Abstract
One of the popular themes of board games is colonialism, both as a historical background for the game’s narrative and as a collection of myths, stereotypes and phantasms of imperial provenance. These include: oriental representations of the Other, privileging the Eurocentric perspective, mythicizing colonization as a civilization development or presenting it as discovering of a “no man’s land”. The article discusses selected board games that implement various strategies of presenting colonial themes and mechanics of economic and strategic games. The aim of the paper was also to indicate the source of misunderstandings as to the validity or invalidity of considering board games in ethical terms.
References
Bolding, J. (12 kwietnia 2019). A Cancelled Board Game Revealed How Colo- nialism Inspires and Haunts Games. Vice. Online: <https://www.vice.com/en/article/vb9gd9/a-cancelled-board-game-revealed-how-colonialism-inspires-and-haunts-games>. Data dostępu: 12 grudnia 2021.
Bladukas, E. (No Pun Included). (19 lutego 2021). Colonialism – The Board Game Struggle. Online: <https://www.youtube.com/watchv=VQuFSxs9VXA&ab_channel=NoPunIncluded>. Data dostępu: 7 grud- nia 2021.
Board Game Geek (BGG). Endeavor. Online: <https://boardgamegeek.com/boardgame/33160/endeavor>. Data dostępu: 19 stycznia 2022.
Board Game Geek (BGG). Goa. Online: <https://boardgamegeek.com/boardgame/9216/goa>. Data dostępu: 20 stycznia 2022
Board Game Geek (BGG). Imperial Struggle. Online: <https://boardga-megeek.com/boardgame/206480/imperial-struggle>. Data dostępu: 20 stycznia 2022.
Borit, C., Borit, M., Olsen, P. (2018). Representations of Colonialism in Three Popular, Modern Board Games: „Puerto Rico”, „Struggle of Empi- res”, and „Archipelago”. Open Library of Humanities Journal, 4(1), 1–40. DOI: https://doi.org/10.16995/olh.211
Brock, A. (2011). “When Keeping it Real Goes Wrong”: “Resident Evil 5”, Racial Representation, and Gamers. Games and Culture, 6(5), 429–452. Cavell, S. (1998). Must We Mean What We Say? A Book of Essays. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1177/1555412011402676
Dodig-Crnkovic, G., Larsson, Th. (2005). Game Ethics – Homo Ludens as a Computer Game Designer and Consumer. International Review of Information Ethics, 4(12), 19–23. DOI: https://doi.org/10.29173/irie164
Draper, K. (1 sierpnia 2019). Should Board Gamers Play the Roles of Racists, Slavers and Nazis? The New York Times. Online: <https://www.nytimes.com/2019/08/01/style/board-games-cancel-culture.html>. Data dostępu: 2 grudnia 2021.
Faidutti, B. (2017). Postcolonial Catan. In: E. Torner, E. Leigh Waldron, A. Trammell (red.), Analog Game Studies: Volume II (s. 3–34). Pittsburgh: Carnegie Mellon University, ETC Press.
Foasberg, N. (11 stycznia 2016). The Problematic Pleasures of Productivity and Efficiency in „Goa” and „Navegador”. Analog Game Studies, 3(1). Online: <https://analoggamestudies.org/2016/01/the-problematic-pleasures-of-productivity-and-efficiency-in-goa-and-navegador>. Data dostępu: 5 grudnia 2021.
Ford, D. (2016). „eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate”: Affective Wri- ting of Postcolonial History and Education in „Civilization V”. Game Studies, 16(2). Online: <http://gamestudies.org/1602/articles/ford>. Data dostępu: 5 grudnia 2021.
Jakobsson, M., Flanagan, M. (2017). Games & Colonialism. MIT Game Lab. <http://gamelab.mit.edu/research/games-and-colonialism>. Data dostępu: 17 grudnia 2021.
Lammes, S. (2010). Postcolonial Playgrounds: Games and postcolonial cultures. Eludamos, 4(1), 1–6. DOI: https://doi.org/10.7557/23.6110
Lekka, A., Sakellariou, M. (2014). Computer Games and Ethical Issues: A Literature Review. W: 2014 International Conference on Interactive DOI: https://doi.org/10.1109/IMCTL.2014.7011160
Mobile Communication Technologies and Learning (IMCL2014), November 13–14, 2014, Thessaloniki, Greece (s. 342–343).
Loring-Albright, G. (9 listopada 2015). The First Nations of Catan: Practices in Critical Modification. Analog Games Studies, 2(7). Online: <https://analoggamestudies.org/2015/11/the-first-nations-of-catan-practices-in-critical-modification>. Data dostępu: 21 stycznia 2022.
