Abstract
The article intends to explore topics concerning the eternal nature and the origin of the human soul. Augustine’s ontological perspective on humanity upholds the truth of its existence. In ancient philosophy and Christian theology, the doctrine of the immortality of the soul and its origin has been an ongoing area of interest and debate. Saint Augustine, one of the most important theologians and philosophers in the history of the Catholic Church, addressed this issue in his works, considering both philosophical and theological aspects of the existence of the human soul. The author justifies his views by referring to the Holy Bible and to the vital functions of man. Also, he points to the dissimilarity between sensual and mental cognition. As part of its consideration, it relies on the Latin phrase anima rationalis which refers to the rational soul (animus). What speaks for immortality of the soul is the argument of evidence of the lack of a quantitative element, as well as the concepts of truth and life. The foregoing command gives grounds to believe that a human being remains a unique whole of physical and spiritual unity. Also, one of the the key thinks is the certainty of self-knowledge derived from the continuation of gnoseology, which proves that humans are capable of reflective, mind and abstract thinking, and the cognitive activity of the soul shows the ability to transcend the mortal body. This approach does provide a deeper understanding of the role of the soul in human life and in the context of eternity, an important topic in Christian theology and philosophy.
References
Arnauld A., Zarzuty czwarte – List do przesławnego męża, in: Rene Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, S. Świeżawski, I. Dąmbska, Antyk, Kęty 2001.
Arystoteles, O duszy, in: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. III, przeł. P. Siwek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Augustine St., Confessiones, CCL 27.
Augustine St., De beata vita, PL 32.
Augustine St., De civitate Dei, CCL 47-48.
Augustine St., De diversis quaestionibus octoginta tribus, CCL 44A.
Augustine St., De doctrina christiana, CCL 32.
Augustine St., De immortalitate animae, CSEL 89.
Augustine St., De libero arbitrio, CCL 29.
Augustine St., De quantitate animae, PL 32.
Augustine St., De Trinitate, CCL 50 / 50A.
Augustine St., De vera religione, PL 34.
Augustine St., Retractationum libri duo, CCL 57.
Augustine St., Soliloquiorum libri duo, CSEL 89.
Augustyn św., Księga osiemdziesięciu trzech kwestii, przeł., komentarzami opatrzyła I. Radziejowska, Wydawnictwo Marek Derewecki, Kęty 2012.
Augustyn św., O nauce chrześcijańskiej. Sprostowania, tłum. Jan Sulowski, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1979.
Augustyn św., O nieśmiertelności duszy, in: Dialogi filozoficzne t. 2, tłum. M. Tomaszewski, Pax, Warszawa1953.
Augustyn św., O Trójcy Świętej, tłum. M. Stokowska, wprow. J. Tischner; posł. i przypisy J.M. Szymusiak, Znak, Kraków 1996.
Augustyn św., O życiu szczęśliwym, in: Dialogi filozoficzne t. 1, tłum. A. Świderkówna, Pax, Warszawa 1953.
Augustyn św., Państwo Boże, przeł. Władysław Kubicki, wstęp Jacek Salij, Wydawnictwo Antyk – Marek Derewiecki, Kęty 2002.
Augustyn św., Pisma przeciw manichejczykom, tłum. J. Sulowski, wstęp ks. W. Myszor, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1990.
Clark G., Philosopher: Augustine in Retirement, in: A Companion to Augustine, ed. by M. Vessey, Wiley-Blackwell 2012. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118255483.ch20
Copleston F., Historia filozofii, t. 2: Od Augustyna do Szkota, przeł. S. Zalewski, Pax, Warszawa 2000.
Czyżewski B., Patrystyczna interpretacja Rdz 2, 7: „Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia”, “Vox Patrum” 2016, t. 65, nr 36. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.3497
Janowski Z., INDEX augustino-cartésien. Textes et commentaire, Librairie Philosophique J. Vrin, Paris 2000.
Kasia A., Św. Augustyn. Filozofia starożytna i średniowieczna, Wiedza Powszechna, Warszawa 1960.
Kijewska A., Święty Augustyn, Wiedza Powszechna, Warszawa 007.
Kowalczyk S., Człowiek i Bóg w nauce Świętego Augustyna, Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych, Warszawa 1987.
O’Connell R.J., Augustine’s Rejection of the Fall of the Soul, “Augustian Studies” 1973, no. 4. DOI: https://doi.org/10.5840/augstudies197345
O’Connell R.J., St. Augustine’s Early Theory of Man, A.D. 386–391, Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 1968. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674183087
O’Daly G., Anima, Animus in Augustinus Lexikon, vol. 1, Schwabe, Basel 1986.
Orzeczenie Soboru Laterańskiego V, Breviarium Fidei, Poznań 1989.
Pastuszka J., Niematerialność duszy ludzkiej u świętego Augustyna, Towarzystwo Wiedzy Chrześcijańskiej, Lublin 1930.
Platon, Fedon, in: Platon, Dialogi, t. I, przeł. oraz wstępami i objaśnieniami opatrzył W. Witwicki, Antyk, Kęty 2005.
Platon, Timaios, w Platon, Dialogi, t. II; tłum. W. Witwicki, Kęty: wyd. Antyk, 2005.
Rist J.M., Augustine, Ancient thought baptized, Cambridge University Press, Cambridge 1994. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511520228
Rudolph K., Gnoza. Istota i historia późnoantycznej formacji religijnej, Nomos, Kraków 1995.
S. Aurelii Augustini Opera Omnia: Patrologiae Latinae Elenchus (https://www.augustinus.it/latino/index.htm).
Sala R., Początki życia ludzkiego w komentarzach patrystycznych, “Polonia Sacra” 2013, 17, nr 1(32). DOI: https://doi.org/10.15633/ps.351
Schumacher L., Divine Illumination, The History and Future of Augustine’s Theory of Knowledge, Challenges in Contemporary Theology, Wiley-Blackwell, Oxford 2011.
Sienkiewicz E., Poznawczy realizm egzystencjalny według św. Augustyna, “Teologia w Polsce” 2012, nr 6/1. DOI: https://doi.org/10.31743/twp.2012.6.1.02
Teske R., Augustine’s philosophy of memory, in: The Cambridge Companion to Augustines, edited by Eleonore Stump and Norman Kretzmann, Cambridge University Press, Cambridge 2006.
The International Bible Society (https://www.biblica.com).
License
Copyright (c) 2023 Robert Artur Warchał
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.