Światy, które umierają na zawsze. Granica wiecznego powrotu w grach cyfrowych

Main Article Content

Eleonora Imbierowicz

Abstrakt

Artykuł omawia rodzaje śmierci w wybranych grach cyfrowych i planszowych, dzieląc gry na dwie grupy: te, które pozwalają graczom powracać do swoich światów niezliczoną ilość razy i realizują w ten sposób ideę wiecznego powrotu, oraz te, które ograniczają liczbę możliwych powtórzeń. Artykuł skupia się na tych drugich, opisując mechaniki ograniczające dostęp do treści gry – począwszy od permadeath, poprzez losowość i jednorazowość przeżyć w wybranych grach typu multiplayer online, aż do permapermadeath – i analizując skutki ich stosowania.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Imbierowicz, E. (2019). Światy, które umierają na zawsze. Granica wiecznego powrotu w grach cyfrowych. Homo Ludens, (1 (12), 77-91. https://doi.org/10.14746/hl.2019.12.4
Dział
ARTYKUŁY
Biogram autora

Eleonora Imbierowicz, University of Wrocław

Eleonora Imbierowicz, M.A. – a PHD student at the Institute of English Studies, University of Wrocław

Bibliografia

  1. Doki-doki-literature-club.fandom.com Possible Endings. Online: <https://doki-doki-literature-club.fandom.com/wiki/Possible_Endings>.
  2. Freud, S. (1959). Beyond the pleasure principle. New York, NY: Bantam Books.
  3. Gooding-Williams, R. (2011). The death of Nietzsche’s Zarathustra [Review of the book The Death of Nietzsche’s Zarathustra]. Notre Dame Philosophical Reviews. Retrieved from <https://ndpr.nd.edu/news/thedeath-of-nietzsche-s-zarathustra/>.
  4. Grayson, N. (27th October 2016). One year later, those two perma-permadeath games aren’t doing so great. Online: <https://kotaku.com/one-year-later-those-two-perma-permadeath-games-arent-1788301072>.
  5. Isbister, K. (2016). How Games Move Us. Cambridge MA: MIT Press.
  6. Jayisgames.com (16th December 2010). One Chance – Walkthrough, Tips, Review. Online: <https://jayisgames.com/review/one-chance.php>.
  7. Juul, J. (2013). The art of failure: An essay on the pain of playing video games. Cambridge MA: MIT Press.
  8. Kirkeby, O.F. (no date). Pragmageton, The leadership of events. Online: <https://www.cbs.dk/files/cbs.dk/ofkspeech3rdmarch.pdf>.
  9. Kubiński, P. (2016). Gry wideo. Zarys poetyki. Kraków: UNIVERSITAS.
  10. Loeb, P. (2010). The death of Nietzsche’s Zarathustra. Cambridge: Cambridge University Press.
  11. McGonigal, J. (2010). Gaming can make a better world [Video]. Online: <https://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world# t-603894>.
  12. Meer, A. (2010). One Chance, 1470 Words. Retrieved from .
  13. Murray, J. (2000). Hamlet on the holodeck: The future of narrative in cyberspace. Cambridge MA: MIT Press.
  14. Nietzsche, F. (2014). Tako rzecze Zaratustra. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  15. Rohrer, J. (no date). The Castle Doctrine. Online: <https://store.steampowered.com/app/249570/The_Castle_Doctrine/?l=danish&curator_clanid=2669017>.
  16. Shapiro, F. (2008). Who Wrote the Serenity Prayer? Online: <http://archives.yalealumnimagazine.com/issues/2008_07/serenity.html>.
  17. Date of access to all online sources: 24th December 2018.
  18. Ludography
  19. bit Studios (2014). This War of Mine [multi-platform]. 11bit Studios, Poland.
  20. Blizzard Entertainment (2012). Diablo III [multi-platform]. Blizzard Entertainment,US.
  21. Leacock, M. and R. Daviau. (2017). Pandemic Legacy: Season 2 [boardgame]. Asmodee and Z-man Games, US.
  22. Moynihan, D. (2010). One Chance. [online]. Awkward Silence Games, England. Retrieved from <https://www.kongregate.com/games/Lemmi-Beans/one-chance>.
  23. Rohrer, J. (2018). One Hour One Life [PC, iOS]. Jason Rohrer, US.
  24. Rohrer, J. (2014). The Castle Doctrine [PC, iOS]. Jason Rohrer, US.
  25. Team Salvato (2017). Doki Doki Literature Club [PC, iOS]. Team Salvato, US.