Umysł ucieleśniony – haptyczność w filozofii Berkeleya
Okładka czasopisma Humaniora. Czasopismo Internetowe, tom 48, nr 4, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

Berkeley
przestrzeń
rozszerzenie
zmysł dotyku
immaterializm

Jak cytować

Michalski, R. A. (2024). Umysł ucieleśniony – haptyczność w filozofii Berkeleya. Humaniora. Czasopismo Internetowe, 48(4), 101–122. https://doi.org/10.14746/h.2024.4.7

Abstrakt

In this article, I aim to demonstrate that G. Berkeley’s immaterialism is founded on the concept of an embodied mind that extends into the realm of sensory experience. On the level of theological discourse, Berkeley also employs the category of the soul as an inextensible, atemporal substance. However, this metaphysical approach serves as a necessary assumption that, while completing the theoretical framework, does not play a significant role in psychological analysis. The second purpose of my interpretation is to substantiate the thesis that the sense of touch is the basis of the soul’s activity and delineates the limits of its accessible experience.

https://doi.org/10.14746/h.2024.4.7
PDF

Bibliografia

Berkeley G., Dzienniki filozoficzne, tłum. B. Żukowski, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.

Berkeley G., Próba stworzenia nowej teorii widzenia i inne eseje filozoficzne, tłum. A. Grzeliński, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011.

Berkeley G., Siris. Łańcuch filozoficznych refleksji i dociekań wraz z „Dodatkami”, tłum. A. Grzeliński, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013.

Berkeley G., Traktat o zasadach poznania ludzkiego, tłum. J. Salomon, Zielona Sowa, Kraków 2004.

Berkeley G., Trzy dialogi między Hylasem i Filonousem, tłum. J. Sosnowska, Antyk, Kęty 2002.

Falkenstein L., Berkeley on Situation and Inversion, w: The Battle of the Gods and Giants Redux, eds. P. Easton, K. Smith, Brill, Leiden–Boston 2015. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004305922_016

Grzeliński A., Człowiek i duch nieskończony. Immaterializm George’a Berkeleya, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.

Stack G., Berkeley’s analysis of perception, Mouton, Hague 1972. DOI: https://doi.org/10.1515/9783111725789