Dialog na styku kultur — Bieszczady
Main Article Content
Abstrakt
Eastern Slavonic cultures are often a conglomeration of patterns of several cultures, which resulted from the past. As Paul Ricouer said, the past is a place of our hidden identity, hurt by the greatest disaster of the twentieth century — bloody regimes. Nazism and bolshevism left their mark on the western world, whose painful consequences we still face today. Bieszczady is a part of Poland, which suffered particularly acutely during and after WWII. It is a place with a kind of a legend, becoming more and more appreciated, because of its tourist attractions, unspoiled nature, magical and largely virginal landscapes. This is a very important area for Slavonic identity, a place with a rich and troubled history — Bieszczady witnesses the actions of the Ukrainian InsurgentArmy and Operation “Vistula”. This article concerns this question, presents excerptsof interviews and memories of participants in those events and shows Bieszczady as a region of the heterogeneous Slavonic culture and a place of memory — both individual and collective.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Herder J.G., Myśli o filozofii dziejów, Warszawa 1962.
- Kmita J., Banaszak G., Społeczno-regulacyjna koncepcja kultury, Warszawa 1994.
- Kmita J., Wymykanie się uniwersaliom, Warszawa 2000.
- Rospond S., Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1973.
- Zachariasz A., Narody słowiańskie wobec globalizacji, Rzeszów 2003.
- „Z Kresów na Kresy. Wielkie przesiedlenie Polaków” 2016, nr 1.
- Informacje uzyskane podczas badań dzięki uprzejmości p. Barbary Szymańskiej (z.d. Wereszak) oraz p. Ireny Dudy, Berezka 2010, Cisna 2014.
- Smarzowski W., Wołyń, 2016.
- Kutz D., „Wołyń” oczyma Ukraińca. Film budujący mosty czy rysowana ostrą kreską agitka?, [w:] źródło elektroniczne: http://wyborcza.pl/7,75410,20850095,wolyn-oczyma-ukrainca-
- film-budujacy-mosty-czy-agitka-felieton.html (30.12.2016).