Mbembe, A. (2018). Polityka wrogości; Nekropolityka (tłum. U. Kropiwiec, K. Bojarska). Kraków: Wydawnictwo „Karakter”. DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2017.17.658
Nguyen, C. Th. (2020). Games: Agency as Art. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190052089.001.0001
Rebel. Goa (edycja polska). Online: <https://www.rebel.pl/gry-planszowe/goa-edycja-polska-23551.html>. Data dostępu: 20 stycznia 2022.
Sicart, M. (2009). The Ethics of Computer Games. Cambridge–London: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262012652.001.0001
Smuts, A. (2005). Are Video Games Art? Contemporary Aesthetics, 3(1). Online: <https://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=299>. Data dostępu: 13 stycznia 2022.
Veracini, L. (2013). Settlers of Catan. Settler Colonial Studies, 3(1), 131–133. DOI: https://doi.org/10.1080/18380743.2013.761941
Wells, Th. (2 stycznia 2020). What are we playing at? Colonialism, Review, and Critique. Meeple Mountain. Online: <https://www.meeplemounain.com/articles/what-are-we-playing-at-colonialism-review-and-critique>. Data dostępu: 24 listopada 2021.
Winkie, L. (22 lipca 2021). The Board Games That Ask You to Reenact Colo- nialism. The Atlantic. Online: <https://www.theatlantic.com/culture/archive/2021/07/board-games-have-colonialism-problem/619518>. Data dostępu: 29 listopada 2021.
Allers, J. D. (2012). New Amsterdam [gra planszowa]. White Goblin Games, Holandia.
Boelinger, C. (2012). Archipelago [gra planszowa]. Ludically, Francja. Cathala, B. (2014). Five Tribes [gra planszowa]. Days of Wonder, USA. Wyd. polskie: Pięć klanów. Rebel.
Chacon, J. (2019). Scramble for Africa [gra planszowa; projekt wycofany przez autora]. GMT Games, USA.
Dorn, R. (2004). Goa [gra planszowa]. Z-Man Games, USA. Wyd. polskie: Lacerta.
Dorn, R. (2014). Istanbul [gra planszowa]. Pegasus Spiele, Niemcy. Wyd. polskie: Portal Games.
Eklund, P., Wehrle, C. (2015). Pax Pamir [gra planszowa]. Sierra Madre Games, Szwecja.
Feld, S. (2009). Macao [gra planszowa]. Ravensburger – Rio Grande Games, Niemcy–Meksyk.
Gallela, A. J., Goldberg, E., Maroney, K., Shlasinger, Z. (2009). Tales of the Arabian Nights [gra planszowa]. Z-Man Games, USA.
Gerdts, M. (2010). Navegador [gra planszowa]. PD-Verlag, Niemcy. Gupta, A., Matthews, J. (2020). Imperial Struggle [gra planszowa]. Wyd. 2.
GMT Games, USA. Wyd. polskie: Phalanx Games.
Henn, D. (2003). Alhambra [gra planszowa]. Queen Games, Niemcy. Wyd. polskie: Rebel.
Holland, A. (2018). This Guilty Land [gra planszowa]. Hollandspiele, USA. Leibbrandt, S. W. (2013). Colonialism [gra planszowa]. Spielworxx, Niemcy. Mayer, B. (2012). Freedom: The Underground Railroad [gra planszowa]. Aca-demy Games, USA.
Mori, P. (2009). Vasco da Gama [gra planszowa]. What’s Your Game?, Portugalia. Pfister, A. (2016). Great Western Trail [gra planszowa]. Eggertspiele – Pegasus Spiele, USA–Niemcy. Wyd. polskie: Lacerta.
Pfister, A. (2015). Mombasa [gra planszowa]. Eggertspiele – Pegasus Spiele. USA–Niemcy. Wyd. polskie: Lacerta.
Reuss, R. E. (2017). Spirit Island [gra planszowa]. Greater Than Games, USA. Wyd. polskie: Lacerta.
Seyfarth, A. (2002). Puerto Rico [gra planszowa]. Ravensburger, Niemcy. Wyd. polskie: Lacerta.
Teuber, K. (1995). Catan [gra planszowa; alternatywnie: The Settlers of Catan]. Kosmos, Niemcy. Wyd. polskie: Osadnicy z Catanu. Galakta.
Visser, C. de, Gray, J. (2009). Endeavor [gra planszowa]. Z-Man Games, USA. Wyd. polskie: Endeavor: Wiek Żagli. Czacha Games.
License
Copyright (c) 2023 Izabela Poręba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Szczegółowe informacje dotyczące prawa autorskiego zawarte są w umowie podpisywanej między wydawcą a autorem.