2021.

Sherine A., The Real Sinéad O’Connor, White Owl, Yorkshire–Philadelphia 2024.

Sinéad O’Connor. The Last Interview and Other Conversations, Melville House Publishing, Bro-oklyn–London 2004.

Szczuka K., Dlaczego Sinéad O’Connor, „Dwutygodnik” 2024, nr 394, https://tinyurl.com/3eecrzf9 [dostęp: 19.01.2025].